منو

پربيننده ترين مطالب
دل نوشته هاي طلبگي
ثبت دل نوشته شمابایگانی
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / گلایه های رهبری از حوزه

گلایه های رهبری از حوزه

هدف از انقلاب اسلامی وبلکه هدف شهدایی که حاضر شدند جان خود را به اسلام اهدا کنند، چیزی جز تحقق تمدن اسلامی نبود، به این معنا که کشور در تمام مسائل و عرصه ها، اقتصاد، فرهنگ،سبک زندگی،و…. منطبق با مبانی اسلامی باشد. تنها ارگان و مجموعه ای که مسئولیت این امر عظیم را برعهده دارد حوزه ی علمیه است.حوزه باید متخصصینی در مسائل مختلف تربیت کند تا نقشه ای برای اجرایی کردن مبانی اسلامی بوجود بیاید اما بعد از نزدیک به چهل سال شاهد هستیم این مهم محقق نشده است و کشور اسلامی با مبانی غربی اداره می شود. حوزه علی رقم گلایه ها و هشدارها و تاکیدات رهبری به صورت تشکیلاتی وارد این عرصه نشده است.در این بخش قصد داریم برخی از سخنان ایشان را مرور کنیم :

  • «علت اول اين است كه «فقه» كه كار اصلي ماست، به زمينه­ هاي نو ظهور گسترش پيدا نكرده يا خيلي كم گسترش پيدا كرده است. امروز خيلي از مسائل وجود دارد كه فقه بايد تكليف اينها را معلوم كند، ولي معلوم نكرده است. فقه، توانايي دارد، ليكن روال كار طوري بوده كه فاضل محقّق كارآمد، به اين قضيه نپرداخته است، مثل قضية پول. اصلاً «پول» چيست؟ درهم و دينار كه اين همه در ابواب مختلف فقهي، مثل زكات و ديات و مضاربه، اسم آنها آمده چيست؟ بايد به موضوع درهم و دينار پرداخت و بايد تكليف آن روشن شود. خيلي راحت است كه ما عمليات بانكي ـ غير از مسأله پول و وديعه گذاري ها ـ را تحت عنوان قرض و آن هم قرض ربوي بگذاريم و دورش را خط بكشيم. آيا جاي اين نيست كه قدري بيشتر در عمقش فرو برويم و ببينيم كه آيا واقعاً قرض است يا خير؟ ما در بانك پول مي­گذاريم و به بانك قرض مي­دهيم، بانك از ما قرض مي­گيرد. چه كسي اين را قبول دارد؟ شمادر بانك وديعه مي­گذاريد، قرض كه به او نمي­دهيد. از اين قبيل مسائل زياد است. بايد براي اين كارها، مبنا درست كرد. البته انسان مي­توان كار خودش را به اطلاقات و عمومات، آسان كند، اما مسائل، اينگونه حل نمي­شود».[۱]

  • «حالا اين پيشرفت در كجاست؟ اين تحولي كه مي­گوييم بايد به وجود بيايد، اين حركتِ به جلو در كجا است؟ در همه مناطق مربوط به زندگي جامعه. قوانين، تحول پيدا مي­كند و بايد روز به روز بهتر و كامل تر شود. در فرهنگ و در اخلاق عمومي مردم، روز به روز بايستي تحول بشود و پيشرفت حاصل گردد. درنظام علمي و آموزشي كشور، در فعاليت­هاي اقتصادي، در هنر، در امور حكومت و اداره كشور، حتي در حوزه­هاي علميه بايستي انسان­هاي با فكر و شجاع و روشن بين روز به روز روش­هاي جديد، كارهاي جديد، فكرهاي جديد و آرمان­هاي جديد را دنبال كند». [۲]

  • «حوزه، تاكنون اين مسؤوليت را به صورت مستقيم بر عهده نگرفته است. من، اين نكته را به صورت صريح عرض مي­كنم، غيرمستقيم به عهده گرفته است؛ ولي مستقيم نه. در حوزه ­ها كساني هستند كه كار وتلاش مي­كنند و از لحاظ فكري، مشكلات و گره­ هاي نظام را با مباحث خود بازمي­كنند. كساني از حوزه ­ها مستخرج شده­اند و به سراسر كشور يا در داخل تشكيلات گوناگون نظام رفته­اند و كار مي­كنند؛ اما حوزه ـ به ماهِيَ حوزه ـ هنوز تنظيم و تدوين مقررات اسلامي و نظام ارزشي اسلام و اخلاق عمومي­اي را كه ما مي­خواهيم ملت داشته باشند و متكي به مدارك قطعي شرع باشد و ديگر جاي بحث و لَيت ولعلّ­ولِمَ­وبِمَ نداشته باشد، متكفل نشده و الگوي زندگي اسلامي را ارايه نداده است. هي به ما مي­گويند: الگوي زندگي اسلامي را بدهيد. چه كسي بايد اين كار را بكند؟ طبيعي است كه حوزه بايد در اين جهت گام بردارد». [۳]

  • «امروز، حوزه علميه از زمان خودش خيلي عقب است. حساب يك ذره و دو ذره نيست. مثل اين است كه دو نفر سوار بر اسب، در وادي­اي همراه يكديگر بروند و يكي اسبش از ديگري تندروتر باشد و آن  كه اسبش كندروتر است، بعداً به اتومبيل دست پيدا كند. طبيعي است آن كه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمي­رسد. الان وضعيت اين گونه است. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و كلام و حقوق، دنيا را فرا گرفته است. ما وقتي به خودمان نگاه مي­كنيم، مي­بينيم با زمان خيلي فاصله داريم». [۴]

  • «حوزه­ هاي ما با وضع كنوني نمي­تواند آن انتظارات را پاسخ دهد، مگر در آن برنامه­ ريزي شود و طرح نويني افكنده و دنبال گردد». [۵]

  • «(به ما میگویند)شما كه به قول خودتان ام القراي اسلام هستيد بيايد به ما كتاب هاي اسلامي بدهيد. شما به آنها چه پاسخي خواهيد داد؟ شما چه چيزي را ترجمه كرده يا نوشته ايد كه به آن­ها بدهيد؟ باز هم مجبوريم بگوييم آثار شهيد مطهري(ره) را مي دهيم. البته حقيقتاً آثار اين بزرگوار بهترين آثار است؛ گويا، منطقي، داراي اول و آخرِ قوي وخوبي است. ولي آخر تا كي؟ ما بايد بر حسب مناسبات و شرائط مختلف، كتاب توليد بكنيم.[۶]

  • «ما امروز در باب اداره­ ي كشور به مسائلي برخورد مي­كنيم كه مشكلات ومعضلات ديني و فقهي ماست؛ ما پاسخ اينها رامي خواهيم؛ اما كسي جوابگو نيست. بايد خودمان بنشينيم، يا آقايي را ببينيم واز او بخواهيم، يا فرضاً بگوييم در كتابها بگردند و جواب اين مسأله را پيدا كنند. بايد دستگاهي آماده باشد و تمام مشكلات و معضلات نظام را پيش بيني كند؛ نسبت به آنها فكر كند، راه حل ارائه كند وجواب وپاسخ آماده را براي آن آماده نمايد. اين، جزو وظايف حوزه ­هاي علميه است؛ لذا متعلق به اسلام است واسلام آن چيزي است كه حوزه­ ي علميه براي آن به وجود آمده است»[۷]

  • «ما دنبال چه نوع توسعه­ اي هستيم ؟ اين نكته­ ي اساسي ، در بحث­ هاي اقتصادي و غيراقتصادي جاري است . كساني دنبال اين هستند كه حرفي را پرتاب كنند و ذهن مردم را از مسائل اصلي دور نگه دارند: مدل چيني ، مدل ژاپني ، مدل فلان . مدل توسعه در جمهوري اسلامي ، به اقتضاي شرايط فرهنگي ، تاريخي ، مواريث و اعتقادات و ايمان اين مردم ، يك مدل كاملا بومي و مختص به خود ملت ايران است ؛ از هيچ جا نبايد تقليد كرد؛ نه از بانك جهاني ، نه از صندوق بين المللي پول ، نه از فلان كشور چپ ، نه از فلان كشور راست ؛ هرجا اقتضايي دارد. فرق است بين استفاده كردن از تجربيات ديگران، با پيروي از مدلهاي تحميلي و القايي و غالبا هم منسوخ. بنده مي­بينم گاهي بعضي از شيوه هايي كه در زمينه­ هاي اقتصادي و فرهنگي و غيره پيشنهاد مي­شود، از ديگران گرفته شده؛ فلان متفكر فرنگي اين طوري گفته ، فلان متفكر كجايي اين طوري گفته مثل اين كه به آيات قرآن استناد مي­شود! خيلي از شيوه­ ها منسوخ است ؛ سي سال پيش ، چهل سال پيش ، پنجاه سال پيش تجربه شده ، بعد يك روش بهتر آورده­اند؛ ولي ما الآن مي­خواهيم از روش منسوخ آنها در آموزش و پرورش ، در مسائل علمي ، در كارهاي دانشگاهي ، در كارهاي اقتصادي و در برنامه­ ريزي و بودجه بندي استفاده كنيم ؛ نه ، اين درست نيست . از تجربه­ ها و دانش­ها بايد استفاده كرد، اما الگو و شيوه و مدل را بايد كاملا بومي و خودي انتخاب كرد».[۸]

     

[۱] ۱۶/۹/۷۴.

[۲] ۲۳/۲/۷۹

[۳] ۷/۹/۱۳۶۸

[۴] آذر ماه ۱۳۷۴

[۵] ۷/۹/۱۳۶۸

[۶] ۲/۷/۱۳۷۱

[۷] ۳۱/۶/۱۳۷۶

[۸] ۲۷/۳/۱۳۸۳

درباره نویسنده

یک طلبه
وبلاگ

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)