منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / اخبار / باید منتظر فتنه های بزرگتر از سال ۸۸ باشیم!!
مصاحبه اختصاصی خبرگزاری شبستان با استاد اکبرنژاد

باید منتظر فتنه های بزرگتر از سال ۸۸ باشیم!!

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، پس از انتخابات سال ۸۸ و گسترش فتنه گری های سران فتنه در آن سال، فضای غبار آلود فتنه در کشور گسترش یافت و فتنه گران با همراهی سرویس های جاسوسی موساد و سیا توانستند جو روانی فضای جامعه را ملتهب کنند.

در آن زمان فتنه گران به نام دین و نظام در تلاش بودند تا تیشه به ریشه انقلاب بزنند و از این رو با همه وجود کوشیدند اما اقدامات آنها به دلیل بصیرت مردم بی اثرماند.

سخنان مقام معظم رهبری و روشنگری های ایشان و از سوی دیگر صبر و برداری که در برابر فتنه گران داشتند نقش کلیدی در خنثی سازی توطئه فتنه گران داشت تا جایی که رسانه های معاند نیز به این امر مهم صحه گذاشتند.

در این میان به سراغ حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی اکبر نژاد مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی و همچنین نویسنده کتاب های کلام فقهایی، منطق تفسیر متن، ادبیات دین، نظام معرفتی فقاهت و… رفته و نظر ایشان را در خصوص فتنه ۸۸ و حماسه تاریخی ۹۹ دی جویان شدیم آنچه در ادامه می خوانید سئوالات و پاسخ های وی در این زمینه است.

*لطفا در خصوص فتنه۸۸ و وقایعی که در آن زمان رخ داد بفرمایید.

فتنه سال ۸۸ هزینه سنگینی را برای کشور به همراه داشت و مشکلات زیادی را برای نظام ایجاد کرد تا جایی که در واقع یک کودتای غیر نظامی بود.

وقتی ما تجربه های سنگینی می کنیم، باید سعی کنیم که درس های بزرگی از آن دریافت کنیم، اگر بتوانیم این درس را بگیریم باز هم ضرر نکرده ایم و باید ادامه دهیم. درس بزرگ از این فتنه این است که بیش از هر چیزی باید به نقد درون گفتمانی روی آوریم، این فتنه نشان داد که ما به خاطر ضعف هایی که در جبهه خودمان داشتیم مشکل آفرین شدیم.

عادت کردیم که ضعف ها را گردن دیگران بیندازیم و تا زمانی که این مشکل را داریم به هیچ عنوان نمی توانیم پیش برویم، درست است که رقیب مقابل جریان سیاسی خیانت کرد اما باید قبول کنیم که به عنوان یک جبهه حزب الهی نتوانستیم درست مدیریت کنیم.

*یعنی ضعف مدیریت موجب فتنه ۸۸ شد؟

ببینید باید قبول کنیم که اگر دولت نهم و دهم درست مدیریت می کرد آیا این فتنه ایجاد می شد؟ برخی خودمان با کارها دست مایه برای دشمن ایجاد می کنیم. تنها راه برای نجات ما در این وضعیت این است که نقد درون گفتمانی داشته باشیم و این موضوع را جدی بگیریم و از پذیرش اشتباه های خود هراسی نداشته باشیم.

بنده به عنوان یک پژوهشگر حوزه و دانشگاه می گویم که در این زمینه کوتاهی کردیم و باید مشکلات را بررسی و جلوی آن را بگیریم و اگر کاری نکنیم فتنه ایجاد می شود.

چرا حوزه ما بعد از این همه سال انقلاب، راهکار ارائه نمی دهد، چرا جلوی چشم ما بانک ها ربوی می شوند اما کاری نمی کنیم، چرا این همه افت فرهنگی داریم اما کاری نمی کنیم، آیا این به معنای این نیست که مسئولان و جریان حزب الهی کوتاهی کرده اند؟

دولت حزب الهی کارهای بسیاری انجام داد اما تا آن نتیجه مطلوب نتوانستیم اقدام کنیم، اگر درست مدیریت شده بود امروز این مشکلات به وجود نمی آمد. اگر این رویه ادامه یابد، واقعیت این است که باید منتظر فتنه های بزرگتر از سال ۸۸ باشیم.

*در ۹ دی اتفاقات بسیار مهمی افتاد و آن هم ایستادگی مردم، به نظر شما چه شد که مردم خود به صحنه آمدند؟

در این زمینه چند عامل دخالت کرد که مردم خودشان این موضوع را جمع کردند، یکی از پیام های ۹ دی نشان داد که جامعه ما یک جامعه مذهبی است و اگر کسی تردید داشت، ۹ دی این واقعیت را نشان داد. در تاریخ ایران اسلامی هیچ وقت چنین تجمعی نداشته ایم، که این یک پیام مهم است.

یکی دیگر از مسائل مدل رهبری مقام معظم رهبری بود، ایشان در ایام فتنه بسیار صحیح مدیریت کردند، ایشان معتقد بودند که اگر برخی از مردم توسط برخی فریب هم خوردند نباید برخورد نظامی با مردم پررنگ شود.

ایشان روشنگری های مختلف داشتند و توجیه کردند و از آن طرف فرصت این را ایجاد کردند که سران فتنه خودشان را نشان دهند، مردم دیدند که نظام با متانت برخورد می کند اما آنها قبول نمی کردند.

این رفتار مردم را هوشیار کرد و در همان ۹ دی، کسانی که به سران فتنه رای داده بودند کاغذ در دست گرفتند و گفتند که ما اشتباه کردیم که به شماها رای دادیم.

اگر رهبری شتاب زده عمل می کردند فضای فتنه در کشور از بین نمی رفت و یا اینکه تبدیل به کینه ملی و زخم کهنه می شد.

مردم مشکلات را میفهمند و نه اینکه به دولت ها اعتراض نداشتند، برخی از اینها که آمده بودند به سران نظام هم شاید انتقاد داشتند اما مردم حتی کسانی که شاید خیلی هم طرفدار نظام نباشند، می فهمند که اگر نظام آسیب ببیند مشکلات بسیار می شود.

ما شاهد هستیم که در کشورهای مختلف چه اتفاقی رخ می دهد، عراق وافغانستان و… جلوی چشم ما بوده و هست،

مردم درک می کنند که نسبت به آتش افروزی ها که در منطقه بوده مدیریت کشوری به گونه ای بوده که هم امنیت باشد و هم چرخه اقتصاد بچرخد.

به نقل از خبرگزاری شبستان

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)