منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / دلنوشته های طلبگی / طلبه و القائات به ظاهر مقدس

طلبه و القائات به ظاهر مقدس

طلاب علوم دینی از روز اول ورودشان به حوزه با دغدغه ی سربازی امام زمان (عج) و زمینه سازی برای ظهور حضرتش عاشقانه در مسیر طلبگی خویش قدم برمی دارند. آتشی که در سینه ی طلبه ی جوان شعله می کشد، همچون آتش طور، مقدس و ستودنی است؛ ولی این پایان ماجرا نیست؛ چراکه تازه در عرصه ی دشوار و پر پیچ و خمی پا گذاشته و معلوم نیست که تا انتهای مسیرش بتواند ثابت قدم بماند یا خیر!

پرواضح است برای طلبه ی جوانی که در جستجوی معنویت و الطاف الهی قدم برمی دارد، چنین مسیری پر از سوال و ابهام است و تحیر زمانی شدت می گیرد که هرکسی نسخه ی خاص خود را تجویز می کند و فقط آن را موجب ایصال به حقیقت معنویت می داند؛ اینجاست که طلبه می ماند و نسخه های متعدد و گونه گون.

طلبه ی حقیقت یاب برای علاج دغدغه ی ناب خویش دنبال حجت می گردد تا مبادا هرآن بوسیله ی امواج نسخه های متعدد در گرداب تردید و بن بست اسیر شود؛ ولی این حجت چگونه قابل کشف و تشخیص است؟

طبیعی است که برای حل این مسئله باید به اهداف طلبگی که ریشه در رسالت انبیاء دارد رجوع کرد؛ آری، خودسازی و دیگرسازی، اساس رسالت همه ی انبیاءاست؛ چرائی خودسازی به خوبی روشن است و بی نیاز از هرگونه توضیحی؛ در مورد دیگرسازی هم بخوبی می دانیم که روحیه ی ایمان و اسلام در یک فرد مؤمن هرگز حکم به جواز بی تفاوتی نسبت به جامعه را نمی دهد و بر همین اساس بین عبادت عابد و عالم، تفاوت از زمین تا آسمان است.

طلبه ی امروز که در فضای حکومت اسلامی چشم باز کرده و به خوبی از اعجاز و عظمت چنین موقعیتی آگاه است بیش از نسل های سلف خویش انگیزه و روحیه برای دیگرسازى دارد؛ مخصوصا هنگامی که چراغ هدایتی همچون امام خمینی (ره) و امام خامنه ای را پیش روی خود می بیند به این باور می رسد که بسیاری از نسخه ها در ورطه ی بطلان و پوچی هستند؛ چراکه به شدت طلبه را منزوی و گوشه گیر بار می آورد و او را از فضای جامعه و دغدغه های تمدن بزرگ اسلامی دور و بی تفاوت می کند.

براستی اگر امام خامنه ای نبود بر اساس بسیاری از نسخه ها: خواندن رمان و کتاب های غیر علمی را ظلمت آور و شوم می دانستیم. اگر مطالبه ی بصیرت و اشراف بر آگاهی سیاسی از سوی ایشان نبود حتی خواندن روزنامه را کاری عبث و موجب اتلاف وقت می دانستیم. اگر شب شعرهای ایشان با شعراء و اصحاب فرهنگ و هنر نبود، شعر، ادبیات و فیلم را بسیار دورکننده از معنویت و قرب إلى الله می پنداشتیم و حال آنکه زبان ارتباط با نسل امروز فقط از این وادی است؛ چراکه مفاهمه تنها با لسان قوم شکل می گیرد. و اگر امام خامنه ای نبود، چه بسا نسخه های به ظاهر مقدس، طلبه را از کارآمد بودن دور می کرد و فقط برایش انزوا و رهبانیت از جامعه را تجویز می نمود؛ درحالیکه در قیامت از مسئولیت سنگین وی در قبال جامعه سؤال و بازخواست خواهد شد.

امام خامنه ای

طلاب حوزه علمیه بیش از پیش باید در حجت دنیا و آخرت طلبگی خویش دقت و تفکر کنند تا مبادا راه گم شود و رهزن ره، آدمی را از حقیقت دور سازد.

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

1 دیدگاه در “طلبه و القائات به ظاهر مقدس

  1. علی نظری گفت:

    چه بسا نسخه های به ظاهر مقدس، طلبه را از کارآمد بودن دور می کرد...
    عجب، یعنی الان طلبه هایی که رمان می خونن و فیلم میبینن و اهل شعر هستند، کارآمد هستند؟
    چه جالب!!!!
    کارآمدترین طلاب و سخنرانان کشور را ببینید و بشناسید و بعد ببینید با چه چیزی با مردم حرف می زنند.
    سخنرانانی که شعر و قصه میگن بیشتر تأثیرگذار هستند یا کسانی که سخن اهلبیت را مستقیم به مردم می رسانند بدون اینکه کم و زیاد کنن و نظرات شخصی خودشون رو بیان کنن؟
    اگر به اندازه ای که طلبه ها دعوت به اصول و فلسفه و شعر و رمان و ... شدند دعوت به خواندن سخنان اهلبیت علیهم السلام می شدند و این سخنان را به دست مردم می رسوندند، وضع مردم این نمی شد و جامعه اینجوری به قهقرا نمی رفت...
    لو علم الناس محاسن کلامنا لاتبعونا...

    ۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)