سوالات متداول
ثبت نام مؤسسه
سوال۱: مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی زیر نظر چه کسی اداره می شود و چه اهداف و رویکردهایی را دنبال می کند؟
مؤسسه تحقیقاتی فقاهت و تمدن اسلامی، در سال ۱۳۸۹ با هدف پیگیری تحول علمی حوزه و تکامل روش اجتهاد و نیز تدوین نقشه ی راه سبک زندگی ایمانی و تمدن اسلامی، تشکیل شد. حجت الاسلام و المسلمين محمدتقي اکبرنژاد نیز، تولیت مؤسسه فقاهت، سالياني است كه به تحقيق و تأليف اشتغال دارند و متون مؤسسه، به قلم و بر پایه دستاوردهاي علمي ايشان است.
تحول حوزه ابعاد مختلفی را پوشش میدهد که یکی از اهم موارد آن، تولید علم در زمینهی تمدن اسلامی و سبک زندگی ایمانی و نیز مقوله تحول علوم اسلامی و حوزوی است. مؤسسه تحقیقاتی فقاهت بر این باور است که به تعبیر مقام معظم رهبری(حفظه الله) حوزه مسئول دينداري مردم و خاستگاه تمدن اسلامي است؛ تمدني كه ظهور آن در گرو دو مقدمه است:
يک. ترسيم نقشه راه و ارائه نظامهاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و هنري براي حکومت ديني؛
دو. تربيت نيروي انساني توانمند و انديشهگر.
اما اين دو مقدمه واجب، خود در گرو اصلاح روشها در فهم مفاهيم ديني است. مؤسسه تحقیقاتی فقاهت ميكوشد در اين مسير گام بردارد و محتوای فقهي موجود را که از پشتوانه ی صدها سال کار علمی فقها و اندیشمندان شیعی برخوردار است، براي پاسخگويي به نیازمندیهاي تمدن اسلامي، توانمندتر سازد.
سؤال۲: لطفا درباره برنامه آموزشی و کتب درسی مؤسسه توضیحاتی ارائه نمایید.
برنامه آموزشی مؤسسه پژوهش محور است و چون سیستم استنباطی مد نظر مؤسسه با متد متداول اجتهاد در حوزه ها متفاوت است، کلیه کتبی نیز که در مؤسسه ارائه می شوند در خودِ مؤسسه تدوین شده اند. لذا طلاب گرامی توجه داشته باشند که در مؤسسه فقاهت، دروس متداول حوزه مانند رسائل و مکاسب و… تدریس نمی شود.
از این رو همراهان مؤسسة تحقیقاتی فقاهت، صبحها در درسهاي متداول حوزه (سطح و خارج) حضور به هم ميرسانند و عصرها، با محتوای تولیدی این مؤسسه مانند «کلام فقاهي»، «نظام معرفتي فقاهت»، «منطق تفسير متن»، «ادبيات دين» «زوائد اصول»، «روش شناسی اجتهاد»، «مباني رجال» و «فقه کاربردی» و… آشنا میشوند و به نقد و بررسی آن می پردازند. کتابهای نامبرده به همراه روشهای پژوهشی که در مؤسسه آموزش داده می شود، سبک مترقی و نوینی از استنباط فقهی را پیش روی طلاب می گشایند.
سؤال۳: سبک برگزاری کلاسها مؤسسه فقاهت به چه شکلی است؟
از برتريها و فضيلتهاي حوزه در گذشته، حلقههاي درسي متعدد و كوچك آن بود. كمشماري افراد در حلقهها و كلاسها، ارتباط استادان را با طلاب، عميقتر و صميميتر ميكرد. چنين ارتباطاتي، بر غناي پژوهشي درسها نيز ميافزود؛ زيرا استاد ميتوانست از يكيك طلاب بخواهد كه به منابع خاصي مراجعه كنند و دربارة آن به گفتوگو بنشينند. اين شيوهی پسنديده، اكنون رو به افول گذاشته است و مؤسسه تحقیقاتی فقاهت ميكوشد جاي خالي آن را تا حد مقدور پر كند. بنابراين ساختار علمی مؤسسه، پژوهشگرايانه است. در اين روش:
- شاگرد به اندازة استاد، در جلسات نقد و بررسی حضور فعال دارد؛ بلكه استاد بيشتر ناظر است تا متكلم وحده، و شاگرد بيشتر هممباحثه است تا شنوندة منفعل.
- استاد، هرگز محتوای علمی را درس نميدهد، بلکه دانش پژوه و محقق، بايد با پيشمطالعه و شرکت قبلی در حلقه های پژوهشی و مباحثه، در جلسات نقد و بررسی حاضر شود و در گفتوگويي آزاد با حضور استاد شركت كند.
- استاد، همواره از حاضران در جلسه نقد و بررسی ميخواهد كه در موضوعي تحقيق كنند و حاصل مطالعات و تحقيقات خود را در این جلسات ارائه دهند؛ گاه شفاهي و گاه كتبي.
- زمينهسازي براي گفتوگوي علمي دانش پژوهان و محققین با استادان بزرگ و صاحبنظر به آسانی صورت میگیرد.
- افزون بر محتوای علمی پژوهشی، افزایش توانمندیهای كاربردي همچون نويسندگي، تايپ، بهرهگيري از نرمافزارهاي مربوط، مهارت در جستوجوي اينترنتي، روش تحقيق و مقالهنويسي نيز بايد در دستور كار باشد.
c