منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / نوروز، یعنی روزی که شما با عمل خودتان آن را نو می کنید…
نوروز حقیقی در کلام رهبری معظم

نوروز، یعنی روزی که شما با عمل خودتان آن را نو می کنید…

«« نوروز یعنى روز نو. در روایات ما آمده شخصی از اصحاب خدمت امام صادق علیه السلام مى رود اتفاقاً روز «نوروز» بوده است  حضرت به او مى فرمایند : «أتدرى ما النیروز » آیا مى دانى نوروز  چیست؟

بعضى خیال مى كنند كه حضرت در این روایت  تاریخ بیان كرده است! كه در این روزی هبوط آدم اتّفاق افتاد، قضیه ى نوح اتّفاق افتاد،  ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام اتّفاق افتاد، و چه و چه. برداشت من از این روایت  این نیست. من این طور مى فهمم كه حضرت  «روز نو» را معنا مى كنند. منظور این است: امروز را كه مردم  «نوروز»  گذاشته اند  یعنى روزِ نو!  همه ى روزهاى خدا مثل هم است،  كدام روز مى تواند «نو» باشد؟

نوروز در درون خود شرط دارد. روزى كه در آن اتّفاق بزرگى افتاده باشد  نوروز است. روزى كه شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگى را محقَّق كنید  نوروز است. بعد  خود حضرت مثال مى زنند و مى فرمایند: آن روزى كه جناب آدم و حوّا گام  بر روى زمین گذاشتند  نوروز بود،  براى بنى آدم و نوع بشر  روز نو یی بود. روزى كه حضرت نوح – بعد از توفان عالم گیر – كشتى خود را به ساحل نجات رساند  «نوروز» است،  روز نویی است و داستان تازه اى در زندگى بشر آغاز شده است. روزى كه قرآن بر پیغمبر نازل شد  روز نویی براى بشریت است. حقیقت قضیه همین است،  روزى كه قرآن براى بشر نازل مى شود  مقطعى در تاریخ است كه براى انسان ها روز نو است – روزى هم كه امیرالمؤمنین علیه السّلام به ولایت انتخاب شد  روز نو است.

در معناى نوروز و این‏که نوروز چیست، در روایات مختلف، تعبیرات مختلفى هست. مثلاً آن روزى که رسول اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع) را به خلافت منصوب کرد، آن روز، نوروز بود. یا در روایت دیگر، آن روزى که دجّال در آخرالزمان، به ‏دست حضرت مهدى(ارواحنافداه) به قتل برسد، آن روز، نوروز است. یا حتّى در بعضى از روایات آمده، آن روزى که آدم هبوط کرد، آن روز، نوروز بود. نوروز، یعنى روزى نو در تاریخ بشر و حالتى نو در زندگى انسانها. على‏ الظاهر در این روایات، امام نمى‏ خواهند بفرمایند که آن روزى که این وقایع در آن اتفاق افتاده است، یا خواهد افتاد، با روز اول فصل بهار، مصادف بوده یا خواهد بود. نه، خیلى مستبعد است که مراد این باشد؛ مراد این است که معناى نوروز را بفهمیم.

نوروز، یعنى روزى که شما با عمل خودتان، با حادثه‌ا‏یى که اتفاق مى ‏افتد، آن را نو مى‏ کنید. روز بیست ‏ودوم بهمن که ملت ایران، حادثه‏ عظیمى را به کمک خدا تحقق بخشید، روز نویى (نوروز) است.

آن روزى که امام امت، قاطعانه به دهانِ مستکبرِ قلدرِ گردن‏کلفت دنیا – یعنى امریکا – مشت کوبید، آن روز، روز نو و راه نویى (نوروز) بود؛ حادثه‏ ى نویى بود ما باید نوروز را، نو روز کنیم. نوروز به حسب طبیعت، نوروز است؛ جنبه‏ ى انسانى قضیه هم به دست ماست که آن را نوروز کنیم. »»

برگرفته از پایگاه رسمی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اراک

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)