منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / جشنواره زیرزمینی برای «هنرآسمانی»
در حاشیه برگزاری ششمین جشواره هنر آسمانی

جشنواره زیرزمینی برای «هنرآسمانی»

? جشنواره زیرزمینی برای «هنرآسمانی»

?دیروز در سالن همایشهای دارالشفاء، اختتامیه مراسمی برپا شد که فراز و نشیب های زیادی داشته است. «هنر آسمانی» نام جشنواره ای است که نحوه برگزاری اش بیشتر شبیه یک هنر زیرزمینی بود.
?بماند که حکایت هنر تا همین زمانه نیز، در حوزه یک مقوله زیر زمینی است، و هر چه تلاش کرده اند تا در ساختار رسمی حوزه ها بگنجد، زورچپان نشده است. این جشنواره به رغم تلاش فراوان متولیان ضعیف ترین دوره ای بوده است که من دیده ام. هم از حیث برگزاری کلی، و هم جلسه اختتامیه؛ اختتامیه که واقعا شاهکار بود! یک مجری دست سوم درون شهری هم نتوانسته بودند دست و پا کنند! همین بیخ گوش فیضیه، روزی سه چهار مجری در حرم حضور دارد، ولی تریبون را داده بودند به کسی که حتی از قبل روی جمله بندی های خودش هم تمرکز نکرده بود. سخنرانان عزیز جلسه هم اگر به خود نگیرند اصلا در حد و اندازه همایش سراسری حوزه های علمیه نبوده اند. بگذریم از سالن تنگ و کهنه ای که رد شدن از بین صندلی هایش قصه های مستهجنی دارد؛ کسی که از جلو اشخاص رد میشد اگر پشتش را می‌کرد یک مصیبت بود و اگر رویش را می‌نمود مصیبت دیگری!!
?حوزه علمیه اگرچه هنرمند طلبه کم ندارد، اما هیچ گاه تا همین الان، کار هنر را دست متولی هنرشناسی که اقتضائات فعالیت های هنری را بلد باشد نداده است. همیشه خودشان از سر احساس تکلیف و «بلدم بلدم» قدمی برمیدارند و همین که کار نفله شد، می‌گویند: در حوزه جواب نمی‌دهد! بعله اگر کار را به کاردانش بسپارند جواب خواهد داد!
?این نیست که یکباره، دو سه ماه مانده به اختتامیه سطح شهر را پر از تبلیغات جشنواره کنید و بعد هم موقع اهدای جوائز از هر سه رشته، دو رشته اش اصلا شایسته جایزه رتبه اول تا سوم هم نداشته باشد و نام یکی دو نفر را به تقدیر ببرید و خداحافظ… پس این جشنواره هدفش چیست؟!

? اصلا کجای دنیا مرسوم بوده است جشنواره ای با شانزده رشته ای که غیر از نام «هنر» هیچ وجه اشتراک دیگری ندارند برگزار کنند؟! جشنواره هنر آسمانی مثل زمین درندشتی است که بذر محدودی را در همه آن بخواهند کشت کنند! چه ثمری دارد؟ جز کله ای که انگار کچلی گرفته است؟ این جشنواره جز ساقط کردن اعتبار حوزه و گشودن راه برای خناسان و مخالفان متحجر حوزوی، چه ثمری دارد؟
?سیاست گزاری جشنواره و برگزاری دوره های هنری، در حوزه علمیه باید دگرگون شود. شنیدم سخنران دوم این جلسه میگفت: « از سال آینده از پایه چندم به بعد، همه طلبه های باید با تمام رشته های هنری آشنا شوند و در پایه چندم هم یک رشته را به صورت تخصصی ادامه دهند»!!! نه به این شوری شور، نه آن بی نمکی! اگر همان سیستم «همه کفایه بخوان و همه خارج برو» برای حوزه جواب داد، این طرح «همه هنرمند شو» هم جواب خواهد داد!! این خط و این نشان! من زنده شما شمره!
?فعالیت هنری، چه از حیث آموزشی و چه از حیث تبلیغی ترویجی، اقتضائاتی دارد که ضرورت تأسیس شورای سیاست گزاری خاص خود را در حوزه های علمیه می‌طلبد! شورایی باید تشکیل شود که تمام فعالیت های هنری متربط با حوزه را در مجموعه خود بگنجاند و از پس مدیریت آن برآید. امروز، فیلم و سریالی نیست که نقشی از روحانی نداشته باشد، یا از سر ارادت هنرمندان یا از سر عنایتشان به مجوز ارشاد! اما چرا حوزه علمیه هیچ نهادی برای بررسی نحوه حضور روحانیت در تلویزیون و سینما تأسیس نکرده است!؟
? الان اگر از یک پاکبان محترم و عزیز شهرداری هم بخواهند فیلم بسازند بدون مجوز از ارگانهای مربوطه شهرداری چنین امکانی ندارند، اما حوزه علمیه حساسیتی نسبت به خودش احساس نمی‌کند!! و این نیست جز بخاطر غفلت از جایگاه هنر، و انحصار طلبی عده ای از مسئولین!

?کاظم شمس اللهی

اختتامیه جشنواره هنر آسمانی دوشنبه ۱۴ اسفند در سالن اجتماعات مدرسه عالی دار الشفاء با حضور جمعی از علما و طلاب و روحانیون برگزار شد.
در این همایش از بین ۲۵۹۶ اثر هنری در قالب های مختلف مانند فیلم کوتاه و بلند، داستان و رمان، اثر گرافیکی و… از ۴۸۰ نفر از طلاب به افراد برگزیده هدایایی اهدا شد.

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)