منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / سنتی بنی اسرائیلی در حوزه!
نقدی بر روند کند تحول خواهی طلاب

سنتی بنی اسرائیلی در حوزه!

قرآن کریم داستانی را از روزگار حضرت موسی(ع) و قوم بنی اسرائیل نقل می کند که بنی اسرائیل، به پیمانی که با حضرت کلیم(ع) در اطاعت از دستورات الهی بستند، پایدار نماندند. دستور الهی در جنگ با قومی بود که در سرزمین مقدس اسکان داشتند. این قوم آوازه ها داشتند که سبب ترس بنی اسرائیل شد. نهایتا به موسی(ع) گفتند تو و خدایت بروید و شهر مقدس را آزاد کنید. ما هم اینجا نشسته ایم.

قالُوا يا مُوسى‏ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فيها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ (مائده، ۲۴)

خیانت ایشان در نافرمانی و عدم همراهی با جریان حق، سببی برای عقوبت الهی در همین دنیا شد. گناهشان ترک حق خواهی بود و توقف در همراهی موسای کلیم(ع).

این داستان نکته ای ویژه برای همیشه ی انسان دارد. سنتِ اینکه عده ای قلیل جهاد روند و علم حق خواهی برافراشند و عده ای کثیر تنها به تماشای آنها بنشینند و بعد از فتح، اولین نفرات در صف بهره برداری باشند، ارثیه ی بنی اسرائیل است که زشت ترین توهینهای دنیوی و بدترین عقوبت های اخروی نصیبش شد. پس هر خروشی نیاز به همکاری رهبران و رعیت دارد وگرنه نتیجه ای ندارد. انسان برای رسیدن به حق و نعمت باید تلاش و جهاد کند نه اینکه ترسومآبانه مانند بنی اسرائیلی ها میدان را خالی کند و منتظر حرکت دیگران باشد.

تحول در حوزه، حقی است که بسیاری از طلاب به آن اعتقاد دارند ولی اندکی آن را دنبال می کنند و اندک تری حاضرند برای آن قدمی بردارند. این هدف هیچگاه با انتظار کشیدن و نشستن تا اینکه دیگران مشکلی را حل کنند، به مقصد نمی رسد.

حق خواهی را باید همه، خواهان باشند و در عمل دنبال کنند. حق خواهان، مومنانی هستند که علاوه بر قبول حق، در راه آن استقامت و پایداری کنند و از هیچ مجاهده ای پروا نداشته باشند.

إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏( الأحقاف، ۱۳)

تحول در حوزه، حقی است که بسیاری از طلاب به آن اعتقاد دارند ولی اندکی آن را دنبال می کنند و اندک تری حاضرند برای آن قدمی بردارند. این هدف هیچگاه با انتظار کشیدن و نشستن تا اینکه دیگران مشکلی را حل کنند، به مقصد نمی رسد. هستند کسانی که دردهای حوزه را دیدند ولی تنها دنبال منافع شخصی خویش رفتند و درمان حوزه را به اقدام دیگران واگذاشتند. اگر حوزویان همان سالها که رهبر انقلاب فریاد تحول خواهی و اصلاح را سر داد، همراه با ایشان دغدغه ها را پیگیری کرده بودند، امروز حرکت حوزه برای رفع نیازهای جامعه و جهان، اصلا قابل مقایسه با حرکت کنونی نبود. یادمان باشد که خالی کردن صحنه و نشستن به امید دیگران، به گفته قرآن، سنتی بنی اسرائیلی است و گناهی نابخشودنی.

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)