منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / اخبار / آیین رونمایی از کتاب «دامنه حجیت عقل و بناهای عقلایی»
مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی برگزار کرد

آیین رونمایی از کتاب «دامنه حجیت عقل و بناهای عقلایی»

🔻اصولی گری موجود تنه به تنه اخباری گری می زند!/ حوزه علمیه نه در حوزه دانش و نه در حوزه عمل عقلانی عمل نمی کند./ محقق اصفهانی (ره) چیزی فراتر از اخباریون نگفته است./ روش فقهی موجود حتی در حل مسائل ساده و ضروری جامعه پیچیده عمل می کند.

گزارش اجمالی آیین رونمایی از کتاب «حجیت عقل و بناهای عقلائی»:

همایش رونمایی از کتاب دامنه حجیت عقل و بناهای عقلائی صبح دیروز و در آستانه عید سعید غدیر در سالن اجتماعات موسسه فقاهت و تمدن اسلامی برگزار شد.

🔸استاد اکبرنژاد در طلیعه سخنان خود ضمن تبریک عید سعید غدیر، اقدام پیامبر در اعلام ولایت و جانشینی امیرالمومنین(ع) را نمونه ای از اقدام سیاسی و عاقلانه ای عنوان نمودند که با امر الهی محقق شد و اتفاقاتی که پس از رحلت پیامبر به وقوع پیوست را نشان از حرکت جاهلانه مسلمین دانستند که جلوی رشد و تعالی بشریت را گرفت.

⬅️ایشان در ادامه به بیان چرایی کم پرداختن فقها به مسئله عقل پرداختند و عنوان کردند:
از آنجا که تا ۲۵۰ سال، ائمه در اختیار فقها و شیعیان قرار داشتند نیازی به مباحث پیچیده فقهی و اصولی احساس نمی شد، از همین رو می بینیم کتب اصولی در شیعه نسبت به اهل تسنن دیرتر به نگارش در آمده و این از این جهت بود که اهل بیت در اختیار شیعیان قرار داشتند و آنها می توانستند سوالات خود را از ایشان بدون فعالیت های پیچیده علمی بپرسند. از همین رو می بینیم وقتی شیعه دستش از امام معصوم کوتاه ماند و دوران غیبت آغاز شد، حرکت های فنی و دقیق علمی درشیعه توسط امثال شیخ مفید (ره) و شیخ طوسی (ره) به حرکت در آمد. اگر چه فقه شیعه از رشد خوبی برخوردار بود و در دامن عقلانیت منفی که محصول فقه اهل سنت بود گرفتار نشد اما با این حال نتوانست به درستی از ابعاد عقل و ماهیت آن پرده بردارد.

ایشان در ادامه به فعالیت های علمی که فقهای شیعه در این رابطه داشتند اشاره کردند و افزودند:
🌐ابن ادریس (ره) که از فقهای تحول خواه بود نتوانست اتفاق خاصی در این رابطه رقم بزند. علامه حلی (ره) نیز تقریر روشنی از این موضوع نداشت و حتی شهید ثانی (ره) اذعان نموده است که عقل در فقه کارکرد خاصی ندارد. تنها ملا امین استرآبادی (ره) بحث مفصلی در راستای تخریب عقل داشته است. محقق اصفهانی (ره) نیز اگر چه بحث مفصلی در این رابطه داشت، اما عملاً تفاوت خاصی با اخباری ها در این موضوع ندارد.

استاد اکبرنژاد، به بی مهری که اصولیون نسبت به عقل داشتند پرداختند و افزودند:
🔺 اینکه می گویند اصولیون به عقل توجه ویژه ای داشتند اصلا صحیح نیست. محقق اصفهانی چیزی فراتر از اخباری ها نمی گوید و کتب اصولیون نیز توجه ویژه ای به این مسئله ندارند و خلأ آن در کتب اصولی موجود بسیار احساس می شود.

مدیر موسسه فقاهت و تمدن اسلامی در ادامه توضیحات خود در رابطه با به بی توجهی اصولیون به عقل در حل مسائل فقهی گفتند:
❗️چه طور می توان اصولیون را عقل گرا دانست در حالیکه بدیهی ترین مسائل زندگی همچون خبر واحد و تعهد به عقود را که شالوده زندگی بشریت بر اساس آن ها بنا شده است، تعبدی تحلیل می کنند و به عقل اجازه ورود نمی دهند.
این رویه اصولیون باعث شده تا بگوییم “اصولی گری موجود تنه به تنه اخباری می زند!”. به راستی روش فقهی که در حل مسائل ساده و ضروری بشریت پیچیده عمل می کند چه طور می تواند صلاحیت تحقق تمدن اسلامی را داشته باشد.

▪️ایشان، به آسیب های عملی متروک شدن عقل در مدیریت حوزه اشاره داشتند که علاوه بر آنکه ضعف عقلانیت را در حوزه دانشی می بینیم، در حوزه عمل و ساختار مدیریتی حوزه نیز شاهدش هستیم.
ساختار ضعیف مرجعیت که هر کس قدرت و پول داشته باشد اجازه پیدا می کند به آن ورود کند و قرار نیست هم پاسخگوی کسی باشد نشان ضعف عقلانیت در این حوزه است. ضعف در ساختار پرداخت شهریه، نظام آموزشی ، نظام تبلیغ و …. نمونه های از ضعف عقلانیت در حوزه مدیریت به حساب می آیند.

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

2 دیدگاه در “آیین رونمایی از کتاب «دامنه حجیت عقل و بناهای عقلایی»

  1. اسکندر مرادی گفت:

    با سلام ...نظر شما راجع به قضیه ناتمامیت در منطق ریاضی چیست؟ (مثلا کتاب حقیقت و برهان و برهان گودل ترجمه دکتر اردشیر ) ....عقل امروزه متواضع شده است ...عقل وسیله ای است که خودش رشد میکند....عقل کارش پیوستگی دادن است یا فهم پیوستگی و ارتباط دادن ....

    مثلا فهم قرآن با عقل یعنی پیوستگی دادن قول الهی....و این همه در آیه ۵۱ سوره قصص مندرج است: وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿۵۱﴾ قصص

    هر آیه و هر سوره را باید با اتصال خواند و فهمید...
    quranmizan.com

    ۰۰
    1. سیدعلی داود الموسوی گفت:

      سلام اینها رو در تماس تلفنی های اخر هفته از استاد سوال کنید زمان تماس در کانال ما در ایتا اعلام میشود

      ۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)