منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / اخبار / ضرورت و لوازم کار تشکیلاتی
هیات هفتگی 19 آبان 1394:

ضرورت و لوازم کار تشکیلاتی

جلسه با آیاتی چند از کلام نورانی خداوند متعال مزین گردید. سخنران این هفته حجت الاسلام رحیمی، از اساتید موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی با موضوع «لزوم و ضرورت کار تشکیلاتی» بود.

ایشان با آیه ی کریمه “أَنْزَلَ‏ مِنَ‏ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رابِياً وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ “(رعد/۱۷) بحث خویش را آغاز کرد.

حجت الاسلام رحیمی گفت این از سنت های الهی است که هرکجا سیلی آید خار و خاشاکی که روی آب جمع می شود ماندنی نیست؛ و آنچه باقی و ماندگار است، آب است که برای مردم منفعت دارد. به تعبیر قرآن “ما ینفع الناس” باقی خواهد ماند؛ لذا دین نیز برای ماندگار بودن و نفوذ خود در قلوب مردم باید منفعت و بروز و ظهور داشته باشد؛ یعنی ما (طلاب و روحانیت) موظفیم منافع دین را در جامعه هویدا کنیم؛ وگرنه دین رو به انزوا و زوال می رود؛ حتی اگر در دنیا هیچ مکتب و جریانی به غیر از ما نباشد بازهم منفعت دین برای مردم باید عینیت داشته باشد تا آن را بپذیرند. در واقع دینی که ادعا دارد نظام اقتصادی، تربیتی و تمام مصالح و مفاسد مردم را پوشش می دهد و برای برون رفت تمام مشکلات مردم راهکار دارد، باید عینی و عملی در جامعه پیاده گردد.

ایشان در ادامه به خطر شیعه برای مستکبرین اشاره کرد و گفت: قرائت شیعی از اسلام برای دشمن بسیار خطرناک است؛ لذا بسیاری از منافع مستکبرین را تحت الشعاع قرار داده و برای همین دنبال حذف شیعه هستند؛ مقام معظم رهبری دراین باره می فرماید:” ما مواجهیم با یک حمله‌ی همه‌جانبه‌ی فرهنگی و اعتقادی و سیاسیِ اعلام نشده”(۱۵ مهر ۱۳۹۴)

لذا می بینیم که دشمن با تمام قوا و به صورت تشکیلاتی به جنگ و مقابله با ما برخاسته؛ اما چرا با شیعه دشمنی دارند؟ بخاطر آنکه آموزه ها و تعالیم مذهبی ما باعث می شود ما در مقابل استکبار قد علم کنیم:

  1. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ لَا تَلْبَسُوا لِبَاسَ‏ أَعْدَائِي‏ وَ لَا تَطْعَمُوا طَعَامَ أَعْدَائِي وَ لَا تَسْلُكُوا مَسَالِكَ أَعْدَائِي فَتَكُونُوا أَعْدَائِي كَمَا هُمْ أَعْدَائِي.[۱](خداوند متعال دوست ندارد بندگانش در لباس، خوراک و مسلک خود شبیه کفار باشند.)
  2. عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: مَنْ‏ أَحَبَ‏ كَافِراً فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَ كَافِراً فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ ع صَدِيقُ عَدُوِّ اللَّهِ عَدُوُّ اللَّهِ.[۲] (دوست داشتن کفار موجب خشم و بغض حق تعالی است.)
  3. عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: ثَلَاثَةٌ إِنْ أَنْتُمْ خَالَفْتُمْ‏ فِيهِنَّ أَئِمَّتَكُمْ هَلَكْتُمْ جُمُعَتُكُمْ وَ جِهَادُ عَدُوِّكُمْ وَ مَنَاسِكُكُمْ.[۳]
  4. عدم جهاد با دشمنان از جمله مواردی است که منجر به هلاکت جامعه اسلامی خواهد شد.
  5. شِيعَتُنَا … لَا يَسْأَلُ عَدُوَّنَا وَ إِنْ مَاتَ جُوعا[۴](شیعیان چشم امید به دست دشمنان ندارند و از آنان چیزی طلب نمی کنند.)
  6. مَنِ‏ اسْتَعَانَ‏ بِعَدُوِّهِ‏ عَلَى حَاجَتِهِ ازْدَادَ بُعْداً مِنْهَا.[۵](درخواست حاجت از دشمن نه تنها موجب برآورده شدن خواسته ی آدمی نمی گردد بلکه موجب دور شدن از حاجت می شود(به جهت حیله و خدعه ی دشمن)).

امثال این آموزه هاست که شیعه را داعیه دار مقابله با نظام سلطه کرده و به ما اجازه ی بی تفاوتی در برابر دشمنان و مستکبرین را نمی دهد. همواره باید توجه داشته باشیم آن ها برای تقابل با ما تشکیلات بسیار پیچیده ای دارند؛ گاهی ۱۰۰ دانشمند را مستقلا در پروژه ای درگیر می کنند بدون آنکه هیچ یک از آن ها بداند ماحصل کار علمی او قرار است برای کارهای نظامی و نابودی مردم جهان بکارگیری شود. بر همین اساس با ما کارهای پراکنده و فردی نمی توانیم حملات فرهنگی آن ها را خنثی سازیم و امروز کار تشکیلاتی دارای اولویت و ضرورت می باشد.

استاد رحیمی در ادامه لازمه های کار تشکیلاتی را اینگونه برشمردند:

  1. رهبری واحد: فقط یک نفر حرف آخر را می زند؛ اینگونه نیست که هرکسی بخواهد تشخیص خود را سرمشق رفتار خود قرار دهد؛ حتی اگر یک نفر شخصا فرمان رهبر را در یک مورد خطا بداند و با این حال پیروی کند، این به معنای تحمیق و کار سفهی نخواهد بود. باید توجه داشت پیروی از رهبر در کار تشکیلاتی کار دشواری است که نیاز به تمرین دارد.
  2. وحدت هدف و تمرکز روی آن: وقتی ضرورت یک هدف مسجل شد تمام کارهای دیگر بای در حاشیه قرار گیرد.
  3. روحیه ی جهادی و ایثار: تنها با روحیه ی جهادی و ایثار می توان به مقابله دشمن برخاست و پیروز شد؛ البته باید توجه داشت روحیه ی جهادی حاصل نمی شود مگر برای کسی که آخرت محوری را در دستور کار خود قرار داده است؛ چرا که گذشتن از لذایذ نقد دنیا تنها به وسیله ی توجه به آخرت و فنای دنیا ممکن خواهد بود.

گفتنی است پس از سخنرانی استاد، مراسم روضه خوانی و سینه زنی در سوگ سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) برقرار بود و پس از آن دانش پژوهان هنگام صرف ناهار اولین قسمت از سری مستند ارباب رخنه ها تحت عنوان “مزه مذاکرات” را دیدند. این مستند در جهت بصیرت افزایی و اطلاع از توطئه های آمریکا برای نفوذ به کشورها تهیه شده است.

 

[۱] علل الشرائع ؛ ج‏۲ ؛ ص۳۴۸

[۲] الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص۶۰۵

[۳] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏۶ ؛ ص۷

[۴] الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏۲، ص: ۲۳۹

[۵] عيون الحكم و المواعظ (لليثي) ؛ ص۴۳۳

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)