منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / اخبار / بیانات استاد محمد جواد فاضل لنکرانی پیرامون زوائد علم اصول
بیانات استاد محمد جواد فاضل لنکرانی در پایان درس خارج فقه

بیانات استاد محمد جواد فاضل لنکرانی پیرامون زوائد علم اصول

 

حجه الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در پایان درس خارج فقه مورخ ۹۵/۱۱/۱۱ نکات مهمي پيرامون زوائد علم اصول بيان فرمودند:

?متأسفانه زمانه ی ما اینطور شده که یک عده برای فرار از درس، دنبال طرح این کلام نادرست افتاده اند که این مباحث زائد است. کجای آن زائد هست؟ زائد یعنی چه؟
?یک وقت یک بحثی است که همه اتفاق نظر دارند که ثمره ندارد، آن قابل حذف است.ولی اگر یک بحثی ثمره دارد منتهی نسبت به ثمره آن اختلاف نظر است، یک فقیهی می گوید از این ثمره استفاده می کنیم و در فقه و فتاوایم می آورم و یک فقیه می گوید من این ثمره را قبول ندارم، آیا بحثي که در ثمره اش اختلاف نظر است، باید بگوئیم زائد است؟!
?البته یک خلطی هم شده، که امروز دنیای اسلام یک ضرورتهایی دارد که حوزه باید به آن توجه کند، اين حرف درست است.امروز شبهات فراوانی مثل سیل به سمت اعتقادات و احکام سرازير مي کنند. در همین سازمان ملل روزی نیست که به بهانه ی حقوق بشر، یکی از احکام اسلام را مورد اشکال قرار ندهند؟ دائماً کار می کنند. ما باید بیدار باشیم. بتوانیم اين شبهات را بفهمیم و دنبال جوابش باشیم.
?تحول در حوزه هم یک بُعدش همین است، ولی این جهت هم بدون درس خواندن عمیق ميسّر نمی شود. اگر یک کسی واقعاً این مباحث را عمیق کار نکند، اگر اصول را با همین بحث هایی که خیال می کنند زائد است عميق کار نکنند، نمي توانند به اين شبهات پاسخ مستدل بدهند.
?گفتند يک آقايي که امسال می خواهد درس خارج شروع کند، گفته بحث استصحاب، بحث زائدی است!! آيا استصحاب بحث زائد است؟! استصحابی که مرحوم شیخ از آن اين همه فروع فراوان استفاده کرده، به طوري که اگر آنها را جمع آوري کنند خودش یک رساله عملیه می شود؟ چرا ما همینطوری بگوئیم اینها زائد است؟ متأسفانه اين ايّام، ذهن خیلی از طلاب عزیز ما را به بهانه ی یک فرمایش بسیار ریشه ای و اصیل که رهبری فرمودند مشوه مي کنند، در حاليکه با اين روش، کلام ايشان را هم خراب می کنند.
?تحولی که رهبری فرمود چه ربطی به این حرفهای بی اساس دارد؟ تحول یعنی عمیق درس بخوانید، عمیق شبهات را بفهمید، عمیق جواب بدهید، این معنای تحول است. اما اگر بگوييم تحول يعني این اصول را به بهانه اینکه زوائد هستند، مختصر کنيم، پس فردا در مورد فقه هم همين را خواهيد گفت، وقتي به باب حج مي رسيد می گويید چه لزومی دارد اینقدر بحث کنیم که کفایی است يا نه؟پس بياييد به يکباره باب اجتهاد را ببندید و خیال خودتان را راحت کنید، بگوئید چه نیازی به اجتهاد داریم؟ بروید اخباری مسلک شوید؟! این روایات را بخوانید معناي هر کدام را فهمیدید که فهمیدید و اگر نفهمیدید هم که نفهمیدید.

?اجتهاد خیلی زحمت دارد و باید براي آن زحمت کشید. این تعبیری که از بعضی بزرگان نقل شده که این مباحث اصولي گاهي اوقات برای هنرنمایی است، من واقعاً هر چه فکر کردم گفتم این تعبیر إن شاء الله از ايشان صادر نشده باشد چون این خودش یک افتراء است.
?آيا مرحوم محقق اصفهانی خواسته هنرنمایی کند که این همه دقت کرده؟ يا مرحوم سید در حاشیه ی بر مکاسب و نيز این همه حواشی و بحث ها، آيا اینها بیکار بودند که بخواهند هنرنمایی کنند؟ آنها این هنر را داشتند که بخواهند حکم خدا را پیدا کنند، اینقدر علیه حاشیه مرحوم اصفهانی بر کفایه گفتند که امروز در حوزه ما به حاشیه اصفهانی توجه نمی شود نه در کفایه و نه در مکاسب!
?من نسبت به خودم عرض کنم که ريشه تحقيقي برخی از مسائل مستحدثه ی اين زمان را در همین حاشیه اصفهانی در کفایه و مکاسب پیدا کرده ام. چرا فضلا را از این سفره ی عمیقی که علمای بزرگمان براي ما باقی گذاشته اند محروم مي کنيم، به بهانه ی اینکه اینها هنرنمایی است؟ البته علم هنر بزرگی است و این خودش بالاترین هنر است، اما هنرنمایی تعبیری است که بار مسئولیت شرعی دارد، هر کس هم که فرموده باشد.
?به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استاد محمد جواد فاضل لنکرانی
۱۳۹۵/۱۱/۱۱

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

5 دیدگاه در “بیانات استاد محمد جواد فاضل لنکرانی پیرامون زوائد علم اصول

  1. تت گفت:

    اینکه گفتند ثمره علمیه دارد یعنی همین ورزش ذهنی و آن را غلبه کردن و این را شکست دادن. هنر نمایی یعنی این و این چه افترایی است؟!! تحریف کلام رهبری به این وضوح؟؟!!!!!!!!!!!!! مگر نفرمودند برخی مباحث زائدذ است؟!! اگر هم بنویسیم شما رهبری را حمل بر افکار خود می کنید لابد می فرمایید افترا بستیم ؟

    ۴۱
  2. عباس از تبریز گفت:

    فقط یک کلام ره چنان رو که رهروان رفتند...

    ۱۲
  3. دلواپسان انقلاب گفت:

    خود این عالم بزرگوار در بدو کلامشان با بی ادبی سخن به میان آوردند؛ اگر از نظر ایشان زوائدی در اصول نیست، پس چرا این همه فقیه (امامین انقلاب، شهیدصدر و..) حرف از آن رانده اند، بجای هوچیگری خواهشا درد اسلام را دوا کنند، ۳۸ساله یک تز به دنیا معرفی کردیم ولی در ابعاد مختلف اون پاسخ محکمی ندادیم؛ اون از وضع اقتصاد اسلامیمون اون از وضع فرهنگ، صداوسیما هم که تعطیل؛ اگر پاسخ همه اینها در حاشیه مرحوم اصفهانی نهفته لطفا ارائه بدید تا الکی سراغ فلسفه و کلام نریم، تا ۵۰سالگی تو این کتابا غرق بشیم.

    ۱۰
  4. قاسمی گفت:

    ایشان اصلا به انتقادات ریشه ای استاد اکبرنژاد در مورد زائد بودن برخی مباحث پاسخ ندادند! چرا ما به انتقادات، اصولی و مستدل و یک به یک نمی پردازیم؟ آیا نه به خاطر اینست که خطوط پاسخها از استدلالات قانع کننده پر نخواهند شد؟

    ۲۰
  5. فرهاد گفت:

    ایرادات جناب اکبر نژاد وارد است و هدف ایشان از این همه مباحثه رسیدن به یک نظرمشترک فقهی و اصولی میباشد ولی متاسفانه از جانب برخی بزرگان کم لطفی میشود

    ۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)