منو
خانه / اطلاع رسانی / اخبار / گزارش تفصیلی همایش «حوزه انقلابی، حوزه سکولار»

گزارش تفصیلی همایش «حوزه انقلابی، حوزه سکولار»

جلسه کرسی آزاد اندیشی که تحت عنوان حوزه انقلابی و حوزه سکولار با مشارکت حوزه های علمیه امام علی علیه السلام صدر خواجو و حوزه علمیه دارالحکمه باقر العلوم علیه السلام در سالن اجتماعات حوزه علمیه دارالحکمه باقر العلوم علیه السلام روز سه شنبه ۹۵/۰۲/۲۸ از ساعت ۱۰ صبح الی اذان ظهر برگزار شد ، ابتداً با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط قاری محترم جناب آقای محمد نریمانی شروع شد ، سپس سرود جمهوری اسلامی پخش گردید و بعد از آن مجری محترم کرسی آزاد اندیشی جناب حجت الاسلام حسین لاچینانی به تبیین موضوع کرسی آزاد اندیشی { حوزه انقلابی ، حوزه سکولار } و معرفی اجمالی استاد کرسی آزاد اندیشی { حجت الاسلام محمد تقی اکبر } پرداختند ، آنگاه جناب حجت الاسلام محمد تقی اکبر نژاد به تبیین موضوع کرسی آزاد اندیشی پرداخته و اظهار نمودند :

برخی از اصحاب  و انصار اهل بیت علیهم السلام توفیقاتی داشتند که انسان برای آن منزلت  غبطه می خورد ، مهمترین حالت این انصار و اصحاب  در شناخت و معرفت نسبت به امام زمانشان بوده است.

رئیس موسسه تحقیقاتی فقاهت و تمدن سازی اسلامی با اشاره به خطبه ای از امیر المؤمنین علی علیه السلام که فریاد ” أین عمار” سر می دهند ، بدین مضمون از خطبه اشاره نمودند که :

أَیْنَ إِخْوَانِیَ الَّذِینَ رَکِبُوا الطَّرِیقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ أَیْنَ عَمَّارٌ وَ أَیْنَ ابْنُ التَّیِّهَانِ وَ أَیْنَ ذُو الشَّهَادَتَیْنِ وَ أَیْنَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَانِهِمُ الَّذِینَ تَعَاقَدُوا عَلَى الْمَنِیَّةِ وَ أُبْرِدَ بِرُءُوسِهِمْ إِلَى الْفَجَرَةِ . ثُمَّ ضَرَبَ بِیَدِهِ عَلَى لِحْیَتِهِ الشَّرِیفَةِ الْکَرِیمَةِ فَأَطَالَ الْبُکَاءَ . ثُمَّ قَالَ علیه السلام : أَوِّهِ عَلَى إِخْوَانِیَ الَّذِینَ تَلَوُا الْقُرْآنَ فَأَحْکَمُوهُ وَ تَدَبَّرُوا الْفَرْضَ فَأَقَامُوهُ أَحْیَوُا السُّنَّةَ وَ أَمَاتُوا الْبِدْعَةَ دُعُوا لِلْجِهَادِ فَأَجَابُوا وَ وَثِقُوا بِالْقَائِدِ فَاتَّبَعُوهُ .

کجا هستند برادران من؟ که بر راه حق رفتند ، و با حق درگذشتند کجاست عمار؟ و کجاست پسر تیهان؟ (مالک بن تیهان انصارى) و کجاست ذوالشهادتین؟ ( خزیمه بن ثابت که پیامبر شهادت او را دو شهادت دانست ) و کجایند همانند آنان از برادرانشان که پیمان جانبازى بستند ، و سرهایشان را براى ستمگران فرستادند؟ ( پس دست به ریش مبارک گرفتند و زمانى طولانى گریستند و فرمودند ) دریغا ! از برادرانم که قرآن را خواندند ، و بر اساس آن قضاوت کردند ، در واجبات الهى اندیشه نموده و آنها را برپا داشتند ، سنت هاى الهى را زنده و بدعت ها را نابود کردند ، دعوت جهاد را پذیرفته و به رهبر خود اطمینان داشته و از او پیروى نمو دند.

امام علیه السلام در ادامه خطبه می فرمایند : خدا من را از شما بگیرد و بهتر از شما را نصیب من نماید و بدتر از من را به شما بدهد.

رئیس موسسه تحقیقاتی فقاهت و تمدن سازی اسلامی گفتند :

امروز رهبر معظم انقلاب دام ظله به عنوان ولی فقیه زمان ، نیز همان فریاد مظلومیت  را سر می دهند و با نگرانی از انقلابی بودن حوزه های علمیه سخن می گویند.

حجه الاسلام اکبرنژاد ابراز داشتند :

چرا باید در زمان خودمان کار به جایی برسد که رهبرمان در جمع مسولان حوزه بگویند من انگیزه ای برای صحبت نمودن درباره حوزه ندارم. چرا باید بگویند : من نگران انقلابی ماندن حوزه های علمیه هستم و چرا باید بگویند : من وقتی به یاد مسائل فرهنگی  مملکت می افتم هراسان می شوم بلکه بدتر من بعضی شبها به جهت نگرانی نسبت به مسائل فرهنگی از خواب می پرم و تضرع می کنم در پیشگاه خداوند عزوجل .

حجه الاسلام اکبرنژاد ادامه دادند :

شورای عالی حوزه علمیه قم مصوب نموده که در گزینش اساتید حوزه تبعیت عملی از ولایت فقیه حذف بشود! در حوزه  ای که بنا بود خواستگاه دین داری باشد و ولایت فقیه از همین جا جوشیده و هزار سال فقهاء شیعه به آن فتوا داده اند به آن نتیجه می رسیم که متابعت عملی نباشد ؛ این با چه عقل و منطقی سازگار است؟

حجت الاسلام اکبرنژاد در ادامه فرمودند:

این اقدام را هم این طور توجیه کرده اند که بعضی از آقایان چون ولایت مطلقه ی فقیه را قبول ندارند مجبور می شوند دروغ بگویند و این را از حیث نظری قبول ندارند و این از واضحات است که از نظر عملی باید ملتزم باشند. ما کم نداشتیم فقهایی که ولایت مطلقه فقیه را از نظر فقهی به آن نرسیده بودند اما تضعیف نظام را جایز نمی دانستند مثل مرحوم حضرت آیت الله شیخ جواد تبریزی رحمه الله علیه از شاگردان آیت الله خویی رحمه الله علیه ؛ ایشان آن نوع ولایت مطلقه فقیه را که حضرت امام خمینی رحمه الله علیه بدان قائل بودند ، اعتقاد نداشتند ، ولی هیچگاه تضعیف نظام ننمودند.

سپس حجت الاسلام اکبر نژاد پیرامون وجود جریان تحجر در حوزه های  علمیه و خطرات و ویژگی های آن ، تصریح نمودند :

در حقیقت معنای سکولار این است که نهادهای معنوی و مذهبی  کاری به حکومت و نظام نداشته باشند و خود را ملزم به تعامل با نظام و همکاری با آن در ابعاد مختلف نبینند.

حجت الاسلام محمد تقی اکبر نژاد تاکید نمودند:

متأسفانه افرادی که تحت لوای حوزه سکولار هستند ، حتی اعتقاد به برپایی حکومت در زمان غیبت توسط عالمان را امری اشتباه می دانند که عمدتاً این بیان از زبان متحجرین دین زده مطرح می شود.

وقتی به برخی از سکولارهای روشنفکر می گویی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم حکومت نمودند، علی ابن ابی طالب علیه السلام ، حکومت نمودند؛ در جواب می گویند : پیامبر(ص) و ائمه(ع) به عنوان امام واجب الاطاعه حکومت نکردند. بلکه پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم آمدند تا به اینها دین و احکام یاد بدهند، اتفاقا دیدند که این ها حکومت کردن هم بلد نیستند لذا زمام جامعه را به دست گرفتند و صرفا به عنوان یک فرد عاقل حکومت نمودند.

در مقابل این گروه، سکولاریسم حوزوی می باشد که منطقشان این است : ما قبول داریم قرآن کریم جامع است و در همه عرصه ها نفوذ کرده ، ما قبول داریم انبیاء الهی علیهم السلام حکومت نموده اند ، اما علما وظیفه ای در قبال حکومت ندارند ،  بنابراین صحبت اصلی ما با سکولاریسم حوزوی بر سر این موضوع است که حوزه های علمیه با آنکه علما در آن تربیت می شوند و تردد می نمایند آیا سراغ حکومت نمودن بروند یا نه ، اصلاً ما می توانیم حکومت کنیم یا نه؟

میان سکولاریزم حوزوی و سکولاریزم روشنفکران تفاوت است ، حرف روشنفکران این است که  دین اساساً شأنیت اداره حکومت را ندارد و این قابلیت  در دین نیست ، اما منطق سکولاریزم حوزوی این است که دین شأنیت حکومت را دارد ولی علما وظیفه ای برای ایجاد حکومت در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ندارند. در حوزه ی علمیه ی سکولار مطرح می شود، قبل از قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تشکیل حکومت چه بسا حرام است و این تفاوت جدی حوزه  های علمیه ی سکولار با حوزه های انقلابی است. البته سکولار های حوزوی زاویه شان با حکومت اسلامی کم است اما سکولارهای غیر حوزوی، به صورت عینی و عملی برای براندازی نظام اسلامی برنامه ریزی می کنند.

حجت الاسلام اکبرنژاد با تاکید براینکه وجود جریان تحجر خطری است که حوزه های انقلابی را تهدید می کند، به تشریح ویژگی های متحجرین در حوزه های علمیه پرداخته و بر تأکید مقام معظم رهبری دام ظله برای ایجاد تحول در متون درسی حوزه های علمیه و ابراز نگرانی برای از دست رفتن روحیه انقلابی حوزه ها اشاره نمودند ؛ هچنین ایشان داشتن نقاب دین را نخستین ویژگی جریان تحجر دانستند و عنوان نمودند: سختی مبارزه و مقابله با تحجر این است که نقاب دین داشته و چه بسا اغلب افراد متحجر، ظاهر دین دار و متشرعانه دارند. یکی از مشکلات مبارزه و مقابله با متحجرین همین است که با چهره دینی و متنسکانه حرکت می کنند و این باعث سختی مقابله با آنها می شود و البته در واقع هم آدم های خوب و باتقوایی هستند، ولی متاسفانه جاهل و غافلند!

ضربه ای هم که ما در جریان مشروطیت خوردیم از همین ناحیه بود ، تفرقه میان علما و دادن حکم اعدام شیخ فضل الله نوری ها، بر همین اساس در تاریخ بوده است. باید توجه داشته باشیم زمانی که سخن از تحجر در حوزه های علمیه می نمائیم ، نباید  به دور اشاره کنیم، چه بسا همین استادی که به من درس می دهد یا همین استاد اخلاقی که مورد احترام من هم هست، از متحجرین باشند.

حجت الاسلام اکبر نژاد یادآور شدند: دومین ویژگی جریان متحجر این است که همواره در مقابل هر نوع تغییر و تحولی از خود مقاومت نشان می دهند. سخنران محترم کرسی آزاد اندیشی حوزه انقلابی ، حوزه سکولار در ادامه اضافه نمودند: امروز متحجرین در حوزه های علمیه در برابر هر نوع تغییر و تحولی در نظام حوزه، صرفا به خاطر اینکه جدید است، مقاومت می کنند ، به نحوی که فریاد رهبری از سال ۱۳۷۴ تا کنون برای تغییر متون درسی حوزه های علمیه بلند است ولی این امر، به سبب محافظه کاری های عده ای، محقق نشده است.

ایشان در ادامه فرمودند :

این همه کتاب تا کنون نوشته و تغییر یافته است و حوزه هیچ ضرری ندیده است بلکه کتاب ها عمدتا بهتر از قبل نیز شده است ، این چه اصراری است که ما بر رسائل و مکاسب و کفایه داریم و قائل به هیچگونه تغیری در آن نمی شویم به صورتی که این جمله معروف شده که می گویند : « ثلاثة لیس لها نهایة ؛ رسائلٌ ، مکاسبٌ ، کفایة ».

( این سخن ایشان برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری دام ظله است که می فرمایند : « آخرین مسأله، مسأله‌ی کتاب های درسی است. این کتاب های درسی ما ابدی نیست که باید تا آخر گفت : « ثلاثة لیس لها نهایة ؛ رسائلٌ ، مکاسبٌ ، کفایة ». نه ، یک روز رسائل نبود ، یک روز مکاسب نبود ، ملایی مثل شیخ درست شد. یک روز کفایه نبود ، ملایی مثل آخوند درست شد. این‌چنین نیست که ما خیال کنیم تحصیل حتماً از طریق این کتابهاست ؛ نه ، نگاه کنیم ، عیب این کتابها را پیدا کنیم و یک کتاب بی‌عیب در اختیار بگذاریم ؛ ببینیم آیا این ترتب علمی درست است ، یا درست نیست ؛ اگر دیدیم درست نیست ، شکل درستش را پیدا کنیم. هیأت هایی برای نوشتن کتاب ، نوشتن مطالب جدید ، فقه مقارن را در حوزه باب کردن ، و خلاصه روش های نو را در کتاب های درسی هم به کار گرفتن ، باید اختصاص پیدا کند ». { بیانات معظم له در آغاز درس خارج فقه‌ – ۳۱/۰۶/۱۳۷۰ }.

حجت الاسلام  محمد تقی اکبر نژاد در جلسه کرسی آزاد اندیشی حوزه انقلابی حوزه سکولار بیان نمودند: سخنان اخیر مقام معظم رهبری دام ظله در جمع طلاب و روحانیون تهران و قم و حتی خبرگان رهبری قابل تأمل است. ایشان با اشاره به فرمایشات حضرت آیت الله خامنه ای دام ظله مبنی بر انقلابی بودن حوزه های علمیه و ایجاد تغییر و تحول در متون درسی حوزه ها ابراز داشتند : متاسفانه شاهد یکسری حرکات و و رفتارهایی در بدنه حوزه های علمیه هستیم که باعث نگرانی رهبر معظم انقلاب دام ظله شده است و آن وجود متحجرینی است که مانع تغییر و انقلابی بودن یا ماندن حوزه های علمیه می شوند.

رئیس موسسه تحقیقاتی فقاهت و تمدن سازی اسلامی تصریح نمودند :

در حوزه های علمیه جریان متحجر به تعبیری حوزه های سکولار را به وجود آورده است ، و همین جریان متحجر سبب از دست رفتن روحیه انقلابی اساتید و باعث هشدار های مکرر مقام معظم رهبری دام ظله گردیده است. همه اساتید و طلاب و روحانیون حوزه های علمیه باید بدانند که اگر سر از لاک تحجر در نیاورند ،  یک ضربه جدی اول به  خود و سپس به نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهند زد و به تبع آن ، اسلامی دیگر باقی نخواهند ماند!

حجت السلام اکبر نژاد با بیان اینکه دشمن کافر ، امروز از اسلام ، انقلاب و حوزه های علمیه سیلی خورده است و به چیزی کمتر از نابودی آن دل نبسته است ، افزودند: برخی از متحجرین که به ظاهر و لباس متشرع هم مُنقش هستند بر این تفکر می باشند که چنانچه انقلاب و حاکمیت  از بین برود ، آنها باقی خواهند ماند و در حوزه های علمیه مشغول تحصیل و تدریس خواهند بود ، ولی زهی خیال باطل! امروز اگر برای انقلاب اسلامی مشکلی پیش آید اثری از اسلام ناب محمدی صل الله علیه و آله و سلم باقی نخواهند ماند تا در نتیجه حوزه ای بماند و آنها سرگرم تحصیل و تدریس خود باشند. متحجرین بدانند انقلاب ضربه ببیند ، تیشه به ریشه  حوزه های علمیه خواهد خورد.

حجت الاسلام اکبر نژاد با اشاره به سومین ویژگی  جریان متحجر  فرمودند: داشتن اخلاق دیکتاتورمآبانه علمی، از دیگر ویژگی های متحجرین حوزوی است ؛ بدین معنی که متحجر دیکتاتور علمی است. در واقع هم علت تدریس برخی از کتاب های حوزوی به مدت ۵۰۰ سال در حوزه های علمیه دلیلی بر ضعف تحصیلگران { در این مدت } در حوزه های علمیه است که نتوانسته اند کتابی قوی تر از آن بنویسند.

ایشان تاکید نمودند: امروز مقاوت بی معنای برخی در مقابل تغییر کتاب های حوزوی مصداق تحجر است ، این مانع از انقلابی ماندن حوزه های علمیه می شود

سخنران محترم کرسی آزاد اندیشی حوزه انقلابی ، حوزه سکولار یادآور شدند : ویژگی بعدی متحجرین این است که  نسبت به پدیده هایی که در اطراف آنها اتفاق می افتد ، حساس نبوده  و واکنشی نشان نمی دهند ، متحجرین در قبال هر امری ویژگی منفی آن را  بیان می کنند. اما در مقابل، منفعل نبودن و حساس بودن نسبت به وقایع رخ داده در اطراف ما و جهان، از جمله ویژگی های حوزویان انقلابی است.

حجت الاسلام اکبر نژاد با بیان اینکه امروز اسوه های اخلاق  ما شهدای مدافع حرم و رزمندگان اسلام هستند ، گفتند: امروزه برخی به غفلت به سمت برخی متحجرین به ظاهر متشرع می روند که در واقع بیشترین ضربه را به اسلام و حوزه های علمیه انقلابی را، همین افراد می زنند.

رئیس موسسه تحقیقاتی فقاهت و تمدن سازی اسلامی خاطرنشان نمودند: کسانی که انقلابی هستند ، باید جهانی فکر کنند  و نسبت به وقایع جهان حساس باشند ، نمی توانند نسبت به وضعیت آشفته بانک ها در کشور های اسلامی ، آمار طلاق و فقر و فحشا و بی بند و باری و … بی تفاوت باشند.

حجت الاسلام اکبر نژاد در پایان سخنان خود ابراز داشتند که :

امروز برای ایجاد حوزه انقلابی داشتن بصیرت دینی و حوزوی یک ضرورت است و امری است که باعث انقلابی ماندن حوزه های علمیه می شود ، طلاب و روحانیون ما امروز بصیرت سیاسی خوبی دارند ولی باید بصیرت حوزوی خود را تقویت نمایند.

پس از این جناب استاد حجت الاسلام اکبر نژاد به اظهار نظر مخالفین و موافقین جلسه که بعضاً به صورت کتبی یا شفاهی بود، توجه نموده و پاسخ دادند و در نهایت بحث را جمع بندی نموده و در پایان کلیپی پیرامون موضوع کرسی آزاد اندیشی و تحول در حوزه های علمیه پخش گردید.

جملات کلیدی استخراج شده از جلسه کرسی آزاد اندیشی حوزه انقلابی ، حوزه سکولار :

  1. کسانی که انقلابی هستند ، باید جهانی فکر کنند.
  2. تحول در حوزه های علمیه از ضروریات اصلی و مورد انتظار مقام معظم رهبری دام ظله می باشد.
  3. متحجرین بدانند: انقلاب نباشد ، حوزه ای نخواهد بود که آنها باشند.
  4. متحجرین بدانند: انقلاب ضربه ببیند ، تیشه به ریشه حوزه های علمیه خواهد خورد.
  5. برخی از متحجرین مار خوش خط و خال هستند که فریبنده است.
  6. مقاومت بی معنای برخی در مقابل تغییر کتاب های حوزوی، مصداق تحجر است.

تهیه کننده: معاونت پژوهش حوزه علمیه امام علی علیه السلام صدر خواجو

 

درباره نویسنده

مدیر سایت مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

2 دیدگاه در “گزارش تفصیلی همایش «حوزه انقلابی، حوزه سکولار»

  1. محمد علی گفت:

    مطالب بسیار عالی و جذابی بود برای اولین بار در طول عمرم این مطالب را شنیدم. خدا به حرکت استاد اکبرنژاد خیر و برکت عنایت کند.

    ۸۱
  2. احمد توسلی گفت:

    »»»»چرا باید در زمان خودمان کار به جایی برسد که رهبرمان در جمع مسولان حوزه بگویند من انگیزه ای برای صحبت نمودن درباره حوزه ندارم. چرا باید بگویند : من نگران انقلابی ماندن حوزه های علمیه هستم و چرا باید بگویند : من وقتی به یاد مسائل فرهنگی مملکت می افتم هراسان می شوم بلکه بدتر من بعضی شبها به جهت نگرانی نسبت به مسائل فرهنگی از خواب می پرم و تضرع می کنم در پیشگاه خداوند عزوجل ««««
    خاک بر سر ما که مثلا انقلابی هستیم!!!

    ۹۱

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)