منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / مصاحبه ها و دیدار ها / نگاهی به ثمرات بحث مشتق، از منظر استاد نائینی

نگاهی به ثمرات بحث مشتق، از منظر استاد نائینی

✴️خلاصه ای از بیانات استاد محمدرضا نائینی، در درس خارج اصول مورخ۱۶ آبان۹۵، در بیان ثمرات بحث مشتق:
?بحث مشتق از مباحث بسیار پر ثمره است و استنباط بسیاری از متفرعات شرعیه متفرع بر روشن شدن بحث مشتق است.
ثمرات:
یکم: اگر کسی دو زن دارد یکی کبیره و دیگری صغیره. کبیره به صغیره شیر می دهد. اگر چه حرمت صغیره بدون اشکال است چرا که دختر مرد می شود اما حرمت کبیره بستگی به مبانی ما در مشتق دارد.
?به این صورت که هنگامی که کبیره شیر می دهد صغیره از زوجه بودن خارج می شود از این رو کبیره، ام الزوجه نخواهد بود بلکه مادر دختر بچه ای بوده است که آن دختر قبلا زوجه بوده است.
?اگر کسی مشتق را صرفا در متلبس به مبدا حقیقت بداند کبیره ام الزوجه نخواهد بود چرا که به محض تمام شدن شیر، صغیره از زوجه بودن خارج می شود در نتیجه کبیره، ام الزوجه نخواهد بود. اما اگر کسی در صدق مشتق تلبس را شرط نداند و مشتق را در ماانقضی عنه التبلس صادق بداند کبیره ام الزوجه خواهد بود. بنا براین حرمت کبیره منوط به بحث مشتق خواهد بود.
دوم: اگر مردی دو زوجه کبیره داشته باشد که به زوجه صغیره شیر بدهند این مساله پیش می آید که آیا کدام یک از آنان به واسطه این شیر دادن بر مرد حرام می شوند. در مورد مرضعه دوم اختلافی هست که گفته اند متوقف بر بحث مشتق است.
?مرحوم علامه حلی و ابن ادریس نظرشان بر این است که مرضعه دوم بر مرد حرام می شود چرا که او نیز به واسطه شیر دادن در حکم مادر زن آن مرد به شمار می آید؛ زیرا در صدق مشتق بقای معنای مشتق شرط نیست و به اصطلاح در ما انقضی عنه التلبس نیز صادق است و لذا مرضعه دوم نیز تحت عموم آیه شریفه ((وأمهات نسائکم)) قرار می گیرد.
?اما کسانی که مشتق را صرفا در متلبس به مبدا حقیقت می دانند طبیعتا چنین نظری ندارند زیرا زوجه صغیره پس از شیر خوردن از مرضعه نخست از صدق زوجه بودن خارج می گردد و لذا کسی که به او شیر بدهد ام الزوجه مرد نخواهد شد.
سوم: مساله ی مشتق نه تنها در فقه بلکه در اعتقادات نیز تاثیر گذار است:
?به عنوان مثال علماء شیعه برای اثبات ولایت ائمه اطهار و رد کردن خلافت خلفای اهل تسنن به آیه شریفه “لا ینال عهدی الظالمین” استناد می کنند. استناد به این آیه شریفه بستگی دارد که مشتق را (ظالمین) در ماانقضی عنه المبدا صادق بدانیم یا نه.
? با این بیان که اگر مشتق در ما انقضی عنه المبدا حقیقت باشد نباید کسی که خلیفه و امام می شود حتی درگذشته نیز ظلم مرتکب شده باشد. اما اگر مشتق تنها در متلبس به مبدا حقیقت باشد امام و خلیفه لازم نیست که قبلا کافر نباشد و ظلمی مرتکب نشده باشد. بلکه حال فعلی او مهم است و خطاهایی که در گذشته ی او افتاده است در خلافتش تاثیر گذار نیست. همانطور که مشاهد می کنید مساله مهمی مانند امامت به مساله مشتق گره خرده است.
?به نقل از کانال خارج فقه و اصول استاد محمد رضا نائینی، درس خارج اصول مورخ۱۶ آبان۹۵

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

3 دیدگاه در “نگاهی به ثمرات بحث مشتق، از منظر استاد نائینی

  1. محمد گفت:

    به سرور عزیز جناب استاد نایینی عرض میکنیم در مورد ثمره ۱و۲ چند درصد از انسان ها هستند که اینگونه ازدواج میکنند ؟به صفر میل میکند در کل جهان شاید به اندازه انگشتان دست هم نشود اگه فایده اش این هاست که چه ارزشی دارد به خاطر یک همچنین موارد شاذی کلی وقت گذاشته شود اما در بحث امامت شاید بشه گفت کاربرد داره

    ۱۱
  2. محمد گفت:

    در بحث امامت دیگر نوبت به این حرف ها نمیرسد وقتیکه جانشینان رسول خدا بوسیله ایشان انتخاب شدند وبه مردم بااسمشان تا امام دوازدهم معرفی شدند

    ۲۱
  3. غلامرضا گفت:

    سلام علیکم. اگر مبنای شیعه برای اثبات خلافت این طور دلیلی باشد که به راحتی مبنا را رد می کنند. چرا که بیشتر اصولیون شیعه استعمال مشتق را در ما انقضی عنه التلبس مجاز می دانند. پس طبق رای اکثر اصولیون شیعه، گناهکار می تواند خلیفه باشد چرا که حقیقتا ظالم نیست. طریق استدلال شیعه بدین صورت سست نیست که با لحظه ای تامل بنیادش بر باد رود. اگر رجوع به تفسیر همین آیه در المیزان و کتب اعتقادی شود با طریق درست آشنا می شوید

    ۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)