منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / ابهاماتی پيرامون انتخابات مجمع نمايندگان طلاب
مروری بر ميزان مشارکت طلاب در انتخابات مجمع

ابهاماتی پيرامون انتخابات مجمع نمايندگان طلاب

?ابهاماتی پيرامون انتخابات مجمع نمايندگان طلاب

?ميزان درصد شرکت کنندگان در انتخابات مجمع نمايندگان طلاب از جمله مسائل مهمی است که در هر دوره با ابهاماتی رو به روست که در نتيجه انتخابات و همچنين رسميت آن تاثير به سزايی دارد.
?قصد داريم در اين يادداشت به برخی از ابهامات پيش رو اشاره کنيم تا بلکه هيأت نظارت و ستاد انتخابات به تبیین شفافی از آن بپردازند و در صورت لزوم، مجمع نمايندگان طلاب درخواست گزارش کامل از اين موضوع را ارائه نمايد تا پرونده دوره های اخير مجمع نمايندگان خالی از شبهه بماند.
?براساس ماده۱۱ آيين نامه انتخابات مجمع نمايندگان طلاب،«انتخابات هر حوزه در صورتی رسميت دارد که آرای ماخوذه يک سوم واجدين شرايط باشد.» همچنين طبق ماده ۸ آيين نامه، «رای دهندگان علاوه بر مقيم بودن قم، بايد بيش از يکسال و نيم سابقه تحصيل در حوزه علميه قم را داشته باشند.»
?در هفتمين دوره انتخابات مجمع که در سال ۹۲ برگزار گرديد، باتوجه به آمار و ارقام رسمی سایت جامعه مدرسین، نزديک به ۶۰ هزار نفر واجد شرايط بوده اند.(yon.ir/VUx3X) که بر اساس گفته مسئول ستاد انتخابات، تنها ۱۲ هزار نفر در اين انتخابات شرکت نموده اند (yon.ir/SWevt)تقريباً يک پنجم و ۲۰% واجدين شرايط؛ که با توجه به ضوابط اساسنامه مجمع، رسميت انتخابات در شرکت يک سوم واجدين می باشد، با این توضیح آراء ماخوده به حد نصاب لازم نرسیده است.
?آنچه بر اين ابهامات می افزايد اين است که بنا به گفته جناب آقای فرخ فال، هفتمين دوره انتخابات، ۸۰% نسبت به ششمين دوره انتخابات که در سال ۸۸ برگزار گردید، رشد داشته است.(yon.ir/cbvKQ) بر اين اساس، در سال ۸۸ تنها ۶۷۰۰ نفر در انتخابات شرکت نموده اند که اگر فرض کنيم ۴۰ هزار نفر در اين دوره واجد شرايط بوده اند تنها يک ششم آنها در انتخابات شرکت کرده اند که بازهم می تواند به رسميت انتخابات ضربه وارد کند!

? نوبت به هشتمين دوره انتخابات می رسد که درسال ۹۶ برگزار گردید:
?مسئول ستاد از ۵۰ هزار نفر واجد شرايط در این دوره از انتخابات خبر داد(yon.ir/SWevt)؛ اين درحاليست که در دوره هفتم(همانطور که در یادداشت پیشین گذشت)، ۵۹ هزار نفر حق رای داشته اند. علارغم آنکه می بايست آمار واجدين شرايط در اين دوره بيشتر شود اما نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه در کمال ناباوری کمتر اعلام گرديد!
?هجرت طلاب شهرستان ها به قم؛ طلاب جديد الورود؛ همچنين افرادی که به تازگی شرايط لازم را کسب نموده اند؛ از عواملی است که می توانست آمار واجدين شرايط را در هشتمين دوره انتخابات بيفزايد.
?اين ابهامات در حاليست که مدير سابق حوزه علميه قم جناب آقای فرخ فال، در مصاحبه هاي متعدد، از حضور ۸۶ هزار طلبه در قم خبر داده است. (yon.ir/DhXKn)که اگر سهم طلاب خارجي ۱۷ هزار نفر باشد(yon.ir/tPD2V) قريب ۷۰ هزار نفر آن، طلاب ايرانی هستند. در واقع ۲۰ هزار نفر بیشتر از رقمی که درباره واجدین شرایط اعلام شد.
?اما در مورد ميزان مشارکت طلاب در انتخابات ۹۶، طبق منابع آگاه در ستاد انتخابات، ۱۴ هزار نفر در اين انتخابات شرکت نموده اند که اگر افراد حائز شرايط را ۵۰ هزار نفر هم فرض کنيم، ۳۰/۵% از طلاب شرکت نموده اند که باز به حد نصاب لازم نرسيده است. و برای رسيدن به حد نصاب، به رأی ۱۶۶۰۰ نياز بوده است.
?اگر بخواهيم آمار واجدین شرایط در هشتمین دوره انتخابات را ۷۰ هزار نفر به حساب بياوريم، تنها ۲۰% طلاب در اين انتخابات شرکت نموده اند؛ تقریباً به همان ميزان مشارکتی که در دوره های ششم و هفتم بوده است.
?بنابراین انتخابات مجمع از لحاظ مشارکت، نه تنها رشدی نداشته است بلکه در رسمیت آن ابهامات جدی وارد است و حتی انتخابات دوره ی هفتم که آن را شگفتی حوزه می نامیدند، تنها یک پنجم واجدین شرایط در آن شرکت کرده اند، آری؛ شگفتی برای شرکت ۲۰% طلاب!!
?نکته ی دیگر آنکه ، جناب آقای فرخ فال شرکت ۳۰ هزار نفر در هشتمین انتخابات مجمع را نرمال معرفی کرد، اما آمارشرکت کنندگان، نیمی از این آمار هم نبود.
? عدم استقبال طلاب از انتخابات مجمع خبر نگران کننده ای است که مسئولان باید آن را باور کنند و برای بی اعتمادی طلاب به این مجمع فکر اساسی و بنیادی داشته باشند.

◾️محسن مطلبی

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

1 دیدگاه در “ابهاماتی پيرامون انتخابات مجمع نمايندگان طلاب

  1. ز گفت:

    نمیخواهم تهمت بزنم اما به ذهن من انتخابات مجمع دروغی بیش نیست ... من پایه نه هستم فقط امسال متوجه شدم انتخابات هست و شرکت هم نکردم .... البته اصل وجود مجمع را قبول دارم

    ۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)