منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / ره توشه، قوتِ لایموت

ره توشه، قوتِ لایموت

?ره توشه، قوتِ لایموت

?هر سال قبل از ماه محرم و رمضان، دفتر تبلیغات اسلامی کتاب ها و نرم افزارهایی به عنوان «ره توشه» تولید می کند و به دست مبلغان می رساند. تولید و عرضه ره توشه چند پیام دارد:
۱.مهم ترین پیام ره توشه این است که دفتر تبلیغات قبول کرده نظام آموزشی حوزه آنچنان دچار ضعف است که دستان طلاب در زمینة تبلیغ –بخوانید دین شناسی و معرفی دین- خالی است و باید مطالبی را برای ایشان آماده کرد. ره توشه، یعنی سالها وقت طلبه صرف آموزش ماهی گیری شود، ولی قبول نکنی که سیستم آموزشی مشکلات اساسی دارد و در آخر برای جبران ضعف خود، ماهی به دست طلبه می دهد.
۲. ره توشه، اعتراف است به بی کفایتی مدیران و بی تدبیری در برنامه ریزی. اعتراف است به اینکه حوزه در مهم ترین رسالت خود، یعنی فهم و تبلیغ دین درجا می زند.
۳ ره توشه، یعنی لقمه آماده و جویده شده برای طلبه ای که پس از سالها تحصیل، اندوخته ای ندارد.
۴ بی شک، یکی از مهارت هایی که طلبه باید آموزش بیند، جمع آوری و دسته بندی مطلب است. موضوعات زیادی هستند که طلاب کمتر از آن ها سخن می گویند. یکی از علت های عدم پرداختن به موضوعات جدید این است که طلاب نمی دانند چطور باید مطلب را استقصاء کنند. یعنی دغدغه است، اما چون توانایی گردآوری مطلب وجود ندارد، پس جامعه از آن مطلب محروم می شود .
?اصل اینکه انسان از مطالب دیگران استفاده کند و نخواهد راهی را که دیگری رفته، او هم برود، کار به جایی ست. این نیت خوب تولیدکنندگان ره توشه است. اما نیت مصرف کنندگان ره توشه این نیست. تولیدکنندگان، ره توشه را “چیزکی” می دانند. اما مصرف کنندگان به نیت “همه چیز” به این قوتِ لایموت نگاه می کنند. قناعت به آنچه دیگران عرضه می کنند، یعنی توقف علم؛ یعنی نبودن قدرت تحلیل؛ یعنی همیشه مصرف کننده بودن. ریشه ی این ناچاری در عدم آموزش است.
?بسیاری از مهارت ها هستند که طلبه تراز انقلاب باید بداند، ولی در سیستم کنونی محلی از اعراب ندارند. روزی حوزه قبول خواهد کرد که همه چیز فقط تحصیل فقه و اصول نیست و باید برای این مهارت ها جایگاه ویژه ای باز کند. به امید روزی که طلاب از ره توشه بی نیاز باشند.
◼️هادی چیت ساز

 

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)