منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / پدر شما جزو خوبان بود اما همه خوبان نبود!
تأملی بر پاسخ گزنده دکتر علی مطهری

پدر شما جزو خوبان بود اما همه خوبان نبود!

?پدر شما جزو خوبان بود اما همه خوبان نبود!

?چندی پیش مطلبی از استاد مطهری(ره) مبنی بر اینکه روحانیت خود را نائب الامام می داند ولی تنها در امور کم زحمت اما پرفایده مانند وجوهات شرعی و افتاء و امور حسبیه و… وارد می شود اما از مسئولیت های سنگین اجتماعی شانه خالی می کند و آن را به خود حضرت واگذار می نماید، توسط آقای رسول جعفریان منتشر شد.
?استاد علیدوست در نقد آن مطلبی را نوشتند و ابراز داشتند که این نوشته متعلق به دوران جوانی و احساسات شهید است. زمانی که ایشان در تهران با مصائب و گرفتاری هایی مواجه شدند، ناظر به طیف خاصی از روحانیت این حرف ها را زده اند ولی ظاهر آن همه روحانیت را در بر می گیرد. از سوی دیگر این یادداشت ها مانند یادداشت هر اندیشمندی، مواد خامی است که روا نیست به نام او و بدون پردازش وی به چاپ برسد.
? آقای علی مطهری نیز در پاسخ ایشان با لحنی گزنده بر این نکته تاکید می کند که اگر این مساله را موجبه جزئیه بگیرید، مشکلی ندارد. یعنی مقصود ایشان طیفی از روحانیت است نه همه آنها. از سوی دیگر نکته های ناب بسیاری در یادداشت های شهید است که در کتاب های ایشان نیست و حیف است اهل فن از آنها محروم شوند.
?آنچه بنده را واداشت تا در این رابطه قلم بزنم، برخورد نامناسب آقای علی مطهری با آیت الله علیدوست بود. بیان گزنده نسبت به ایشان از یکسو و زبان مبالغه و ستایش گری نسبت به پدر بزرگوارشان از سوی دیگر! بنده گرچه از اردتمندان به استاد شهید هستم و ایشان را اسلام شناسی کم نظیر می دانم و دیدگاه های ایشان را درباره حوزه در اغلب موارد، درست می دانم، با این حال احساس می کنم نکته سنجی های استاد علیدوست زیر چکمه الفاظ گزنده آقای مطهری خرد شدند. از این رو نکاتی را خطاب به آقای مطهری عرض می کنم:
۱ :برادر بزرگوار، یادداشت برداری چیزی نیست که اختصاص به استاد شهید داشته باشد. هر اهل تحقیقی از این کارها می کند ولی بعید می دانم کسی از ایشان حاضر باشد، فیش ها و نکته هایی را که در خلوت خود و برای خود نوشته، بدون پردازش به چاپ برسد. همه ما مطالب بسیاری داریم که گاه از سر درد و گاه از جهت اینکه برای خود می نویسیم، در قید و بند ملاحظه انعکاس بیرونی آن یا افزودن توضیحات لازم نیستیم و فقط برای فرآموش نشدن مطلب آن را می نویسیم. از این رو هیچ گاه راضی نیستیم آن مطلب در معرض عموم قرار گیرد. برخی از این یادداشت ها مثل عکس خانوادگی است. آسوده و بی تکلف و البته اختصاصی.
۲: تا جایی که بنده در مراجعاتم دیده ام، بخش عمده ای از این یادداشت ها، نکته برداری هستند که ضرری در چاپشان نیست و البته خیر زیادی هم بر آن مترتب نیست. اما آن بخشی که اختصاص به اندیشه های استاد دارد، بی شک بخش اصلی آن در بیانات و نوشته های استاد وجود دارد. مثلا اگر شما سخنان استاد شهید را درباره حوزه و وروحانیت در کنار هم بگذارید، تحلیل های جامع و کامل و البته تند و گزنده¬ ای را ارائه می کند که هیچ نیازی به یادداشت محل مناقشه نیست.
۳: سخن آقای علیدوست و برخی دیگر از دلسوزان این است که یا نوشته های خصوصی استاد را عمومی نکنید یا دست کم گروه مورد اعتمادی را تشکیل دهید تا یادداشت هایی را که شائبه اختصاصی بودن دارد و مناسب نشر عمومی نیست و خود شهید به حسب عرف پژوهش راضی به بیان بدون پردازش آن نیست، منتشر نشود.
?اما سخن آخر این قلم با آقای دکتر علی مطهری این است که؛ آقای مطهری جامعه متدین، انقلابی و حزب اللهی چه قبل و چه بعد از انقلاب، مخاطبان اصلی آثار پدر بزرگوراتان هستند. این طیف شما را خلف صالح آن پدر نمی دانند! از این رو دفاع مبالغه آمیز شما از استاد شهید نه تنها بر ارزش فکر و قلم و زبان ایشان نمی افزاید که بی شک از آن می کاهد!
?در ضمن توجه داشته باشید که پدر شما جزو خوبان بود اما همه خوبان نبود! گاه طوری در مورد پدرتان سخن می گویید که گویی نه مثل ایشان بوده و نه به این زودی بناست پا به عرصه بگذارد! شما توجه ندارید که آیت الله علیدوست جزو سرمایه های ارزشمند حوزه قم هستند و بی شک در برخی پژوهش ها بسیار جلوتر از پدرتان قرار دارند. نباید با ایشان با ادبیات چاله میدانی سخن برانید و از پدرتان مایه بگذارید!
?سلام و درود خدا بر شما.
◼️محمد تقی اکبرنژاد

جهت مطالعه یادداشت استاد علیدوست و هم چنین جوابیه دکتر علی مطهری روی عبارات زیر کلیک نمائید.

  1. یادداشت استاد علیدوست با عنوان «اگر شهید مطهری زنده بود این یادداشت را در آلبوم خاطرات نگه می داشت!»
  2. جوابیه دکتر علی مطهری با عنوان «مردم و محققان را نباید از هزاران نکته منتشر نشده شهید مطهری محروم کرد»

 

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

1 دیدگاه در “پدر شما جزو خوبان بود اما همه خوبان نبود!

  1. مقداد گفت:

    الحمدلله احسنت

    ۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)