منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / مصاحبه ها و دیدار ها / کم و کیف درس خواندن طلاب
گفتگوی صمیمانه با مدیر مؤسسه فقاهت

کم و کیف درس خواندن طلاب

متن پیش رو قسمتی از مصاحبه ی حجت الاسلام اکبرنژاد در رابطه با تحصیل و نحوه درس خواندن طلاب می باشد که قسمت های مختلف آن به مرور منتشر خواهد شد.

در مصاحبه ای اختصاصی با حجت الاسلام محمدتقی اکبرنژاد مدیر مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی به عنوان اولین سؤال از ایشان پرسیده شد: آیا طلاب جدید در مقایسه با اسلاف خود دچار تنبلی و کم کاری شده اند؟

ایشان در پاسخ به این سؤال گفت: جواب شما هم مثبت است، هم منفی:

  • مثبت است از آن جهت که:

اساسا بشر بواسطه ی تولید ابزار به سمتی رفته که با تلاش کمتر به نتیجه برسد؛ مثلا در گذشته یک ماه طی طریق لازم بود تا از تهران به خوزستان سفر کنیم؛ اما امروزه بوسیله اتوبوس طی ۱۴ ساعت می توان این مسافت را پیمود؛ یا با هواپیما می توان یک ساعته به اهواز رسید. اختراع و کشف ابزار باعث شده انسان ها به اندازه قبل برای تحصیل مرادات خود زحمت نکشند؛ طلبه نیز در همین فضا زندگی می کند، یعنی عموم بشر نسبت به گذشته کم کارتر شده اند. الان چه کسی حاضر است مثل قدیم متحمل کارهای بسیار سخت شود؟

امروزه ما دیگر بواسطه ی تکنولوژی و ابزار اینترنت حوصله نمی کنیم برای مطالعه ی یک کتاب یا مجله از این طرف شهر به آن طرف شهر برویم؛ اما در گذشته یک عالم مجبور بود از شهری به شهر دیگر سفر کند تا کتاب مورد نیاز خود را بیابد و مطالعه کند. البته این کم کاری فی حد نفسه برای یک طلبه مذمت نیست؛ بلکه اقتضا و طبیعت زندگی یک طلبه در عصر انفجار اطلاعات همین است.

در نتیجه، اصل مقایسه ی انسانی که در عصر مدرنیته علم پژوهی می کند با کسی که در ۱۰۰ سال گذشته کار علمی می کرد غلط است؛ طبیعی است او بخاطر نداشتن ابزار، بیشتر باید تلاش می کرد.

  • منفی است از آن جهت که:

آنچه موجب شده این تلقی احساس شود که طلاب امروزی ضعیف تر عمل می کنند؛ ضعف های موجود در سیستم آموزشی است. یک وقت شما در جامعه اسلامی نیاز سنجی می کنید و مثلا متناسب با آن نیازها، ۵۰ رشته علوم انسانی تولید می کنید –و از مهد کودک تا دانشگاه، سربازخانه ها، سازمان ها و دستگاه های قضایی، امنیتی، سیاسی و تنوع شگفت انگیزی که در عرصه حکومت اسلامی وجود دارد را پوشش می دهید – و از طرف دیگر با استعداد سنجی طلاب، هریک را به فراخور علاقه و استعدادش در یک رشته بکار می گیرید؛ اگر در چنین نظام آموزشی، این مقایسه را انجام دهیم می توان قضاوت کرد طلاب امروز تنبل شده اند یا خیر؛ اما در نظام آموزشی کنونی اینگونه نیست؛ چه بسیار طلابی که از لحاظ درسی در قم تنبل هستند؛ اما وقتی برای کار تبلیغی به منطقه ی خود می روند بسیار فعال و پرشور ورود می کنند.

اشکال اینجاست که ما تمامی طلاب را با انواع علایق و سلایق در یک مسیر پیش می بریم؛ لذا می گوییم همه باید کفایه، رسائل و مکاسب بخوانند و حال آنکه اکثر طلاب، نه برای این هدف(اجتهاد در فقه و اصول) به حوزه آمده اند، نه علاقه ای به این درس ها دارند و نه این که توان لازم برای وصول به اجتهاد را دارند؛ در نتیجه با این درس ها ارتباط نمی گیرند؛ همین امر موجب دلزدگی و افسردگی علمی در فضای عمومی حوزه می شود؛ اینجاست که در نگاه اول حس می کنیم طلاب تنبل هستند.

ما ریشه اصلی کم کاری طلاب را نادیده گرفته ایم و حوصله نمی کنیم عوامل اصلی این ضعف را شناسایی کرده و تنها با قضاوتی سطحی از مسأله عبور می کنیم؛ بدون آن که توجه کنیم چرا طلاب نق می زنند و یا چرا برخی فقط بخاطر شهریه سر کلاس ها حاضر می شوند. این امر باید مسئولین حوزه را در فکر فرو ببرد که شاید در مواردی باید تجدید نظر کنند.

به نظر بنده طلاب در این دروس کم کار هستند ولی در امر دین کوتاهی نمی کنند. طلاب در مسیری که برای آن ساخته شدند باید بکار گرفته شوند؛ نه در مسیرهای دیکته شده و متحجرانه. شما در هر علمی (ریاضی، شیمی و …) اگر بخواهید کتب ۵۰۰ سال پیش را تدریس کنید شاهد همین افسردگی علمی خواهید بود.

منتظر انتشار دیگر قسمت های این مصاحبه ی صمیمی و کاربردی باشید.

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

4 دیدگاه در “کم و کیف درس خواندن طلاب

  1. علی گفت:

    سلام خدمت استاد اکبرنژاد. خیلی عالی بود. حرف دل بسیاری از فضلای حوزه بود. با این تفاوت که ایشان مطالب را با زبان علم بیان می کنند.

    ۴۰
  2. احمد گفت:

    من یه طلبه هستم.... ولی یه سوال پیش میاد... چرا این آقایون فقط حرف میزنند... یا تو تلگرام کانال میزنند... خوب آگه طرح خوبی دارید پیشنهاد بدید به حوزه‌ها... آخه تا کی حرف... تا کی کلیپ بدید بیرون.... یه کاری کنید

    ۰۰
    1. جمال نصیری گفت:

      سلام خدمت شما طلبه گرامی
      مؤسسه تنها به انتقاد نکرده و خود نیز مقید است برای پیشبرد روند حوزه بسوی تحول به طرح های اجرایی و عملیاتی نیازمندیم؛ وگرنه صرف انتقاد که کار سختی نیست.
      برهمین اساس مؤسسه برای طرح تحول حوزه علمیه و ارتقای سطح علمی طلاب، چارچوب علمی تدوین نموده که تابحال با تعداد قابل توجهی از بزرگان حوزه علمیه در میان گذاشته شده است.

      ۱۰
  3. محمد گفت:

    سلام علیکم ، موافقم! انشاالله به زودی با ظهور و بروز طلاب عاقلی که دل در گرو احیای علوم ائمه ع و قران وحدیث دارند وضع نامطلوب موجود عوض شود عوض

    ۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)