منو
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / آقایان! لطفا درد را درست تشخیص دهید!!
یادداشت اختصاصی استاد اکبرنژاد

آقایان! لطفا درد را درست تشخیص دهید!!

شنیده‌ها حاکی از آن است که مسؤولان أمر تصمیم گرفته‌اند، محدودیت‌های بیشتری را برای کنترل درس و بحث طلبه‌های سطح عالی قم در نظر بگیرند. یعنی طلبه‌های پایه ۷ به بالا هم مانند طلاب مدارس قم، باید در کلاس‌ها شرکت کنند وگرنه به هیچ وجه از ایشان امتحان گرفته نمی شود. این اقدام گرچه فی حد نفسه لازم است و با تأخیر بسیار زیاد به آن اقدام شده است؛ اما در موقعیت کنونی با اما و اگرهای فراوانی همراه است.

چند سال پیش شورای عالی حوزه طی مصوبه‌ای که معلوم بود تدبیر عمیقی در پس آن نهفته است، به دو سال از عمر طلبه‌ها کبریت کشید و ۱۰ سالی را که مقام معظم رهبری (حفظه الله) صریحا خواسته بودند، به ۵ سال تقلیل پیدا کند، با افتخار تمام به ۱۲ سال افزایش دادند! بنا به بیان یکی از اعضای شورای عالی به نگارنده این سطور، این پیشنهاد با این توجیه مطرح شد که پس از تأکیدات جدی حضرت آقا بر تغییر کتب درسی، طلاب از کتب متداول یعنی رسائل، مکاسب و کفایه دلسرد شدند؛ بنابراین لازم است ۲ سال به سنوات تحصیلی سطح اضافه شود تا طلاب بتوانند حق کتب ثلاثه را اداء نمایند!

نمی‌دانم باید بخندم یا گریه کنم! اگر کس دیگری این مطلب را نقل می‌کرد، باورم نمی‌شد، ولی چه کنم که یکی از اعضای اصلی شورای عالی به خود بنده این مطلب را نقل کرد. لذا چاره‌ای از پذیرش آن ندارم. حاصل این‌که شورای عالی به این نتیجه رسید که دلسردی و بی رغبتی طلبه‌ها را با تحکم و فشار بیشتر درمان کند. امروز نیز مسئولان آموزشی حوزه شاید هم با نظر شورای عالی –مطمئن نیستم- برای ایجاد رغبت اجباری در بین  طلبه‌ها نسبت به کتب ثلاثه، تصمیم گرفته‌اند آن‌ها را به شرکت در کلاس‌ها وادار کنند.

باید سوگمندانه خدمت آقایان و تصمیم سازان حوزه عرض کنم که متاسفانه باز هم درد را درست تشخیص نداده اید و نسخه ی اشتباهی پیچیده اید!! چه اشکالی دارد یک بار هم که شده به دور از تعصبات فکر کنید که چرا همین طلبه‌هایی که بدون چشم داشت، با عشق به اسلام، انقلاب، حوزه و مرجعیت؛ دست از همه چیز شستند و طلبه شدند، به چیزی که به خاطرش داغ هزار محرومیت را بر دل خود گذاشتند رغبتی نشان نمی دهند؟

می دانید چرا طلبه قرن ۲۱، مکاسب را دوست ندارد؟! چون نمی‌فهمد. چرا؟ چون با محتوای آن ارتباط نمی‌گیرد! محتوای مکاسب، معاملات ۱۴۰۰ سال پیش است، در حالی که او می‌خواهد از جریان مالی زمان خودش آگاه باشد. امروز بزرگ‌ترین معضل جامعه ما اقتصاد است، در حالی که ما طلبه‌ها و حتی اساتید مکاسب خوان و مکاسب‌گو، هیچ درکی از اقتصاد جامعه خودمان نداریم و اصلا از حرف‌های علمای اقتصاد سر در نمی‌آوریم. آیا این شرم آور نیست که ۶ سال مکاسب بخوانیم اما از الفبای اقتصاد زمان خودمان هیچ نفهمیم؟

آقایان! باور کنید طلبه‌ها از شمارش احتمالات مرحوم شیخ انصاری خسته شده‌اند. باور کنید آن‌ها از پیدا کردن مرجع ضمایر کفایه به ستوه آمده‌اند. از خواندن مسائل بی‌فایده یا کم فایده اصول که متاسفانه کم هم نیست، نالان اند. آنان به چه زبانی فریاد کنند که میان نیازهای خود و جامعه با کتاب‌های حوزه نقطه اشتراکی نمی‌بینند؟! خدا رحمت کند استاد مطهری را که گفته بود پس از رفتن به تهران دیدم چیزی که در اینجا به درد من بخورد، در قم یاد نداده‌اند و چیزهایی را که آنجا یاد گرفته‌ام، به درد این سامان نمی‌خورد!

آقایان! چرا متعصبانه اصرار می‌کنید؟ چرا دائم شعار می دهید که ثلاثه لیس لها نهایه، رسائل و مکاسب و کفایه؟! چه کسی گفته که فهم دین بدون این کتاب‌ها ممکن نیست؟ آیا جبرئیل(ع) این کتاب‌ها را آورده است و الی یوم القیامه باید باقی بماند؟! چرا صورت مساله را پاک می‌کنید و آدرس غلط می‌دهید؟! اگر شهامت تغییر کتب را به خاطر ترس از برخی بیوت و رجال ندارد، دست کم با این سخت‌گیری‌ها و تدابیر عمیق، وضع را از آنی که هست خراب تر نکنید!

محمد تقی اکبرنژاد

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

6 دیدگاه در “آقایان! لطفا درد را درست تشخیص دهید!!

  1. امین گفت:

    خنده ی تلخ من از گریه غم انگیز تر است، کارم از گریه گذشته بدان می خندم...

    ۱۰
  2. تحول خواه گفت:

    این نوع سختگیری جواب نمی ده
    مطمانا تعداد زیادی از طلبه ها در کلاس حاضر نخواهند شد و اقایان مجبور می شوند اصلاحیه را مجددا اصلاح کنند.

    ۳۰
  3. مهدی گفت:

    خدا رو صد هزار بار شکر که این تصمیم های عمیق رو در زمان ما نگرفتن و اجازه دادن درس هامون را بدون شرکت در کلاس و طی نظام ده ساله بگذرانیم.
    مسئولین متشرکیم...

    ۲۰
  4. سکوت گفت:

    "امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء"
    این ذکر رو زیاد بگید ان شالله خدا نجاتمون بده...

    ۰۰
  5. م اسمانی گفت:

    به جای اینکارها سعی کنید طلاب را از آجاره خانه های بالا و پرداخت اقساط وامشان و جهیزیه دخترتنه آن و یا هزینه تحصیل سنگین آنها را درست کنید طلبه ای که آرزوی خوردن یک آبگوشت ساده در هفته را دارد بخاطر این مشکلات چگونه میتواند درس بخواند کاشکی متصدیان آمار میگرفتند و حداقل فکری برای طلابی که نه توان خرید خانه دارند و نه پرداخت اجاره های بالا اگر حوزه به طلبه نشان بدهد اکثر طلاب خود جوش ترقی پیدا میکنند!!!!؟.

    ۱۰
  6. عبدالله حسین نژاد گفت:

    إنا لله و إنا إلیه راجعون. مسئولین حوزه کلا از وضعیت طلبه های هییییییییییییییییییییییییییییییییچچچچچچچچچچچچچچچچ خبری ندارند و اصلا نمی فهمند چه کار دارن می کنن. البته به نظر من این حوزه دیگه اصلاح نمیشه و امام زمان هم که میاد اینجا رو اصلاح نمی کنه بلکه با شمشیر ... . انشاء الله که زودتر بیاد و ما رو از شرّ این مسئولین بی فکر و بی خیر و بی عقل نجات بده. خدا خیرتون بده که جرأت دارید و بخشی از درد دلهای طلاب رو میگید. این مسئولین حوزه رو انشاء الله خدا هدایت کنه و اگه قابل هدایت نیستن ....

    ۳۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)