منو
خانه / اطلاع رسانی / اخبار / شورای عالی برای سفره ی علمی طلبه‌هایش چه خوراکی آماده کرده است که مدام «هل من مزید» را فریاد می‌کند؟
حاشیه نگاری استاد اکبرنژاد، بر سخنان آیت الله مقتدایی:

شورای عالی برای سفره ی علمی طلبه‌هایش چه خوراکی آماده کرده است که مدام «هل من مزید» را فریاد می‌کند؟

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله مقتدایی (حفظه الله) در گردهمایی و ضیافت انجمن حامیان توسعه حوزه‌های علمیه کشور برای تشویق ایشان به ساخت مدارس حوزه علمیه، به نکاتی اشاره کردند که بررسی آن‌ها خالی از لطف نیست.
یک. امروزه برای هر چند هزار نفر یک طلبه داریم و این بسیار کم است و باید بکوشیم تا سال ۱۴۰۴ برای هر ۵۰۰ ایرانی یک طلبه و عالم داشته باشیم.
دو. استقبال از حوزه‌های علمیه رو به فزونی است و حتی قشر تحصیل کرده دانشگاهی نیز به حوزه روی آورده است.
از مجموع صحبت‌های آیت الله مقتدایی این‌طور بر می‌آید که ایشان مشکل را در کمبود نفرات عالم و طلبه می‌دانند و چون امروزه برای هر چند هزار نفر یک طلبه داریم، بالطبع نمی‌توانیم به مسائل فرهنگی و دینی مردم به درستی بپردازیم و اگر با ساخت مدارس و تجهیز آن‌ها و جذب بیشتر طلبه این خلأ را پر کنیم، مشکل اصلی از پیش پای دینداری مردم برداشته می‌شود. در این راستا تأملاتی به ذهن قاصر بنده می‌رسد که خدمت خوانندگان محترم عرضه می‌دارم:
  1. جناب آقای مقتدایی(دامت برکاته)، کسی می‌تواند حرف کمبود نیرو را بزند که از نیروهای موجود به خوبی و با راندمان مناسب و معقول استفاده کرده باشد و با این حال به کمبود‌هایی در میدان عمل دچار شده باشد، آن‌گاه ادعای معطل ماندن کار، به خاطر کمبود نیرو از وی پذیرفته است. سوال این است که شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه قم، تا چه اندازه در مدیریت ظرفیت‌های پیدا و پنهان علماء، فضلاء و طلاب خود موفق عمل کرده است؟ چه برنامه روشنی برای به سرانجام رساندن آن ظرفیت‌ها ارائه نموده است؟ شما از وقتی که طلبه را جذب می‌کنید، او را بیمه می‌کنید، شهریه می‌دهید، پس طلبه نیروی سازمانی شماست. در خدمت شماست و باید تحت برنامه عمل کند. چه برنامه‌ای برای اشتغال طلاب و فضلاء در نظر گرفته شده است؟ آیا شما ریل‌گذاری روشنی برای جذب طلاب در جامعه ی هدف دارید؟
  2. آقای مقتدایی؛ سرور من، امروز ده‌ها هزار طلبه در حوزه قم و شهرستان‌ها اشتغال به تحصیل دارند، آیا آمار گرفته‌اید که چند درصد از آن‌ها از حوزه؛ اعم از برنامه‌های علمی، تبلیغی و خدماتی آن؛ راضی هستند؟ چند درصد آینده‌ روشنی را برای خود تصور می‌کنند؟ چند درصد از آن‌ها می‌دانند بناست چه‌کاره شوند و چه کنند؟ کی و کجا و چگونه به خدمت گرفته شوند و به توانمندی‌هایشان به دیده احترام نگریسته شود؟
  3. سرور عزیزم، شورای عالی برای سفره ی علمی طلبه‌هایش چه خوراکی آماده کرده است که مدام «هل من مزید» را فریاد می‌کند؟ امروزه بسیاری از اساتید دلسوز حوزه ها، با احتیاط افراد را به حوزه فرا می‌خوانند؛ زیرا نگرانند که نکند در بی‌برنامه‌گی‌ها و ضعف محتوا، به مسلخ کشیده شوند. آیا بهتر نبود اولا محتوا را درست می‌کردید تا طلبه از درسی که می‌خواند لذت ببرد، رشد را با همه وجود احساس کند و با گذر زمان خمود نشود، آن‌گاه به فکر توسعه مدارس علمیه می‌افتادید و فراخوان می‌دادید؟ اگر این اتفاق می‌افتاد، به نظر شما خیّرین بزرگوار و جوانان مومن این آب و خاک با رغبت بیشتری به سمت حوزه‌ها سرازیر نمی‌شدند و بر پرداخت وجوهات نمی‌افزودند؟
  4. آقای مقتدایی، یکی از مشکلات حوزه ما، ضعف آمار است. از مرکز خدمات سوال کردیم، گفتند دویست هزار پرونده طلبه برادر و خواهر داریم. برخی از مسئولین مرکز مدیریت گفتند پنجاه هزار طلبه داریم! احتمالا منظورشان طلاب مشغول به تحصیل در قم بوده است. زیرا به قطع آمار طلاب بیش از این‌هاست. اگر ما دویست هزار را مبنا قرار دهیم که مستندتر است و جمعیت کشور را ۸۴ میلیون نفر فرض کنیم، برای هر ۴۲۰ نفر یک طلبه داریم. اگر فرض کنیم ۵۰ درصد از این تعداد به خاطر تحصیل یا از کار افتادگی توان کار ندارند، برای هر ۸۴۰ نفر یک طلبه داریم. به نظر شما این تعداد طلبه کم است؟ ای کاش به جای نگرانی از کمبود طلبه به سازماندهی درست آن‌ها فکر کنیم. ما در کل کشور بیش از ۷۰۰۰۰ مسجد داریم که بالغ بر ۶۰۰۰۰ از آنها متعلق به شیعیان است. واقعا شما ۶۰۰۰۰ طلبه ندارید یا نمی‌توانید سازماندهی کنید؟
  5. آقای مقتدایی بزرگوار، شما فرمودید که استقبال از حوزه رو به فزونی است! تعجب از این است که مدیران مدارس غیر از این را می‌گویند و از کم شدن استقبال می‌گویند. البته در یک نگاه کلان بعد از انقلاب تاکنون استقبال از حوزه با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. اما سوال این است که به نظر شما چرا پس از انقلاب استقبال به طور غیر قابل وصفی افزایش یافت؟ آیا علاقه‌ مردم به ورود در نظام آموزشی دوره قجری یا محتوای هزار ساله افزایش یافت یا آن‌ها با تعریف جدیدی از اسلام آشنا شدند که توسط امام خمینی(ره) ترویج می‌شد و برای فراگیری اسلام فعال و انقلابی و تمدنی وارد حوزه‌ها شدند؟ به گمان بنده حوزه از سوی انقلاب بهره‌های فراوانی برد ولی صد افسوس که نمک‌دان را شکست و برای ولی نعمت خود یعنی انقلاب کاری نکرد!
  6. آقای مقتدایی، درست می‌فرمایید که صدها طلبه از دانشگاه جذب حوزه شده‌اند. مدرسه معصومیه و مدینه العلم در قم، مشکات در تهران، میرزا حسین در اصفهان و … شاهد بر صدق مدعای شما هستند. اما می‌دانستید که سرخورده‌ترین طلبه‌ها همین طلبه‌های دکتر و مهندس هستند! می‌دانستید که اینها همگی با انگیزه اسلام انقلابی و تمدنی و با رویکرد اسلامی سازی علوم انسانی وارد حوزه شدند و در باتلاق نظام آموزشی هزار ساله فرو رفتند و کسی صدایشان را نشنید. ای کاش شما هم مثل بنده پای صحبتشان می‌نشستید تا چشمانتان پر از اشک تأسف گردد.

در نهایت تاکید می‌کنم که این‌ها به معنای نادیده گرفتن زحمات مدیران کوشا و دردمند نیست. اگر این زحمات نبود ما همین حوزه ی امروز را هم نداشتیم.

و السلام علیکم و رحمة الله

محمد تقی اکبرنژاد

 

 

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

6 دیدگاه در “شورای عالی برای سفره ی علمی طلبه‌هایش چه خوراکی آماده کرده است که مدام «هل من مزید» را فریاد می‌کند؟

  1. سیب سرخ گفت:

    حقیقتاً همین طوره که اقای اکبر نژاد می فرماید.
    امسال برای تبلیغ به هر دری زدم نشد نه تنها بنده بلکه طلاب زیاد به خاطر بی تدبیری مدیران حوزه و شلختگی وضعیت حوزه موفق به تبلیغ نشدند.وقتی ما طلاب به نهاد دفتر تبلیغات رجوع میکنیم میگن خودتان مکان تبلیغ پیدا کنید!!!!
    وقتی از نیروی فعلی به بهترین شکل نمی تونیم بهره برداری کنیم براین چی توقع داشته باشیم نیرو جذب کنیم.

    ۱۰
  2. عبد الله گفت:

    سلام. عالی بود. این نوع اظهار نظرها لازم است.

    ۱۰
  3. ط الف گفت:

    باسلام به نظرم بیا ن استاد درباره باتلاق نظام آموزشی هزار ساله صحیح نباشه .منظورم نگاه اینچنینی داشتن .وگرنه بیشتر صحبتهای ایشان درست است. خیلی از بزرگان وعلمای ما درهمین نظام حوزه درس خوانده اند.

    ۰۱
  4. تحول خواه گفت:

    **به گمان بنده حوزه از سوی انقلاب بهره‌های فراوانی برد ولی صد افسوس که نمک‌دان را شکست و برای ولی نعمت خود یعنی انقلاب کاری نکرد!**
    این عبارت از همه جالب تره

    ۱۰
  5. رضا گفت:

    حوزه دارد به قهقرا میرود وای بر ما

    ۰۰
  6. علی گفت:

    با سلام و خسته نباشید جناب آقای استاد اکبر نژاد نقد و انتقاد اگر چه بسیار زیبا و موجب کارایی بهتر می شود ولی ارائه راه حل از بزرگان و صاحبان اندیشه خیلی مناسبتر از تاختن بر طبل نقد است از شما که روحیه اندیشه دارید می خواهیم در مقالات و سخنرانی ها راه حلی برای این برون رفتی که به خوبی اشاره کردید (نداشتن برنامه ) ارائه نمایید. اما در خصوص نقدی که فرموده بودید باید عرض کنم ما حدود ۴۵ هزار طلبه رسمی در حوزه علمیه داریم که عده ای از آنان سنشان بالای ۷۰ سال است که خداوند طول عمر عنایت فرمایید حدود ۱۰ هزار طلبه آن در حال آموختن مقدمات قبل از پایه ده هستند حدود ۱۲۰۰ طلبه از اساتید سطوح عالی هستند و... اگر بشمارم خواهید دید که تعداد طلبه ها بسیار کمتر است از آنچه ایت الله مقتدایی اشاره نمودند....

    ۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)