منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / اخبار / اعتماد به جوانان لازمه تحول در حوزه های علمیه است
گفتگوی اختصاصی خبرگزاری مهر با استاد محمد تقی اکبرنژاد

اعتماد به جوانان لازمه تحول در حوزه های علمیه است

محمدتقی اکبرنژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دیدار روز گذشته اعضای شورای عالی حوزه علمیه کشور با مقام معظم رهبری گفت: مسئولان حوزوی با اعتماد به جوانان می توانند در راستای تحول در این نهاد برنامه ریزی کنند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر موضوع راه اندازی مرکز مطالعات راهبردی در حوزه های علمیه تاکید دارند، افزود: باید موضوع تحول در حوزه های علمیه در قامت این نوع مراکز مورد توجه قرار گیرد.

استاد درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: تاکیدات مقام معظم رهبری در تحول حوزه های علمیه به این معنا است که درحال حاضر حوزه ها با نقطه مطلوب فاصله دارند.

تحول در حوزه های علمیه سیاست کلان باشد

اکبرنژاد اظهار داشت: تحول در حوزه های علمیه باید به عنوان یک سیاست کلان و راهبردی مورد توجه قرار گیرد که با راه اندازی مرکز مطالعات راهبردی می توان برای تحول در تمامی عرصه های پژوهشی، آموزشی و تبلیغی برنامه ریزی کرد.

وی تاکید کرد: ما نیاز داریم افرادی به موضوع تحول در حوزه بپردازند که در این زمینه مطالعاتی انجام داده باشند.

استاد درس خارج حوزه گفت: اعتماد به نسل جوان آن گونه که انتظار می رود در حوزه ما وجود ندارد و این موضوع یکی از عوامل عدم اجرای تحول در حوزه بشمار می رود.

تصمیمات مرکز راهبردی حوزه ضمانت اجرایی داشته باشد

اکبرنژاد عنوان کرد: اگر قرار است مرکز راهبردی حوزه تاسیس و راه اندازی شود باید تصمیمات این مرکز دارای ضمانت اجرایی باشد چراکه در غیر این صورت راه اندازی این مرکز نمی تواند سودمند باشد.

وی گفت: بنابراین شورای عالی حوزه باید به تصمیمات مرکز راهبردی حوزه اهتمام ورزد و از تصمیمات این مرکز نیز پشتیبانی کند.

نظریه پرداز حوزه اجتهاد تمدنی و استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارند، انقلابی بودن و حکومتی بودن وصف ذاتی حوزه است، گفت: در طول تاریخ شاهد شکل گیری حکومت هایی توسط انبیاء هستیم و اساسا حرکت امام حسین(ع) بنا به درخواست مردم کوفه برای تشکیل حکومت اسلامی بود و ایشان درحال تشکیل حکومت اسلامی به شهادت رسیدند.

اکبرنژاد خاطرنشان کرد: وقتی حوزه را امتداد خط امامت و نبوت بدانیم به این معنا است که حوزه باید در جریان خط امامت به دنبال حاکمیت اسلامی و اجرای احکام ولایی باشد.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری تاکید دارند حوزه علمیه پشتنوانه اقامه حکم خدا است و براین اساس باید حکومت اسلامی به عنوان فرصت شناخته شود و حوزه خود را به عنوان مادری برای حکومت اسلامی بداند.

نظریه پرداز حوزه اجتهاد تمدنی و استاد درس خارج حوزه گفت: حوزه علمیه باید خود را مسئول بداند تا برنامه ای متناسب با مبانی فکری اسلامی تنظیم کند.

اکبرنژاد اظهار داشت: حوزه باید نیروی های لازم را برای حکومت اسلامی تربیت کند اما در برخی موارد در راستای تربیت نیروهای مورد نیاز حکومت اسلامی کوتاهی شده است.

وی اظهار داشت: زمانی که حوزه خود را پشتوانه حکومت اسلامی بداند می توان انتظار داشت که مسئولیت اسلامی سازی علوم انسانی و نشر تمدن اسلامی را برعهده گیرد.

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

2 دیدگاه در “اعتماد به جوانان لازمه تحول در حوزه های علمیه است

  1. امین گفت:

    این نیز می گذرد و به فراموشی سپرده می شود. اگر قرار بود کسی در حوزه به حرف آقا بها بدهد که کار حوزه به انقلاب زدایی نمی کشید.

    ۱۰
  2. مصیب دوانی گفت:

    ااقای محمد تقی اکبر نزاد متون سیاست و اقتصاد اسلامی یا شیعه که توسط امان باقر و صادق در دانشگاهشان تدریس شده باشد کحاست ن تا انجا که من میدانم چنین متونی وجود ندارند یعنی مانند جان لاک منتسکیو روسو و سایرین که برای سیاست و کینزو فرید من و دیگران که برای اقتصاد متن داده اند امامان باقرو صادق ع برای ایندو متن نداده اند بلکه برای احتماع و فرهنگ تا بخواهید متن داده اند و البته این متون درصدی باعث ساختن متون اقتصادو سیاست هم میشود یا قران مانند اینکه ربا نخورید یا برای کافر سبلطه نیست بر مسلمان من ۳۰ سال است دنبال این متون هستم ولی نیافته ام حکومت های ابوبکر تا علی ع و بنی امیه و بنی عباس همه یک متن مقابلشان برای حکومت بوده با یک طیف فرهنگی اجتماعی که اخلاق مدار بوده یا کمتر اخلاق در ان بوده اکنون طی این ۳۷ سال نیز همینگو.نه بوده در پاریس بارها از امام خمینی پرسیدند چه متنی برای حکومت دارید پاسخ های متفرقه دادند مانند شماست اما اسلامی است ئیا من نظم خودم را دارم این بزرگوار مانند کشاورزی عمل کرد که کل زمین سیاست ایران شاهنشاهی را شخم زد ولی بذری نداشتن در ان برای سیاست و اقتصاد بکارد لذا تنهخا روی افراد تکیه کرد که چه کسی بیاید بذر خودرا بکارد اول به مهندس مهدی بازرگان گفت بذربکار بعد دید بذری را کم او کاشته مقبول نیست مانند چشیدن غذا که این مورد میل من نیست یا مورد میل پیامبر نیست بعد م میر حسین موسوی امد و بعد دیگران که هر کدام بذرهای متفاوتی کاشتند ولی در متون فقه و قران یعنی ۶۳۰۰ ایه قران و ۷۰ هزار روایت معصوم معتبر بذری سیاسی و اقتصادی نداریم یا من نمیدانم من کارشناس وزارت اقتصاددارایی بودم و زمان انقلاب رییس داری یک شهرستان ۱۰ اسفند ۵۷اردلان وی وزیر وقت دارایی اعلام کرد قرار است بزودی اقتصاد اسلام پیاده شود لذا فعلا مالیات نگیرید من باس بابقه کاریم در مطالعات اقتصاد صدرو دیگران خوشحال شدم و اتفاقی نیافتاد پو بذری نبود که در زمین شخم شده شاهنساهی بکارند در برنامه زاویه همین مجادله بین منوچهر محمدی نصری انجام شد و به جایی نرسید منرا راهنمایی کنید یا وقت بدهید حضورا حدمت برسمو با هم گفتگو کنیم مصیب دوانی

    ۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)