منو
خانه / اطلاع رسانی / برگزاری نشست ها / «فقه عزا و زیارت اهل بیت»
گزارش آیین رونمایی از کتاب

«فقه عزا و زیارت اهل بیت»

👈استاد اکبرنژاد در آغاز سخنان خود با بیان اینکه محبت اهل بیت خصوصا امام حسین در وجود ما ریشه دوانده است، فرمودند: این محبت جزو ناموس شیعه شده است و از این رو است که باید نسبت به آسیبها و انحرافات آن حساسیت بیشتری داشته باشیم.

🔻برخی وارد نشدن به جریان عزای امام حسین(ع) را برای خودشان فضل می‌دانند این درحالی است که اگر مسأله را از مهمات می‌دانیم باید نسبت به مسائل و انحرافاتی که در اطراف آن وجود دارد حساسیت‌ها نیز بیشتر باشد.

🔸 ایشان ادامه دادند در این کتاب، نخست از اصل عزاداری اباعبدالله بحث کرده‌ایم. ثابت کرده‌ایم که عزاداری این امام معصوم از مصادیق «وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ» است و همچنین مصداق عینی روایات آمر به احیای امر ولایت می‌باشد. گفته‌ایم که اصل اقامه عزا، واجب کفایی است.

🔸استاد اکبرنژاد ادامه دادند: در فصل بعدی به اصل زیارت امام حسین(ع) پرداخته‌ایم؛ اینکه می‌گوییم اصول فقه از خلأهایی رنج می‌برد و منطق استنباط ضعیف است، مبالغه نیست. ایشان در ادامه افزودند سه روایت با عبارت «فریضة» درباره زیارت امام حسین(ع) وارد شده است که حمل این واژه به مستحب بسیار دشوار است یا عباراتی مانند «الحسرة یوم الحسرة» و «نقص در ایمان» برای تارک زیارت ایشان عباراتی نیست که حمل بر استحباب شوند و روایات دیگری که دلالت بر الزام دارند. از این رو است که ثابت کرده‌ایم زیارت امام حسین(ع) حداقل یک بار در عمر برای هر شخصی واجب است.

🔹از دیگر بحث‌ها در این کتاب محتوای عزاداری‌ها است که به انحرافات در این عرصه پرداخته شده است؛ مانند غلوّ در مقامات اهل بیت(ع). همچنین در مورد سبک‌های مداحی‌ها گفتیم که تقلید از هر آهنگ باطلی حرام است؛ نظیر تقلید از آهنگ برخی گروه های انحرافی.

ایشان فصل پایانی کتاب را درباره رفتارهای نامتعارف و جزع و لطم در عزای امام حسین(ع) توصیف کرد و فرمود حکم اولیه تمام رفتارهای افراطی مانند قمه‌زنی حرام است نه اینکه از باب حکم ثانویه باشد. همچنین جزع شدید حتی درباره اهل بیت(ع) نیز حرمت دارد و ادلّه صریحی بر این مطلب وجود دارد. مانند روایتی که امام صادق(ع) فرمود کسی که برای ما اهل بیت، جزع و لطم کند، جایگاهش در آتش است. اما جزع غیر شدید اگرچه برای غیر اهل بیت، کراهت دارد اما در مورد اهل بیت مستحب است.

مؤلف کتاب، در پایان جلسه درباره عزاداری در شرایط کرونا گفتند: همانطور که مراجع عظام نیز فرمودند هم عزاداری باید باشد و هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هم‌چنان‌که دیگر واجبات امور زندگی را با رعایت مسائل بهداشتی انجام می‌دهیم. ایشان افزود: اینکه برخی می‌گویند ویروس، تسخیر امام حسین(ع) است و اثری در جلسات عزاداری ندارد، حرفی بی‌دلیل است. این‌گونه نیست که اسباب مادی در مجالس عزاداری از خاصیت بیافتند چرا که اگر چنین بود سزاوار بود درباره خود امام حسین(ع) اتفاق می‌افتاد که آن همه مظلومیت‌ها پیش نمی‌آمد. مقایسه این زمان با زمانی که می‌خواستند اصل عزاداری امام حسین(ع) را از بین ببرند، بی سوادی است؛ قرار نیست امروز کسی چراغ عزاداری را خاموش کند.

⬅️ استاد اکبرنژاد در پایان جلسه به پرسش‌های تعدادی از حاضرین پاسخ دادند.

 

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)