منو
خانه / اطلاع رسانی / فأین تذهبون…
یادداشت اختصاصی استاد اکبرنژاد در پاسخ به هجمه های اخیر علیه فعالیتهای علمی مؤسسه فقاهت

فأین تذهبون…

▪️سلام و درود خدا به روان پاک انبیاء(ع) و اولیاء، بر عالمان وارسته و صدیق، بر شهیدانی که با خون پاک خود حق و حقیقت را آبیاری کردند. سلام و درود خدا بر تمام حوزویان، مراجع عظام و اساتید کرام و طلاب فاضل و به ویژه مدیران شفیق و زحمت کش.
▪️از آن آغاز که پا در این راه گذاشتیم به ما گفتند: «نحن ابناء الدلیل»؛ کمال انسان در این است که تسلیم حقیقت باشد و از آن نهراسد. «انظر ما قال و لا تنظر من قال»؛ چرا که تو را در حصار خویش می کشد و چشمانت را به روی حقیقت می بندد.
▪️حوزه با این شعارها به ما شیر داد، روح ما را حریت بخشید و فکر ما را رویش. نمی دانم چرا این مادر دلسوز که با شهد جان خود به ما حق طلبی و تحمل مخالف و تسلیم بودن در برابر حقیقت را آموخت، امروز در برابر جوان قد کشیده و حرّ و آزادِ خود، نامادری می کند و او را به خاطر رشدی که خود بدو بخشیده، سرزنش می نماید!
۱⃣چرا شیخ طوسی(ره) باید از ترس تکفیر و تفسیق حتی جمله ها را عینا وام بگیرد؟! چرا باید ابن ادریس حلی(ره) از تنگی زمانه فریاد زند و از آنچه می شنود، ناله کند: که «ماترک الاول للآخر شیئا»!
۲⃣چرا بحرانی اخباری(ره) باید میدان اندیشه را برای علامه وحید(ره) باز گذارد؛ اما اصولیان که اندیشه ورزی را مختص خود می دانند، بدتر از هر اخباری با اندیشه های نو به مقابله برخیزند و نقد مکاسب را استخفاف به حکم الله بشمارند؟! آیا شما عالمی را می شناسید که از ترس رمی و تکفیر سخن تازه ای را در سینه حبس نکرده باشد؟!
۳⃣چرا حوزه ما نمی خواهد از این همه بن بست هایی که پس از انقلاب اسلامی تجربه می کند، نتیجه بگیرد که داشته هایش برای پاسخ به نیارهای جامعه اسلامی و دولت علوی بسیار کم است و با این نظام نمی توان اوج گرفت و از دین دفاع کرد؟!
۴⃣چرا فرزندان دلسوز خود را متهم می سازد؟ آیا نقد شیخ انصاری(ره) جرم است؟! چرا باید جلسه سوم نقد مکتب اصولی ایشان بدون هیچ گونه هماهنگی به تعطیلی کشانده شود؟
۵⃣چرا باید برنامه بنده در رادیو معارف با عنوان تاریخ فقاهت، تنها به جرم اینکه روش اجتهادی بزرگان شیعه را مورد بررسی و احیانا نقد قرار داده، تحت فشار قرار گیرد؟ چرا باید برنامه بنده در شبکه قرآن متوقف گردد؟
۶⃣چرا هیچ یک از مراکز حوزوی، حاضر نیستند برای برگزاری نشستهای علمی، حتی سالن همایش خود را به ما اجاره دهند؟ دفتر تبلیغات تحت فشار، استنکاف می کند. آنگاه که به حسینه شهداء قم برای برگزاری جلسات «بررسی زوائد علم اصول» پناه می بریم، بعد از جلسه سوم، آنجا نیز تحت فشار شانه خالی می کند! از مسجد رفعت قم خبر می گیریم، بله آنجا هم هماهنگ شده است. مگر بنده کفریات می گویم؟ مگر تورم اصول ابتکار ماست؟ آیا شما سخنان سید علم الهدی، شیخ طوسی، محقق حلی، میرزای قمی، نراقی، بروجردی، امام خمینی و بسیاری از معاصرین را که سلام و درود خدا بر ایشان باد، ندیده یا نشنیده اید؟
۷⃣داستان اصفهان را شنیده اید؟ حوزه اباصالح(عج) اصفهان به ابتکار خود در باب زوائد اصول جلسه نقد و نظر برگزار کرد و از اساتید بزرگوار دعوت کرد؛ اما آنچه می خواستند از جلسه در نیامد! تحت فشار روانی طلاب، ناخواسته دو هفته بعد نیز جلسه دوم را با حضور سه تن از اساتید بزرگوار برگزار کردند. این جلسه نه تنها مسئولان مرکز مدیریت اصفهان را به غرضشان نرساند، بلکه بالکل طلاب را مطمئن ساخت که علم اصول زوائد فراوان دارد. این بود که حضور بنده در تمام حوزه های اصفهان ممنوع شد و مرکز مدیریت اصفهان، نه به آبروی خود که به آبروی حوزه عظیم و تاریخی اصفهان هم رحم نکرد.
۸⃣آیا شنیدید آن برزگواری که خود را آزاداندیش می داند، یا آن یکی که توقع می رفت به خاطر جنس مسئولیتش بیشترین سعه صدر را در برخورد با اندیشه های دیگران داشته باشد، از اینجانب با عنوان نادان و جاهلی که حرف می زند؛ نفوذی و بی سوادی که رسائل و مکاسب را نفهمیده و اصلا نمی فهمد که شیخ اعظم کیست و تعابیر شرم آوری که از امثال ایشان انتظار نبود؛ یاد کردند؟!
۹⃣آیا این بود خروجی آن هم ادعای حریت و شهامت عملی و تحول خواهی؟! برخی دیگر پا از این هم فراتر گذاشته، نگارنده را متهم به نامجویی و شهرت طلبی می کنند و بی رحمانه از تلاش برای مرجعیت سخن می رانند! اگر بناست اینگونه با فرزندان خود برخورد کنیم که علی الاسلام و السلام. آری این است سرّ اینکه نظریه پردازی در حوزه ما به کالای قاچاق بدل می شود و دلسوزان حوزه و نظام اسلامی سر در گریبان می کشند.
?همین دو ماه پیش حوزه اهواز از حقیر دعوت کرد تا سه نشست علمی برای حوزه برادران و خواهران برگزار کند. دو روز پیش از زمان نشست ها، تماس گرفتند و گفتند که آمار و بررسی قم با اهواز تماس گرفته و به حدی آنها را ترسانیده که مسئولان امر از ترس رودرویی با بزرگان حوزه، کل برنامه ها را پس از کلی تبلیغات لغو کردند و به آبروی کسی هم رحم نکردند. وقتی پیگیر شدیم، مسئول مربوطه مدعی شد آمار و بررسی قم این کار را نکرده است. گفتیم پس چرا تصحیح نمی کنید؟!! یا دست کم چرا به حیثیت تان بر نمی خورد که کسی به نام شما با آمار و بررسی یک استان تماس گرفته و حرف زده است؟!! چرا فرد خاطی را پیدا نمی کنید؟!!
▪️آری داستان حوزه آزاداندیش ما همین است. این که صرفا شاگردی برای یافتن مرجع ضمیر یا رفع ابهامی در متن یا احیانا خلق احتمالی در کنار بقیه احتمالات، نکته ای در کلاس بگوید، فکر می کنیم به قله آزاداندیشی رسیده ایم!!
▪️بزرگواری که مقابله با موسسه فقاهت را تکلیف شرعی خود می داند، برود و از مسئولان ارشد مرکز مدیریت، شورای عالی سوال کند تا به او بگویند که بنده یک هفته پیش از برگزاری نشست «بررسی زوائد علم اصول» با هر دو مرکز برای برگزاری این جلسات هماهنگ شدم و نامه زدم تا اگر مخالفتی دارند، ابلاغ کنند. آیا بنده می توانم بیش از این صادقانه با مسئولان مربوطه هماهنگ شوم؟! چرا در مقابل این حسن نیت، ماشین بایکوت همچنان می تازد و زشت ترین حرکات را از خود به نمایش می گذارد؟! آیا می خواهد در عصر رسانه از حوزه سیمای قرون وسطایی را به جهانیان بنمایاند؟!
▪️به این بزرگوار عرض می کنم به لطف مسدود کردن تمام راه ها، ما ناگزیریم جلسه چهارم از نشست علمی «بررسی زوائد علم اصول» را در مسجد ولیعصر(عج)، واقع در میدان توحید قم، برگزار کنیم. هنوز دو سه روز فرصت دارید تا این مسجد را هم از دست مان بگیرید! شما می توانید این کار را بکنید اما بدانید که این طلبه خرده پا، از انقلابی های منفعلی نیستم که از ترس اتهام، خود را زندانی کنم. من مرّ آنچه را که باور دارم بر زبان جاری خواهم ساخت. بگذار دیگران مرا زندانی کنند، چرا خود مثل وازده ها این کار را بکنم!
سلام و درود خدا بر حقیقت جویان عالم.
▪️محمد تقی اکبرنژاد، ۱۳ آذر۹۵

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

3 دیدگاه در “فأین تذهبون…

  1. منتظر المهدی گفت:

    سلام بنده بسیار از حضرتعالی و تمام کسانی که دلسوزانه درصدد اصلاح سیستم حوزه های علمیه تلاش می کنند تشکر و قدردانی می نمایم. ازخداوند متعال می خواهم شما را در این راه موفق بدارد. انبیا نیز بسیار اذیت شدند و تهمتها شنیدند چون که بر خلاف موج باطل زمان خودشان می خواستند حرکت کنند. وفقکم الله

    ۲۰
  2. م گفت:

    باسمه تعالي سلام خدا بر شمااین دومین یادداشت بنده به عنوان یک محقق و استاد سرشناس حوزه است که از ترس این حضرات بی منطق نام خود را پنهان می کنم و حتی نمی توانم حضورا بیایم در کنار شما فعالیت کنم. چوبها خورده ام از تفکر جامدانه این حضرات و لذا بدون معرفی خودم تنها نقد کلام آقای واعظی که رئیس دفتر تبلیغات و باید نماد آزاد اندیشی باشد را می فرستم. لطفا خودتان هم مقابل این حرف ایشان ساکت نمانید.
    حرف ایشان این است: «برخی طلاب کم سابقه جمع می شوند و پیشنهادهایی که گاهی توسط آنها مطرح می شود برای دلسوزان حوزه و کسانی که سابقه و ریشه عمیقی در علوم اسلامی دارند، جز ضربه زدن به مطلوبیت های موجود حوزه چیز دیگری نیست، گاهی به اصل علم اصول حمله می کنند و خواهان حذف بعضی از ابواب علم اصول هستند در حالی که کسی که اندک آشنایی به اجتهاد فقهی داشته باشد می داند که بدون پشتوانه علم اصول، اجتهادی صورت نمی گیرد. این مثال نشان دهنده این است که ما فاعلانی داریم که نه تنها از وضع موجود بلکه از وضع مطلوب هم ترسیم روشنی ندارند و وارد میدان شدند و زمینه را برای اقداماتی که می تواند، انجام گیرد، خراب می کنند.»
    عرض ما این است که برادر این چه اخلاق حرف زدن است! کجا افرادی گفتند بدون اصول اجتهاد کنیم که شما می گویید بدون اصول نمی شود اجتهاد کرد؟! اگر بابهایی هم گفتند حذف شود مگر ده ها فقیه و مجتهد نگفتند حذف شود چرا شما می گویید چند طلبه آمدند ناپخته این حرف را زدند؟ این حرف های شما را امروزه نظریه برچسب زنی می نامند شما که آشنا به علوم نو هستید در کتب آسیب شناسی اجتماعی نظریه برچسب زنی را بخوانید. خوب شما همه همه با هم دوست و رفیق هستید. شما با آقاشیخ جواد فاضل و آقاشیخ ابوالقاسم علیدوست دوست هستید اما از شما که فردی روشنفکر و آگاه به مقتضیات و مزیت های نسبی و مطلق حوزه و آسیب های آن هستید و در آن مصاحبه به زیبایی بیان فرمودید شایسته نبود اینطور سخن بفرمایید.
    از شما آنجا در بخش دیگر مصاحبه چنین نقل شده است: «حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی در پاسخ به اینکه در وضعیت شناسی معاصر حوزه باید چه نکاتی را مدنظر قرار دهیم، گفت: در وضعیت شناسی معاصر حوزه، باید این را بفهمیم که بازیگران صحنه یا فاعلان متکثر هستند، بحث هنجاری این است که آیا این تکثر مطلوبیت هایی داشته یا خیر؟! قطعا این تکثر برآمده از احساس نیازها بوده بدین ترتیب که وقتی می دیدند وضع موجود کافی نیست، سراغ گشودن عرصه های جدید می رفتند ولی نقشه راهی برای آن وجود نداشته است» پس چطور شد حالا آقای اکبرنژاد شد نپخته؟! مگر نمی گویید قطعا مشکلاتی و کمبودهایی احساس شده که دنبال حل مشکل بودند؟!! شما در جایگاه حساسی هستید که باید نماد روشنفکری و آزاداندیشی باشید و در حکم رهبر انقلاب به وقت انتصاب شما هم این موضوع که کرسی آزاداندیشی دایر کنید تاکید شده بود جدا از جنابعالی این انتظار نبود. بالاخره یقین بفرمایید که همانطور که رهبری فرمودند حوزه یا باید تحول را بپذیرد و یا اگر نپذیرد منزوی شده و خواهد مرد. حالا در انزوا آقای علیدوست بیست و چند سال درس اصول بفرماید و آقای فاضل ده سال و شما هم مخالف آنان را به نپختگی متهم بفرمایید!!
    شما باید فکر استراتژیک داشته باشید یعنی مشکلات را رصد و از دور و پیش از رسیدن تبعات آن آنها را در نطفه خفه کنید نه در برابر این مشکل واضح که یکی از آنها تورم علم اصول است که مورد تایید اکثر بزرگان است و اطراف ما را گرفته اینطور منفعلانه از موضع افرادی که به جای استدلال سلاح بایکوت وت و تحقیر در پیش گرفته اند دفاع و حرف آنها را تکرار کنید. امروز فکر اصلاح و تحول نباشید فردا دیر است. امام علی (علیه السلام) فرمود کسانی که بگذارند دشمن در پشت خانه هایشان بیاید و با او بجنگند آنها قطعا شکست خواهند خورد. شما باید از امثال آقای علیدوست بپرسید که چرا افراد را بی دلیل به جهل متهم می کنند ما که مباحث آقای اکبرنژاد را می بینیم توان ایشان از خیلی مدرسان حوزه کمتر نمی بینیم. شما بپرسید چرا آقای فاضل هر گونه نقد مکاسب را توهین به دین و خدا می داند. جدا خطرهای آینده حوزه این افکار است که هم دور از منطق است و هم بی اخلاقی است نه افکار آقای اکبر نژاد. امروز تمام مواضع ما و شما ها و آقای علیدوست و فاضل و ... در رسانه های نو تا ابد می ماند. آیندگان شخصیت و مسیر ماها را از افکار رو روش تعاملاتمان می شناسند. والسلام

    ۲۰
  3. جواد گفت:

    از اساس تمامی علمای شیعه با طرد و لعن و سب و تکفیر به شدت مخالفت می کرده اند. آقای اکبر نژاد درست می گوید یا غلط کسی حق توبیخ و تکفیر او را ندارد. می توان به او گفت اشتباه می گویید و شاید ما اشتباه بگوییم. با تکفیر سر از چاه داعش در می آوریم

    ۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)