منو
خانه / اطلاع رسانی / اخبار / جوابیه مؤسسه فقاهت به دومین بیانیه جمعی از اساتید

جوابیه مؤسسه فقاهت به دومین بیانیه جمعی از اساتید

?مدیر ارتباطات مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری سایت فقاهت نکاتی را در رابطه با بیانیه اخیر اساتید حوزه قم بیان کرد که در ادامه تقدیم می گردد.
?حجت الاسلام مهدی مهدوی در ابتدای این گفتگو در خطاب به منتشر کنندگان این ببانیه اینطور گفت که:
?بنده به اساتید محترمی که اقدام به انتشار چنین بیانیه هایی می کنند که سراسر مملو از تهمت، افترا و ادعاهای بدون سند و دلیل است، توصیه میکنم به جای نسبت دادن آن به «جمعی از اساتید»، نام خودشان یا لااقل تعدادشان را بنویسند. چرا که این نوع بیانیه ها با این نوع ادبیات سخیف، واقعا در شأن فضلا و اساتید محترم حوزه علمیه قم نیست. هر چند اگر واقعا به گفته های خود ایمان دارند اصلا وجهی ندارد که نام خود را پنهان کنند.
?وی در ادامه با گلایه از رفتار غیرمنطقی برخی اساتید این گونه افزود:
?متاسفانه اطلاعات عزیزانی که این بیانیه را منتشر کرده اند بسیار ناقص است و انتظار می رود قبل از انتشار بیانیه، کمی بیشتر راجع به وقایع مربوطه اطلاعات کسب کنند، تا خدایی نکرده منجر به تحریف واقعیات نشود.
?حجت الاسلام مهدوی در ادامه به بیان چند نکته در مورد بیانیه اخیر پرداخت:
?نکته اول: پیش کرسی نظریه پردازی در دو جلسه برگزار شد و ما هم در هر دو جلسه شرکت کردیم. اولین جلسه در مورخ ۶خرداد۹۴، و دومین جلسه هم همانطور که در بیانیه اساتید آمده بود در مورخ۲۷آبان۹۴ برگزارشد. لذا این جلسه ای که در بیانیه اساتید به عنوان اولین جلسه ذکر شده است در واقع دومین جلسه بوده است. البته داوران محترم با ادامه جلسات و تبدیل شدن آن به کرسی نظریه پردازی موافقت نکردند و به همین دلیل هم جلسه ی سومی دیگر برگزار نشد. پس اصلا امتناعی از جانب ما نبوده است.
?نکته دوم: بسیار جای تاسف دارد که برخی مسئولین و اساتید محترم، داوری در مسائل علمی و نظریه پردازی را با قضاوت و داوری قضایی اشتباه گرفته اند. وگمان میکنند پس از داوری چند نفر در یک کرسی محدود، دیگر جای بحث نیست وگویا حکم قطعی صادر شده است. اگر ما این منطق را بپذیریم که اصلا باب تولید علم باید بسته شود، چرا که بالاخره هر نظریه ای عده ای مخالف از اساتید و علمای آن علم خواهد داشت. همانگونه که نظریه استاد هم موافقین و مخالفینی دارد. خوب این غیرمنطقی است که ما دائم مخالفت چند استاد را به رخ بکشیم، در حالیکه اساتیدی هم هستند که با اصل یا بخشهای زیادی از نظریه موافقند.
?نکته سوم: در جلسه مذکور، داوران محترم به جز آیت الله علیدوست، شئون داوری را رعایت نکرده و انتهای جلسه در قامت ناقد ظاهر شدند و هر کدام به صورت مستقل شروع به نقد مباحث کردند. یعنی عملا با این کار صلاحیت داوری را از خود سلب نمودند. جالب بود که یکی از آقایان داور بعد از انتهای جلسه که طلاب به ایشان هجمه آوردند که چرا نقد کردید و شئون داوری را رعایت نکردید. گفتند من ترسیدم شما گول زرق و برق مباحث را بخورید لذا خواستم شما را از گمراهی درآورم.
?نکته چهارم: در مورد جناب استاد محمد محمدی قائینی که می دانید ایشان به درخواست برخی از بزرگان به همدان رفته اند و کرسی درس خارج هم دارند. ما ایشان را بیش از یک ماه پیش به مؤسسه دعوت کردیم و به طور کامل برنامه های علمی مؤسسه را برایشان توضیح دادیم. بعد از این جلسه بود که با ایشان تماس گرفتیم و دعوت کردیم که در یکی از همایش های ما در موضوع (بررسی زوائد علم اصول)شرکت کنند، ایشان هم قبول کردند. یعنی در واقع تماس با ایشان قبل از تماس با آیت الله قائینی که در قم ساکن هستند بوده است.
?البته همزمان با ایشان با حدود ۴۰ استاد دیگر نیز تماس گرفتیم. منتهی بسیاری از اساتید محترم از جمله جناب آیت الله قائینی از حضور در جلسات امتناع کردند ولی برخی اساتید محترم هم مثل حجت الاسلام و المسلمین محمدی قائینی دعوت ما را پذیرفتند.
?حال شما خود قضاوت کنید، آیا تشابه اسمی دو استاد محترم، تقصیر ماست؟ البته تصورما این بود که این دو بزرگوار فقط در نام خانوادگی مشترک هستند برای همین به دوستان تاکید کردیم که هم در پیامکهای تبلیغاتی و هم در بنرها و پوسترها نام کامل استاد دعوت شده را قید کنند تا سوء تفاهمی نشود. واقعا از اساتیدی که ما را متهم به سوء استفاده از نام آیت الله قائینی کرده اند تعجب می کنم که با چه سند و مدرکی ما را متهم می کنند؟ گذشته از این، ما آبرو و اعتبار خود را به قدرت و اتقان بحثهای علمی مان می دانیم نه به مایه گذاشتن از اسم و رسم افراد.
?البته ما این نوع نامه نگاری ها و بیانیه ها را که در آن مراعات تقوی و اخلاق نشده است، دون شأن آیت الله قائینی می دانیم و با شناختی که از تقوا، متانت، حلم و منطق ایشان داریم مطمئنیم که ایشان هم از این نوع ادبیاتی که در بیانیه استفاده شده است راضی نیستند.
?نکته پنجم: یکی دیگر از شواهد اطلاعات غلط و ناقص دوستان بیان این جمله است که ((تالیفات خود را از معرض نقد صاحب نظران حوزوی پنهان نگهداشته اند(( چرا که با کمی پرس و جو میتوانستند مطلع شوند که ما با حدود ۲۰۰ تن از بزرگان و اساتید از جمله مدیریت سابق و فعلی حوزه، اعضای شورای عالی، برخی از اعضای مجلس خبرگان، برخی از اعضای جامعه مدرسین، اساتید درس خارج و سطح عالی دیدار داشتیم و نه تنها تالیفات خود را به آنها هدیه کرده ایم بلکه از آنها تقاضا نموده ایم مباحث موجود در کتابهای مؤسسه را به طور جدی نقد کنند. از شما می پرسم آیا مجموعه ای را در قم سراغ دارید که تولیدات خود را قبل از چاپ این گونه در معرض نقد و بررسی اساتید قرار داده باشد؟
?خبرگزاری سایت فقاهت

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)