منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / مشکل را از ریشه حل کنید!
در پی سخت شدن امتحانات سطح عالی حوزه

مشکل را از ریشه حل کنید!

مشکل را از ریشه حل کنید!

?طبق اخبار رسیده از امتحانات تیر ماه ۹۷ سطح عالی حوزه، نحوه سؤالات و کیفیت امتحانات ارتقاء پیدا کرده است و بر خلاف گذشته که با ترجمه کردن یک متن به سؤال پاسخ صحیح داده می شد، اما در این دوره موارد حفظی و تحلیلی نیز وارد سؤالات شده است و سطح امتحانات را بالا برده است.
?طبیعی است آزمون برای سنجش طلاب تنظیم شده است، از این رو می بایست سؤالات سختی طراحی کرد تا عیار دانش پژوه سنجیده شود و مانع از ورود افراد ضعیف به دوره های بعدی شد.
?اما نکته ی مهمی که می بایست به آن توجه داشت نظام درسی است که قصد داریم برای آن برنامه ریزی کنیم.
?اگر یک نظام درسی، ثمره اش چیزی جز اتلاف عمر دانش پژوهان و تباهی جوانیشان نباشد، دشوار کردن نظام سنجش و ارزیابی، تنها خسارت دانش پژوهانش را بیشتر خواهد کرد.
?امروز شاهدیم طلبه ای که هیچ علاقه ای به فقه و اصول و… ندارد را با اکراه سر کلاس خیارات و معاطات و بیع می نشانند و اقسام استصحاب را در گوش او فریاد میزنند.
?همانطور که کانال فقاهت پیشتر نسبت به حضور و غیاب اجباری موضع گیری کرد و ضمن صحیح دانستن اصل آن، هشدار داد که نظم و نسق دادن به نظام قجری حوزه که هیچگونه سنخیتی با نیازهای جامعه ندارد غلط اندر غلط است، به همان علت سختگیری امتحاناتی که مواد درسی اش چیزی جز آتش زدن بر خرمن جوانی طلاب و دور کردن آنها از نیازهای اصیل جامعه ندارد را غلط می شمارد و آن را مانع پیشرفت حوزه می داند.
?جناب آقای رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه، همچنین تیم اجرایی آیت الله اعرافی که از افراد تحول خواه هستند می بایست بیشتر توجه داشته باشند تا برنامه های خوب خود را در زمین تحجر اجرا نکنند و به جای آنکه هر روز بر سختگیری امتحانات-آن هم در شرایط خسته کننده فعلی حوزه-بیفزایند، با اصلاح مواد درسی و احترام به سلائق طلاب و تخصصی کردن رشته ها بر اساس نیازهای جامعه، مشکل حوزه را از ریشه ها حل کنند.

?محسن مطلبی

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)