منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / از ژانومه تا حوزه قجری!!
یادداشت ویژه استاد اکبرنژاد

از ژانومه تا حوزه قجری!!

✴️از ژانومه تا حوزه قجری!!!

?در دید و بازدیدهای عید، داماد یکی از اقوام را دیدم. کارگر ایران خودروی تبریز بود. اگر شما هم اطلاعات زیادی درباره خودرو ندارید، من را هم در غم خود شریک بدانید. از فرصت پیش آمده استفاده کردم تا قدری درباره کارخانجات ایران خودرو، پرس و جو کنم. خیلی با اعتماد به نفس و راحت می گفت: خبری نیست! سرهم بندی می کنیم و می ریزیم بازار!
?می گفتم: چرا درست کار نمی کنید؟!! مردم واقعا ناراضی هستند. خود من سال ۸۷ روآ گرفتم، همان سال اول به قدری اذیتم کرد که می خواستم بفروشم!
?گفت: حاج آقا وقتی به کارگر پول نمی دهند، اوضاع از این بهتر نخواهد شد. ما هم تا دلتان بخواهد از کار می دزدیم. پیچ و مهره های زیادی که هدر می دهیم و برایمان مهم نیست که قطعات درست بسته شد یا نه!
?با خود می گفتم: خدایا کشوری که ماهواره به فضا می فرستد، تانک پیشرفته می سازد، موشک های نقطه زن دوربرد را به تولید انبوه می رساند، سانتریفیوژهای نسل جدید تولید می کند؛ چرا نمی تواند یک خودروی درست و درمان بسازد و یک ملت هشتاد میلیونی را از گرفتاری برهاند؟!
?عمده خریداران ایران خودرو شاکیند. موتورها بسیار آلاینده هستند. هر سال صدها نفر به خاطر ضعف فنی و ایمنی خودروها در جاده ها کشته می شوند. یعنی همه اینها، ارزش آن را نداشت که مدیران ما به خود زحمت دهند، تدبیری بیندیشند، دست جوانان را باز بگذارند و موتورهای کم هزینه، محکم و پاک را روانه بازار سازند؟
?یادم رفت بگویم که این تازه داماد به من می گفت: حاج آقا اگر خواستی پژو بخری، مدل ۸۱ بگیر! گفتم بنده خدا، ماشینی که ۱۵ سال کار کند که رمقی برایش نمی ماند؟ گفت: موتورهای ۸۱، ساخت خود فرانسه هستند و از موتورهای تازه ای که ما می سازیم، خیلی بهتر کار می کنند!
?سال ها پیش وقتی می خواستم بهترین محصول کاچیران یعنی چرخ خیاطی نیولایف را بخرم؛ فروشنده، تعجب نکنید، بله فروشنده به جد به من توصیه می کرد که به جای نیولایف، ژانومه بخرم! ژانومه کارکرده ۲۰ ساله! وقتی علتش را می پرسیدم: می گفت: من در کارخانه های کاچیران کار کرده ام. حاج آقا! خیلی از کار می دزدند!! ژانومه مال ژاپن است و مثل آهن محکم!
?بله؛ سخت شگفت زده بودم که به درد بی درمان حوزه خودمان منتقل شدم. با خود گفتم: چرا از ایران خودرو و کاچیران تعجب می کنی! آنها هم جایی هستند مثل همین حوزه خودمان!
?ایران خودرو پشت سر هم ماشین می زند و می ریزد بازار و کاری به آلایندگی و خرابی های خسته کننده و تلفات جاده ای ندارد؛ حوزه ما هم به سرنوشت جهان اسلام و جهان تشیع و بالاخص هشتاد میلیون انسان، آن هم در نظام اسلامی که پس از مجاهدت ۱۴۰۰ ساله به دست آمده، کاری ندارد!!
?پشت سر هم طلبه می گیرد و همه را با همان نظام آموزشی و محتوایی قجری آموزش می دهد و با همان روش های منسوخ روانه کوی و برزن می کند تا مثلا دین خدا تبلیغ شود! بیش از نیمی از مساجد غیر فعال هستند. آنها هم که فعالند، در واقع نیمه فعال هستند. مردم به ویژه جوانان با محصولات این حوزه ارتباط نمی گیرند، انتقادشان از محصولات حوزه قم، کمتر از ایرادشان به محصولات ایران خودرو یا کاچیران نیست!
?بله دردِ همه یکی است. در همه اینها آدم هایی در رأس امورند که حال و حوصله حرکت کردن ندارند. آسودگی توجیه وضع موجود را بر رنج تغییر و تحول ترجیح می دهند. بدتر اینکه مانع کار جوان ترها هم می شوند. آنجا مجالی برای مهندسان جوان نیست و اینجا برای اساتید و مدیران جوان و فاضل!
?خدا می داند قلبم به درد می آید وقتی می بینیم فرصت های انقلاب اسلامی همین طور در برابر دیدگانمان از بین می رود و ما دست روی دست گذاشته و به همان کارهای دوره قاجار مشغولیم. انگار نه انقلابی شده، نه دوره مدرنیته شروع شده و نه دین در خطر اضمحلال کلی قرار دارد!!
?از اینکه در ایام عید کامتان را تلخ کردم، معذرت می خواهم.
?سلام و درود خدا بر همه سربازان صادق حضرت ولیعصر(عج)
?محمد تقی اکبرنژاد، ۵ فروردین۹۶

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)