منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / یادداشت اختصاصی استاد اکبرنژاد«سخنی با همسران محترم طلاب ملبّس»

یادداشت اختصاصی استاد اکبرنژاد«سخنی با همسران محترم طلاب ملبّس»

⏹سخنی با همسران محترم طلاب ملبّس
⏹یادداشت اختصاصی استاد اکبرنژاد

🔹از زمانی که نقد و بررسی لباس روحانیت شروع شد، پیام‌های متعددی از سوی همسران و دختران طلاب به مدیر کانال فقاهت ارسال شد. به طرز شگفت‌آوری خانواده‌های طلاب با محتوای مصاحبه حقیر در ایکنا اظهار همراهی کرده‌ و اظهار داشته‌اند که ما این حرف‌ها را با گوشت و پوست‌مان احساس می‌کنیم. مثلا نوشته بودند:

◾️«من این حرف‌ها را قبول دارم و این مصاحبه را به همسرم نشان دادم و با او گفتگو کردم ولی عصبانی شد و بدون اینکه جواب قانع کننده‌ای داشته باشد، فقط رد کرد.»
◾️«من به عنوان دختر یک روحانی جا افتاده در تهران به خاطر متلک‌های زیادی که شنیده‌ام، حاضر نیستم با پدرم جایی بروم و هر بار بهانه‌ای سوار می‌کنم تا با پدرم با همه عشق و علاقه‌ای که به او دارم، در جامعه ظاهر نشوم.»
◾️«به همسرم گفتم وقتی شما با این لباس هستید، من به شدت تحت نظر هستم و مردها خیلی با دقت حرکات من را زیر نظر دارند. واقعا آزار دهنده شده است. احساس می‌کنم این لباس نقض غرض شده است.»
◾️«در همه این سال‌ها که همسرم ملبس بوده، ندیده‌ام کسی در کوچه و خیابان از ایشان مسأله شرعی یا شبهه عقیدتی مطرح کند ولی تا دلتان بخواهد نگاه‌های آلوده من و دخترم را تعقیب کرده است.»
◾️«اگر می‌دانستم این لباس واقعا لباس دین است و امر خداست، بر مشکلات آن صبر می کردم اما واقعیت این است که من نسبت به این مسأله توجیه نیستم و همین تحمل مشکلات ناشی از آن را بر من سخت می کند.»
◾️«مریض بودم، با همسرم رفتیم بیمارستان، آن هم ملبس! بچه نیاز به دستشویی داشت، گفتم شما ببر. گفت من با این لباس و در این جمع مردم نمی توانم دختر بچه را دستشویی ببرم. خودت ببر! با حال مریضم بچه را بردم. یک نفر به نوبتم مانده بود که دوباره دخترم خواست دستشویی برود. باز هم همسرم حاضر نشد و من از عصبانیت پا شدم آمدم خانه و دکتر هم نرفتم! واقعاً رسول خدا (ص) هم همچو لباسی به تن می کرد که خودش و خانواده اش تا این اندازه توی چشم باشند و نتوانند خیلی از وظایف عادی پدر و همسری را به جای بیاورند و ناموسشان زیر نظر نگاه های حرام باشد.»

🔹خدمت همه همسران طلاب عرض می‌کنم؛سلام و درود خدا بر شما به خاطر انتخاب صحیحتان در انتخاب همسری یک طلبه. شما بی‌شک جزو مجاهدان هستید و ارزش کارتان کمتر از همسرانتان نیست.
🔹همیشه بر این باور بوده‌ام که همسر یک طلبه “عروس امام زمان(عج)” است و مشمول دعای خاص حضرت ولیعصر در دنیا و شفاعت و عنایت ایشان در آخرت. کنار آمدن با سختی‌های زندگی یک طلبه و پشتیبان او بودن در تبلیغ و تحصیل و پژوهش کار بزرگی است که خدای متعال به شما سپرده است.
🔹اما درباره لباس خاص همسرانتان که مزاحمت‌های بسیاری برایتان درست کرده، حق با شماست. بنده هم با شما هم عقیده هستم. اگر واقعاً این لباس، لباس دین بود و خدای متعال آن را لباس تبلیغ دین خود قرار داده بود و برای انبیا لباسی متمایز از لباس مردم مقرر ساخته بود، اگر انبیاء هم به خاطر تمایز در پوشش مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند و محدودیت‌هایی را تحمل کرده بودند یا دست کم برایم محرز بود که این لباس با این همه تفاوت، در ترویج اسلام عزیز مؤثر است، حرفی نبود و همه مشقت‌های آن را به جان می‌خریدیم.
🔹 اما سخن در این است که هیچ پیغمبری لباس متفاوت از امتش نپوشید و امام صادق (ع) فرمود:”بهترین لباس هر زمان، لباس مردم همان زمانه است” البته به شرط داشتن شاخص‌های لباس تقوا که در این بحثی نیست.
🔹ائمه (ع) هیچ‌گاه تلاش نکردند لباسی متفاوت از امت بپوشید و عمامه و قبا و عبا لباس فاخر و موقر و متین عرب بوده و همان طور که خودشان می‌پوشیدند به همه توصیه می کردند که بپوشند نه اینکه لباس امامت و رسالت باشد. کما اینکه آن بزرگواران این لباس را همیشه نمی پوشیدند و هیچ گاه ملتزم نبودند که همه جا حتی برای خرید نان و آب هم به تن کنند! این‌ها بدعت‌هایی است که ناخواسته به مرور زمان پیدا شده است.
🔹البته این لباس تا هست باید مورد احترام باشد و نباید به آن بی‌احترامی شود. چرا که هنوز نماد دین است و نمادها حتی اگر غلط هم باشند، تا نماد هستند نباید تحقیر شوند و باید با گفتگوی محبت آمیز و با سعه صدر همگان توجیه شوند و با برنامه و حوصله عوض یا کنار گذاشته شوند و شما همسران محترم طلاب در این راه بسیار مؤثرید. شاید مؤثرتر از هر کس دیگری. اما تنها با گفتگوی محبت آمیز و سعه صدر.

✳️سلام ودرود خدا بر شما
◾️محمد تقی اکبرنژاد
📅۹۸/۰۸/۰۱

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

2 دیدگاه در “یادداشت اختصاصی استاد اکبرنژاد«سخنی با همسران محترم طلاب ملبّس»

  1. حامد قناتی گفت:

    سلام و درود. فارغ ازهرگونه اطلاعات فقهی، نظرات شما کاملا صحیح و عاقلانه بود. ابتدا خدمتتون تبریک میگم و ضمنا بنظرم صحیحترین جمله شما در مناظره، جمله ی آخر بود که فرمودین: مناظره ی شما با جناب سیفی، در شان شما نبود و ایشان علاوه و بر غیر منطقی بودن، بی ادب و گستاخ بودند. درهرصورت بابت شجاعت شما تبریک میگم.

    ۱۰
  2. احمد الف گفت:

    سلام بر شما. کل مناظره را گوش کردم. سالها بود که خود به این مشکل پی برده بودم و بارها به دوستان می گفتم اگر حضرت مهدی ع در این زمان ظهور کنند حتماً کت و شلوار بر تن دارند نه عبا و عمامه. درک من که یک فرد غیر روحانی هستم از این مسئله با همین مقدار اطلاع و استنباط از بیان قرآن و روایات بسیار نزدیک و بلکه منطبق بر آرای شما بود و خوشحالم که یک فرد فقیه روحانی با استدلال فقهی این مطلب را بیان می کند. چقدر خوب است که بزرگان فقه و روحانیت دستکم این مقدار را بپذیرند که طلاب و روحانیون را مختار و مجاز و محق بدانند بلکه برایشان پسندیده اعلام کنند که در غیر ساعات حضور رسمی در فعالیتهای تبلیغی از لباس بقیۀ مردم محل زندگی شان در هر جای جهان که هستند استفاده کنند. حتی گاهی به اقتضای شرایط با لباس مردم محلشان فعالیتهای رسمی شان را انجام دهند.

    ۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)