منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show

راه معنویت

بسم الله الرحمن الرحیم
سوره های آخر قرآن معمولا سوره های انذار و تبشیری اند و کمتر بحث علمی خالص و احکام در آنها وجود دارد.
یکی از این سوره ها سوره ی زلزال است، که احوالات روز قیامت را بیان می کند، در این سوره جنبه ترساندن زیاد است. البته چون خداوند به ما محبت دارد ما را می ترساند، واقعا می شود عشق الهی را در این ترساندن ها احساس کرد.
در ابتدا می فرماید من به نام یک خدای غضبناک شروع نمی کنم، به نام خدای مهربان شروع می کنم. چون دوستتان دارم می خواهم به شما بگویم همانطور که در جریان رشدتان زمانی از مادر متولد شدید و به این دنیا قدم گذاشتید، زمانی هم به قیامت وارد می شوید. این لازمه رشدتان است و چاره ای از آن نیست. خداوند متعال می خواهد ما را متوجه کند که  روزی به این سختی را درپیش دارید.
بعد از بسم الله با آهنگ تندی می فرماید: “إذا زلزلت الارض زلزالها” وقتی که زمین محکم به لرزه در می آید، کلمه “زلزالها” در اینجا نقش تأکید دارد.”و أخرجت الارض أثقالها” چنان به خودش می لرزد که أثقالش در آن روز بیرون می آید. (گویا منظوراز اثقالها مواد مذاب درون زمین است که از آتش فشان ها بیرون می زند.)


خدا را شاهد می گیرم اگر توجه به قیامت در زندگی ما آسان شود، خودبخود خیلی از بیماری های روحیمان برطرف می شود، سه، چهار روز امتحانش کنیم، زود به زود یاد قیامت کنیم.

الان زلزله مختصری می آید مردم چند روز در پارکها می خوابند، حالا حساب بکنید با اراده الهی گویا ملائکه زمین را می گیرند و تکان می دهند. وقتی چنین حالتی پیش آمد که زمین این¬طور لرزید و آتش فشانها فوران کردند انسان می ترسد: ” وقال الانسان ما لها ” و می گوید چه اتفاقی افتاده برای زمین، چرا دارد می لرزد؟!
” یومئذ تحدّث أخبارها” در این روز است که زمین از اتفاقاتی که روی او افتاده است خبر می دهد، در ادامه دلیل این مطلب را بیان می کند.”بأنّ ربّک اوحی لها” چون خدا امر کرده به زمین که زمین زبان باز کند و بگوید که مثلا اینجا نماز خواندند، آنجا فلان معصیت را کردند و همه ی اعمال خوب و بدشان را افشا کند.
” یومئذ یصدر النّاس أشتاتا لیروا أعمالهم” در این روز است که مردم به صورت أشتات یعنی گروههای پراکنده مبعوث می شوند. مراد این است که انسان ها دسته دسته می شوند، یک گروه مثلا اصحاب قوم سابقون هستند، تازه آنها هم متفاوت است عده ای مثل پیامبر(صلی الله علیه وآله) و حضرات ائمه (علیهم السلام) هستند، و گروهی هم مثل اصحاب یمین هستند که خود اینها درجات متعددی دارند.
می فرماید: ” لیرو أعمالهم” تا اینکه کارهایشان به آنها نشان داده شود که شماها چکار کردید. آدم وقتی فکر می کند، واقعا می ترسد که نکند عملمان مقبول نشود؟!
” فمن یعمل مثقال ذرّة خیرا یره ” آن روز روزیست که اگر به اندازه یک مثقال، یک ذره عمل خوب انجام داده باشی آن را خواهی دید. “و من یعمل مثقال ذرّة شرّا یره” و در مقابل اگر کارهای بد هم انجام داده باشد هرچند یک ذرّه باشد می بیند.
روایتی هست از امام صادق علیه السلام که با اصحابشان نشسته بودند می خواستند مطلبی در همین مضمون را بیان کنند از آنکه کنارشان نشسته بود اجازه گرفتند و آرام با دستشان به پای او زدند و فرمودند: از این هم روز قیامت حساب می کشند.
دوستان! راه واقعا، هم نزدیک است، هم واضح و روشن، فقط انجامش سخت است. خیلی چیزها این¬طورند، مثلا تمرین های عملی تایپ سخت است ولی دستورالعمل هایش آسان است.
خدا را شاهد می گیرم اگر توجه به قیامت در زندگی ما آسان شود، خودبخود خیلی از بیماری های روحیمان برطرف می شود، سه، چهار روز امتحانش کنیم، زود به زود یاد کنیم، اصلا خدای متعال در نماز این یاد قیامت را قرار داده که ما یادمان نرود، این نماز که در آن این توجه ها وجود دارد باعث می شود گناه نکنی. ما اصلا انگار مریض شده ایم، اگر به ما بگویند بخواهی این کار را بکنی باید صدتا معادله پیچیده حل کنی می توانیم قبول کنیم، ولی اگر بگویند اینقدر رشد سخت و دور نیست، باورش برایمان سخت است.

اگر راه رشد اینقدر پیچیده بود، باید در قرآن نشان داده می شد که ما بدانیم چه کارهای پیچیده ای باید انجام دهیم، هر صفحه از قرآن را باز میکنیم دو بار اسم قیامت را می بینیم، همه اش از بهشت و دوزخ دارد می گوید، این یعنی راه را برای خودت دور نکن راه همین است.

اگر راه رشد اینقدر پیچیده بود، باید در قرآن نشان داده می شد که ما بدانیم چه کارهای پیچیده ای باید انجام دهیم، هر صفحه از قرآن را باز  می کنیم دو بار اسم قیامت را می بینیم، همه اش از بهشت و دوزخ دارد می گوید، این یعنی راه را برای خودت دور نکن راه همین است، اینکه مثلا من وقتی بچه اذیتم می کند راحت عصبانی می شوم، یا می زنم توی گوشش؛ فقط برای این است که من نمی ترسم، اصلا ممکن نیست که آدم بترسد ولی بتواند دست بر روی فرزندش بلند کند.
به جای اینکه کارهای پراکنده کنیم روی یاد قیامت متمرکز شویم، به بهانه های مختلف، متذکر شویم، وقت چای خوردن دستت که به استکان داغ می خورد متذکر شوی، در نانوایی نان داغ می گیری متذکر شوی و …. همه اینها تذکر است.
اگر این اتفاق بیفتد راه خیلی نزذیک است، اینکه امام سجاد علیه السلام می فرماید: “خدایا راه چقدر روشن است برای کسی که می خواهد به سوی تو بیاید” یعنی همین، راه روشنه فقط مردِ میدان نیست، چون نمی خواهیم حرکت کنیم پیچیده اش می کنیم، مثل قضیه گاو بنی إسرائیل، حکم خدا خیلی روشن بود “و إذ قال موسی لقومه إنّ الله یأمرکم أن تذبحوا بقرة”
خیلی راحت است ولی چون می خواستند انجام ندهند سختش کردند و گفتند: تکلیفمان روشن نیست! رنگش را به ما بگو سنّ و سالش را به ما بگو! چون می خواستند از زیر بارش فرار کنند مدام بهانه می آوردند و حتی حاضر شدند به پیامبرخدا توهین کنند: “قالوا أتتخذنا هزوا” آیا ما را به مسخره گرفته ای؟ بعدش سؤالات دیگر را شروع کردند.
ما تکلیف را می دانیم، راه روشن است، اما چون می خواهیم درد وجدان نگیریم می گوییم من نمی دانم، اگر امام معصوم بودند حتی اگر امر می کردند داخل آتش هم برو،می رفتم، این را می گوییم که تسکینی به نفس خودمان داده باشیم.
واقعا ما باید این را باور داشته باشیم که راه روشن است، بی جهت خودمان را به زحمت نیندازیم، این ابهامات که می آید انرژی انسان نابود می شود، الان شما بخواهید کاری انجام دهید وتردید برایتان پیش بیاید شل می شوید کار شیطان همین است، الکی برایمان بهانه های بنی اسرائیلی درست می کند وباعث می شود انرژیمان تخلیه شود.
باور کنید خدا (العیاذ بالله) از سر بیکاری اینقدر بر روی بهشت وجهنم تاکید نمی کند، اگر چیز دیگری هم تراز با این مهم بود باید می گفت، قصد اغراء به جهل بندگان را که ندارد!
إن شاء الله این مطلب را جدی بگیریم یاد مرگ و قیامت را در زندگیمان فراموش نکنیم، خودتان خودتان را نصیحت کنید، مثلا در اخبار می بینید که جایی زلزله آمده به این بهانه متذکر مرگ و قیامت شوید.
إن شاء الله که خدای متعال به همه ی ما این توفیق را بدهد که چشم اعتبار در ما باز بشود.

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)