منو
خانه / اطلاع رسانی / آیین رونمایی از نرم افزار «فقاهت»
موسسه فقاهت و تمدن اسلامی برگزار کرد

آیین رونمایی از نرم افزار «فقاهت»

گزارش آیین رونمایی از «نرم افزار فقاهت» که در سالن اجتماعات مؤسسه فقاهت وتمدن اسلامی برگزار شد:

⬅️ در ابتدای جلسه، مجری برنامه توضیحاتی دربارۀ نرم افزار و امکانات آن ارائه دادند. سپس استاد اکبرنژاد در آغاز سخنان خود با اشاره به ناکارآمدی منطق فهم دین ادامه داد شاید این ناکارآمدی در گذشته تاثیرات خود را به وضوح نشان نمی‌داد، اما در عصر مدرن نمی‌توان این ضعف‌ها را پوشاند.

…ایشان با بیان خطرات فقاهت در عصر مدرنیته گفتند: قرائت‌های عرفی دین و تأثر از فضای مدرنیته و انفعال در برابر آن، از آسیب‌های ناکارآمدی منطق اجتهاد در این عصر است. اگر در این جامعه ضعف‌های منطق اجتهاد، اصلاح نشود و تن به تحول داده نشود، فقه در مدرنیته هضم خواهد شد.

🔸البته ایشان به این نکته هم اشاره کردند ممکن است که چاره‌ای از تعامل با مدرنیته نداشته باشیم اما نباید در برابر آن تسلیم شویم.

🔸وی افزود: با احساس این خلأها بود که وارد تولید علومی شدیم؛ آثاری مانند کلام فقاهی، نظام معرفتی، منطق تفسیر، ادبیات دین و زوائد اصول که جای خالی آنها در نظام علمی حوزه دیده می‌شود و با کمترین امکانات در این مجموعه خلق شد. در این بسته به صورت منسجم و منظومه‌ای به مبانی و اصول فهم دین پرداخته شده است.

مدیر مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی ادامه دادند: کسی که چهار کتاب نخست را نبیند از کتاب زوائد می‌ترسد؛ اینکه گفتیم دو سوم اصول فقه امروز زائد است، در مقابل، بسیاری از مباحثی که جای خالی آنها احساس می‌شد و در متون موجود حوزه بدان پرداخته نشده است، در قالب چهار جلد کتاب در این بسته اجتهادی اضافه شده است.

✅ جاهایی که احساس خلأ کردیم وارد شدیم و تمام پژوهش‌های ما بر اساس ارزیابی نیازهای واقعی حوزه و طلاب است. غیر از کتاب‌هایی که در نرم افزار فقاهت ارائه شده است آثار دیگری نیز در حال تکمیل و اتمام می‌باشد؛ مانند کتاب نقل به معنا که در نوع خود بی‌نظیر است. یا منطق تفکر خلاق، و همچنین کتابی دربارۀ روش شناسی فقهی شهیدین با تمرکز بر شرح لمعه. البته مؤسسه فقاهت در آثار تولیدی هرگز نگاه اقتصادی نداشته است.

✳️ وی در ادامه سخنان خود با اشاره به هفته دفاع مقدس به روح امام خمینی(ره) و همه کسانی که در این راه متحمل زحمت شدند درود فرستاد و گفت: در دویست سال گذشته تنها جنگی که با دنیا رو در رو بودیم اما فاتح بیرون آمدیم همین هشت سال دفاع مقدس بود.

⬅️ در جنگ پیروز شدیم به خاطر اینکه اقتضائیاتِ شرایط جنگی را در خود به وجود آوردیم؛ قبل از جنگ و انقلاب، با عاشورا فرهنگ جهاد و شهادت را درست کرده بودیم. از این رو جنگ را به عنوان یک اولویت پذیرفتیم و روی آن تمرکز کردیم، به همین خاطر بود که پیروز هم شدیم.

🔻بعد از جنگ در عرصه‌های دیگری مانند اقتصاد و فرهنگ، چون پشتوانه‌های فکری و علمی آن را تولید نکرده بودیم و در اولویت قرار نگرفت، موفق عمل نکردیم و امروز به تعبیر مقام معظم رهبری دچار شبیخون فرهنگی شدیم.

🌐ایشان افزودند کمترین وظیفه‌ای که برای ما به عنوان طلبه وجود دارد تحول در حوزه است.

🔹استاد اکبرنژاد در پایان مراسم به پرسش‌های تعدادی از حاضران جواب دادند.

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)