منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / واکنش رئیس انجمن اصول فقه به انتقادات وارده به عملکرد این مجموعه
در پی اعتراض به نشست های یکسویه انجمن اصول فقه

واکنش رئیس انجمن اصول فقه به انتقادات وارده به عملکرد این مجموعه

🔶آمادگی انجمن اصول فقه برای برگزاری جلسات نقد و مناظره علمی/ نقد محتوای کتب حوزه به تنهایی کافی نیست، محتوای جایگزین ارائه کنید

▪️رئیس انجمن اصول فقه در نشست کارکردهای استصحاب تعلیقی در رابطه با انتقادات وارده به این مجموعه پیرامون برگزاری نشست های یکسویه این مجموعه واکنش داد و گفت:
🔹امروز توهم می شود که دروس حوزه های علمیه مانند اصول ثمره و کاربردی برای جامعه ندارد.اگر این چنین توهم هایی در رابطه با دروس حوزه و علم اصول مطرح می شود به دلیل ضعف برنامه های آموزشی حوزه است.
🔹اساتید درس خارج اصول و فقه حوزه باید توجه داشته باشند کلاسی که برگزار می کنند، در همان کلاس درس، ثمره اصولی بحث هم بیان شود تا جلوی این نوع توهم ها که به حوزه و علم اصول نسبت داده می شود، گرفته شود.
🔹انجمن اصول فقه حوزه با هیچ اندیشمند و فرهیخته و استاد و پژوهشگری برخورد حاشیه ای ندارد،معتقدیم اگر کار بر اصول و قواعد علمی پیش برود و مورد نظر داوران و نقادان باشد و آن چه مورد قضاوت قرار می‌ گیرد سخن داورها باشد بسیار ارزش دارد و خوب است که این گونه نشست ها برگزار شود.
🔹وقتی مسلکی از مسالک هر علمی مورد نقد واقع می شود، از نظر علمی، فنی و استانداردهای جهان علم، روش عقلایی این است ناقد در کنار ارائه دهنده، قرار گیرد، بعد از جلسه آنچه که معیار و ملاک قرار می گیرد، کلام داوران است. باید کلام داوران بیان شود.
🔹بعد از پایان جلسه ، کلام داورها ارائه شود و خود حوزویان این جلسه ارائه شده را تحلیل کنند و همین را هم نشر دهند.
🔹اگر بی دلیل فردی، کتابهای اصول علما گذشته را نقد کند و بگوید آنها به روز نیست و کاربردی نیست، این باعث ضعف و بی انگیز گی در حوزه می شود.
🔹کسی با نقد کردن کتاب میراث گذشته مخالف نیست چون با روح آزاد اندیشی مخالفت دارد، ولی مهم این است وقتی کسی نقد کرد، راه چاره ای هم برای جای‌گزین کردن میراث گذشته مانند کفایة الاصول ارائه کند.
🔹اگر معتقد هستید که فلان موضوع اصولی در فلان کتاب گذشته گان کاربردی ندارد و یا کم کاربرد است، باید محتوای قابل جایگزین ارائه داد و اگر کسی از علما کتاب قابل استفاده دارد، انجمن علمی اصول فقه حاضر است برای معرفی آن به عنوان کتاب درسی حوزه تلاش کند.

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)