منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / حوزه و تربیت طلبه بر اساس نیازهای جامعه؟!!
در حاشیه اظهارات عضو شورای عالی حوزه علمیه

حوزه و تربیت طلبه بر اساس نیازهای جامعه؟!!

 

🔺طلاب در حوزه علمیه بر اساس نیازهای مختلفی که در جامعه وجود دارد در حال آموزش هستند!!

🔲اظهارات قابل تأمل حجت الاسلام سید احمد خاتمی عضو شورای عالی حوزه علمیه در همایشی در شهرستان بجنورد:

🔹آموزش و پرورش و سایر نهادها باید به حوزه علمیه به دید سرمایه نگاه کند؛ زیرا امروز در حوزه علمیه برادران و خواهران به‌صورت منضبط آموزش می‌بینند و دارای سطوح مختلف آموزشی هستند.

🔹 طلاب خواهر و برادر اکنون با توجه به نیازهای جامعه در حال دریافت آموزش هستند و حیف است که از این سرمایه استفاده نشود.
۲۳ مرداد ۱۳۹۸
خبرگزاری حوزه

در همین رابطه یادداشتی در نقد و بررسی اظهارات مطرح شده عضو شورای عالی آماده شده است که به شرح ذیل می باشد:

🔶حوزه و تربیت طلبه بر اساس نیازهای جامعه؟!!

🔹بر اساس آنچه در “خبرگزاری حوزه” آمده است؛ حجت الاسلام سید احمد خاتمی در همایشی در شهرستان بجنورد عنوان کرده اند که : “طلاب در حوزه علمیه با توجه به نیازهای جامعه در حال دریافت آموزش هستند و حیف است که از این سرمایه استفاده نشود.”
🔹طبق ادعای ایشان باید سیستم آموزشی حوزه را اینچنین تشریح کرد؛ حوزه علمیه طلبه ای را که پذیرش می کند ابتدا استعداد سنجی می کند و او را بر اساس سلیقه و استعداد و جامعه هدف، تربیت می کند. یعنی برای مبلغ آن هم برای سطوح مختلف در حال تربیت نیرو است، برای کودک، نوجوان، جوان، مسجد، هیئت، پادگان و ..
🔹اگر در کشور مشکلات اقتصادی وجود دارد، حوزه علمیه رشته ی اقتصاد تاسیس کرده و در حال تربیت کارشناسان دینی است تا بر اساس آن بتوانند به جدیدترین موضوعات اقتصادی روز کشور پاسخ دهند.
🔹 اگر جامعه نیاز به مشاوران دینی دارد تا خانواده ها بهنگام بروز مشکلات، به جای مراجعه به روان شناسان غربی به سراغ آنها روند، برای آن هم فکر کرده است و دانش پژوهانی در این رشته در حال آموزش هستند.
🔹اگر جامعه ما به مدیران صالحی نیاز دارد، رشته ی مدیریت را طراحی کرده است و در حال تربیت مدیران کارآمد است.
🔹 اگر ائمه جمعه توانمند نیاز دارد برنامه ی جامعی برای تربیت امامان جمعه طراحی کرده است.اگر برای دستگاه قضا سؤالات فقهی پیش آمد این پرسش ها در دروس خارج فقه جواب خواهند گرفت.

🔺اما آنچه در متن حوزه در حال اتفاق است خلاف ادعای ایشان را ثابت می کند.در حوزه علمیه ده ها هزار جوان با انواع و اقسام سلیقه ها و دغدغه ها در یک نظام آموزشی فرسوده و تاریخ گذشته قرار می گیرند و همگی باید ۳ سال ادبیات عرب در حد اجتهاد را بخوانند و ۳ سال هم اسیر متن مغلق لمعه شوند و ۶ سال هم در گیر بحث های پیچیده مکاسب و کفایه ورسائل، آنگاه با ورود به دوره خارج فقه، موضوعات هزار سال پیش را بررسی کنند، فرقی هم ندارد طلبه قصد دارد مبلغ شود یا نویسنده و مجتهد. همه را در یک ریل قرار می دهند و استعدادهایشان را می کشند! با این وجود چه طور عضو شورای عالی از همخوانی تربیت طلاب با نیازهای جامعه سخن می گوید؟!
عباس محمدی

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)