منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اخبار داخلی / افتتاحیه موسسه فقاهت و تمدن اسلامی

افتتاحیه موسسه فقاهت و تمدن اسلامی

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی اکبرنژاد در افتتاحیه موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی

🔺به پیرمردها امیدی نداریم! امید ما به نسل جوان است. / حوزه علمیه خیلی وقت است که در انزوا به سر می برد. / موسسه فقاهت سال پرباری از جهت علمی داشته است. / سکوت مراجع نجف در قبال اتفاقات عراق اشتباه بود./ حوزه گرفتار معصوم پنداری شده است!

🔹استاد محمد تقی اکبرنژاد در ابتدای سخنان خود، ضمن خوش آمد گویی به طلاب جدید الورود مؤسسه، از خداوند متعال درخواست نمود تا نصرت خویش را شامل حال موسسه فقاهت گرداند.

🔹ایشان در ادامه به انزوای حوزه در معادلات سیاسی اجتماعی اشاره کرد و افزود: «حوزه علمیه خیلی وقت است که در انزوا به سر می برد و بهترین شاهد آن، بی توجهی مسئولان کشوری به حوزه علمیه است. »
🔹مدیر موسسه فقاهت به ضرورت تحول در حوزه نیز پرداخت و گفت: «تحول یک ضرورت است و ما برای حرکت راهی جز این مسئله نداریم و این تنها انتخاب ماست. اگر حوزه متحول نشود اقتضائات جامعه تحول را به ما تحمیل خواهد کرد.»
🔹جناب استاد اکبرنژاد ضمن توضیح درباره برخی پروژه های علمی سال گذشته در مؤسسه، ادامه داد: «در یک سال گذشته، فعالیت های سنگین علمی توسط دانش پژوهان و پژوهشگران موسسه صورت گرفته است. مالیات اسلامی، فقه التربیة، کتاب روش شناسی اجتهاد، بررسی فقهی تغییر جنسیت، فقه عزاداری و… از جمله تولیدات علمی است که در سال جدید رونمایی خواهند شد.»

🔹ایشان همچنین در توضیح فعالیت های گفتمانی موسسه خاطر نشان کرد:
«ما معتقدیم که موسسه فقاهت باید در کنار فعالیت های علمی خود به برنامه های گفتمانی هم بپردازد. از همین رو این مؤسسه با طرح پرسش های مهمی نسبت به نظام آموزشی و ساختار مرجعیت، توانست نسل جوان حوزه را درگیر مسائل بنیادین تحولی سازد. متاسفانه توهّم عصمت پنداری باعث شده است که در بسیاری از مشکلات بدیهی حوزه تامل نکنیم و صرفا با اعتماد به گذشتگان، همان مسیر قبلی را ادامه دهیم.»
🔹ایشان در ادامه به تمایز عمیق موسسه فقاهت با سایر مجموعه های تحولی اشاره کرد و در این رابطه گفت: «خصوصیتی که موسسه فقاهت دارد این است که قبل از آنکه بخواهد فعالیتهای گفتمانی علنی را آغاز کند، پروژه های علمی خود را در همان زمینه تکمیل و عرضه می کند. از همین رو؛ زمانی نقد علمی مرحوم شیخ انصاری(ره) کلید خورد که بسته جامع اجتهادی آماده شده بود و جزء به جزء مبانی مرحوم شیخ، مورد نقد و بررسی قرار گرفته بود.»
🔹استاد اکبرنژاد در ادامه به نبود فضای آزاد اندیشی در حوزه پرداخت و عدمِ تغییر کتب درسی، آن هم پس از گذشت چندین قرن را، بهترین شاهد بر بسته بودن فضای علمی در حوزه دانست.
🔹ایشان قوت علمی موسسه فقاهت را روشن ترین دلیل بر عدم مقابله با او دانست و افزود: «موسسه فقاهت به خاطر مشی مجتهدانه و پشتوانه های علمی اش بوده است که کسی تاکنون نتوانسته علیه مؤسسه اقدامی صورت دهد. آقایان چون پاسخی نداشته اند، مع الأسف رو به تهمت آورده اند و ما را فتنه گر می خوانند.»
🔹ایشان در ادامه به یکی از مشکلاتی که گریبانگیر حوزه شده است پرداخت و تصریح کرد: «حوزه ما گرفتار یک خود پسندی و اعجاب به نفس و معصوم پنداری شده است. کسانی که در حوزه سخنرانی می کنند به گونه ای موضع می گیرند که گویا حوزه بی عیب است و اگر ضعفی وجود دارد از بیرون حوزه است. فضا را به گونه ای کرده اند که گویا برخی از بزرگان حوزه تالی تلو معصوم اند و هیچ اشتباهی ندارند. این باعث شده است تا طلبه ها حتی در مسائل بدیهی هم اجازه نقد نداشته باشند و هر حرکتی از بزرگان ببینند، آن را توجیه کنند. عالمی که در برابر فتنه ها سکوت کند خداوند او را لعنت می کند. کارِ مراجعی که در نجف در قبال اتفاقات عراق سکوت می کنند اشتباه است. این توهم عصمت پنداری باعث شده است تا حتی عملکرد ۴۰ سال بعد از انقلاب هم توجیه شود.»
🔹ایشان در انتهای سخنان خود در بیان امید تحول در حوزه گفت:
«انتقادات به حوزه به معنای نا امیدی نیست. اگر ما نا امید بودیم که حرکت نمی کردیم. وجود چنین موسسه ای نشانه امید است،حضور نسل جوان که زمینه ی تحول هستند نشانه امید است. ما به پیرمردها امیدی نداریم، امید ما به نسل جوان است.»

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

2 دیدگاه در “افتتاحیه موسسه فقاهت و تمدن اسلامی

  1. عاطف گفت:

    با عرض سلام و خدا قوت . در فرمایشات اقای اکبر نژاد بود که ما در یک سال پژوهش های زیادی کردی ، ایا پروسه پژوهش ها اگه یکساله باشه میتونه قابل اعتماد باشه؟
    ثانیا ، الان پژوهش ها از حالت فردی، به صورت جمع سوق پیدا کرده، تیم پژوهشی موسسه رو معرفی بفرمایید و از اساتیدی که بهرهمند شدید .

    ۰۰
    1. سیدعلی داود الموسوی گفت:

      سلام هر پروژه تحقیقی تیم خاص خودش را از اساتید و دانش پژوهان موسسه دارد

      ۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)