منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / مصاحبه صریح استاد اکبرنژاد با خبرگزاری رسا
نمایشگاه مطبوعات

مصاحبه صریح استاد اکبرنژاد با خبرگزاری رسا

حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی اکبرنژاد ضمن حضور در نمایشگاه مطبوعات با خبرگزاری رسا نیز مصاحبه ای داشتند.

ایشان در رابطه با آسیب شناسی تحول در حوزه و علوم انسانی گفتند:

اصلی ترین مشکل ما در اسلامی سازی علوم انسانی این است که ضرورت آن هنوز درک نشده است. اگر چه در گوشه و کنار مؤسساتی وجود دارد اما جریانی که قدرت در دست اوست، هنوز باور نکرده است که چنین رسالتی دارد. لذا حرکت ها کند پیش می رود.  اگر هم در این زمینه اقدامی صورت گرفته است، توسط اشخاص بوده، نه سازمان حوزه.

ایشان در ادامه به عقب ماندن حوزه اشاره کردند واز آن به حوزه قجری یاد کردند چرا که متناسب با سرعت تحولات دنیا در عصر حاضر، پیشرفت چندانی نداشته است.

ایشان در ادامه به عوامل این عقب ماندگی پرداختند و افزودند: بزرگان حوزه عموما درگیر بدنه ی اجتماعی نیستند و مورد بازخواست قرار نمی گیرند. به همین خاطر است که حوزه در حال حاضر که ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد تحول محسوسی نداشته است.

استاد اکبرنژاد در ادامه به ظرفیت هایی که برای حوزه وجود داشته است اشاره کردند و مجلس و دولت را به عنوان ظرفیتی که می توانست حوزه در آنها فعالیت کند معرفی نمودند.

ایشان در مساله آسیب شناسی تحول حوزه افزودند: حوزه ما حوزه ی منفعل و ترسویی است. انسان ترسو بیشتر از این که به آورده های خود توجه کند، به ضررها و هزینه ها توجه می کند. حوزه موجود نیز در برابر هر تغییر مقاومت به خرج می دهد و ترس از دست دادن داشته هایش را دارد. ایشان در ادامه به مسئله تبلیغ اشاره نمودند و افزودند اهمیت تبلیغ و میزان تاثیر گذاری آن مورد اتفاق همه بزرگان است اما روی این مسئله چه اندازه کار و برنامه ریزی شده است. باید بپذیریم هم دانشگاهها و هم روستاها از دست ما رفته است.

ایشان در ادامه افزود:

تحول حتما باید به صورت مدیریت شده اتفاق بیفتد اما فرق است بین مدیریت و فرصت سوزی! در کشور ما هر وقت حرف از مدیریت می شود یعنی این که قرار است کار را دریک بروکراسی اداری بیندازیم تا ۲۰ سال دیگر نتیجه دهد، آن موقع هم فرصت ها از دست رفته است. ۴۰ سال است که با تحول، این چنین برخورد می کنند و به همین خاطر است که دستاورد خاصی هم حاصل نشده است.

ایشان در ادامه به یکی دیگر از مشکلات اصلی حوزه پرداختند و افزودند مشکل ما این نیست که کتاب امثال شهید صدر وارد حوزه شود بلکه مشکل اصلی این است که حوزه خود را متولی دینداری مردم نمی داند. اگر مسئول می دانست خیلی سریعتر تحولات صورت می گرفت. حوزه همانند پدر پیری که بی مسئولیت است کار می کند.

فقه ما اگر کارآمد  شد آن وقت است که متوجه خواهیم شد اصول ما کمبودهای جدی دارد. این که کتابی حذف شود و تنها با ادبیات جدید همان محتوا مجدد چاپ شود که کار حل نمی شود.  اشکال ما به اصول موجود اشکلات بنیادین است مشکل این است که اصول موجود تنه به تنه ی اخباری گری می زند و چیزی که در دین شناسی آن هم در سطح حاکمیتی نیاز باشد به دست طلبه نمی آید. حتی اگر کتاب حلقات شهید صدر هم بیاید مشکل حوزه حل نمی شود.

اگرچه ما در مقام تنزل می گوییم که بگذارید سایر کتب هم در نظام آموزشی حوزه وارد شوند تا در نتیجه راه باز شود. اما مشکل اصلی این است که نمی گذارند حرفهای جدید گفته شود و جلوی آزادی اندیشه را می گیرند و تنها به تکرار حرفهای گذشتگان اکتفا می کنند.

ایشان در ادامه به تعطیلی جلسات علمی مؤسسه فقاهت اشاره کردند و گفتند: این که جلسات نقد مکتب شیخ انصاری(ره) به بهانه توهین به علماء تعطیل شود، هرگز با آزاد اندیشی نمی سازد. یا این که هنگام برگزاری جلسات زوائد اصول برای آن حاشیه درست می کنند با روح آزاد اندیشی اصلا سازگار نیست.

ایشان در پاسخ به بیانیه هایی که در برخی موارد با مسأله تحول ارتباطی ندراد این چنین پاسخ دادند:

بیانیه های بنده قبل از جلسات علمی نبود بلکه بعد از آن که جلسات علمی ما مورد اتهامات مختلفی واقع شد و در مواردی برنامه های رادیو و تلویزیونی را با فشار مسئولان حوزوی تعطیل کردند اتفاق افتاد  . برخی از بزرگان حوزه انواع و اقسام تهمت ها را به ما زدند.  وقتی این حرف ها زده شد ما هم به بیانیه روی آوردیم و از خودمان دفاع کردیم. به عنوان مثال شخصی مرا مستخف به حکم الله خواند! وقتی جواب ایشان را دادم به من گفتند تو حاشیه درست می کنی! در حالی که بنده از خودم دفاع کردم. اگر کسی استقامت به خرج داد و جلوی برخی ایستاد به معنای افراطی بودن نیست! متأسفانه هر کسی که بخواهد بر روی حرف خود بایستد به عنوان افراطی معرفی می شود.

ایشان در ادامه با اشاره به تعاملاتی که با مدیران حوزه داشتند گفتند: از هنگامی که آقای اعرافی مدیر شدند درخواست کردیم که جلسات آزاد اندیشی را تشکیل دهند اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

ایشان در ادامه به مدت زمان و راهکارهای تحول اشاره نمودند و گفتند: بنده هم معتقدم که تحول یک شبه محقق نخواهد شد؛ اما باید برای آن فکر کرد. بنده هم به ملاحظات و شرایط تحول واقف هستم و نمی توان ده ها هزار استاد را یک دفعه کنار گذاشت، اما باید روی این ها فکر کرد. نباید صورت مسأله را پاک کرد. شما به مساله شهریه نگاه کنید آیا درست است در این دوره به طلبه ها دستی شهریه بدهند؟! باید برای آن فکری کنند. نباید به بهانه محذورات جلوی تغییر و اصلاح را بگیریم.

ایشان با اشاره به  انزوا و مرگ حوزه، افزودند؛ این که در یک روز به ۳ روحانی حمله می شود پیام خیلی مهمی دارد اما بزرگان ما نمی خواهند این پیام ها را دریافت کنند!

ایشان در انتهای صحبت های خود مطالبی را پیرامون خبرگزاری رسا عنوان نمودند:

مدتی است رسا تفاوت خود را با خبرگزاری حوزه از دست داده است، شما با خبرگزاری حوزه تفاوت دارید! آن ها فرمایشی عمل می کنند و تنها اخبار مرکز مدیریت و حوزه را منتقل می کنند، اما شما این طور نبودید. الان کمتر از حوزه نقد می کنید. رسا سال گذشته این طور نبود!

خبرگزاری که نمی تواند فضای حوزه را به درد بیاورد نمی تواند خبرگزاری فعالی باشد. شما باید به گونه ای عمل کنید که بزرگان حوزه به شما تشر بزنند و البته این هم شرط انقلابی بودن است! خاصیت خبرگزاری رسا باید به حریّت آن باشد!

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)