منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / اخبار / تولید علم را نمی توان با دستور متوقف کرد! ( گزارشی از تلاش برای لغو همایش)

تولید علم را نمی توان با دستور متوقف کرد! ( گزارشی از تلاش برای لغو همایش)

پس از برگزاری دو جلسه از همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری(ره)، شرکت کنندگان مشتاق بودند که در جلسه سوم این همایش هم حضور پیدا کنند. اما وقتی صبح روز سه شنبه در مکان سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم حضور پیدا کردند، با کمال تعجب اطلاعیه هایی را مشاهده کردند که بر روی آنها نوشته شده بود. “جلسه نقد مکتب شیخ انصاری امروز سه شنبه ۷/۷/۹۴ برگزار نمی گردد”

طلاب پشت سر هم در مکان مذکور حضور پیدا می کردند، و با مسیر بسته سالن همایش مواجه می شدند. در همین حین تصمیم گرفته شد، نظریه پرداز همایش، استاد حجت الاسلام و المسلین اکبرنژاد، با جمعیت گردآمده سخن بگویند و در مورد دلیل لغو همایش توضیحاتی بدهند. ایشان در آغاز تصریح کردند که این یک تجمع اعتراضی نیست، بلکه یک تجمع توجیهی است، زیرا معتقدند که طلاب حق دارند که بدانند، چرا روز آخر همایشی علمی که قرار بود طی سه روز برگزار گردد، لغو شده است؟


ایشان در آغاز تصریح کردند که این یک تجمع اعتراضی نیست، بلکه یک تجمع توجیهی است، زیرا معتقدند که طلاب حق دارند که بدانند، چرا روز آخر همایشی علمی،  که قرار بود طی سه روز برگزار گردد، لغو شده است؟

مدیر موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی گفتند: دیشب با بنده از طرف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تماس گرفته  و با یک حالت فرمایشی گفته شد که تصمیم قطعی برآن است که جلسه فردا برگزار نشود! بنده با تعجب عرض کردم که این چه رفتاری است که با یک برخورد فرمایشی و دستوری می گویید نباید همایش برگزار گردد؟! مگر جلساتی که تا کنون برگزار شده است، چه مشکلی داشته است؟ آیا به کسی توهین شده؟ یا هوچی گری اتفاق افتاده است؟ مگر غیر از این است که نتیجه پانزده سال کار علمی با یک ادبیات علمی بیان شده است؟ این طور که نمی شود هرکس که همایشی به مذاقش خوش نیامد، به صورت دستوری از موضع بالا امر کند، و انتظار هم داشته باشد که از این نحوه رفتارش مورد سوال هم قرار نگیرد؟ ما حسن و قبح عقلی را درباره خدا هم پذیرفته ایم، چه برسد به پایین تر از خدا! یعنی حق نداریم که بپرسیم چرا؟ جواب دادند: که به من گفته شده است به شما بگویم قطعی است که فردا برگزار نخواهد شد.1

این چه رفتاری است که با یک برخورد فرمایشی و دستوری می گویید نباید همایش برگزار گردد؟! مگر جلساتی که تا کنون برگزار شده است، چه مشکلی داشته است؟ آیا به کسی توهین شده؟ یا هوچی گری اتفاق افتاده است؟ مگر غیر از این است که نتیجه پانزده سال کار علمی با یک ادبیات علمی بیان شده است؟

سپس ایشان در ادامه گفتند: من دیشب با آقای واعظی مدیر محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تماس گرفتم، ایشان گفتند که خودشان هم از این قضیه ناراحت بودند. گفتند همان روز اول از طرف آقای فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم با من تماس گرفته و گفته شد که ما تحت فشار هستیم، خیلی ها به این موضوع حساسیت نشان داده اند، آقای واعظی به ایشان گفته بودند که چه حساسیتی؟ خب این ها دارند بحث علمی می کنند، این که جای حساسیت ندارد! آقای فرخ فال گفتند که درست است، ولی به هر حال این اتفاق افتاده است، و الان ما تحت فشار هستیم.

آقای فرخ فال گفتند که ما تحت فشار هستیم، خیلی ها به این موضوع حساسیت نشان داده اند، آقای واعظی گفته بودند که چه حساسیتی؟ خب این ها دارند بحث علمی می کنند، این که جای حساسیت ندارد!

آقای واعظی فرمودند: چون دیر وقت به من گفته بودند، من دیر وقت بودن را بهانه قرار دادم و به شما نگفتم، تا روز دوم برگزار بشود، ولی گفتند که بعد از جلسه دوم دوباره با ایشان تماس گرفتند و دوباره گفتند که ما تحت فشار هستیم، پی گیر هستند، ظاهرا حتی خود آقای مقتدایی تماس گرفتند با ایشان صحبت کردند که این جلسه سوم برگزار نشود.

استاد اکبر نژاد بعد از نقل این واقعه گفتند: البته من از ایشان تشکر کردم، که یک روز بیشتر به ما فرصت دادند و همچنین به ایشان عرض کردم، که بنده از شما سوالی دارم. در شرائطی که در حوزه علمیه هر حرف علمی که می خواهد زده شود و هر حرکت مدیریتی یا تغییری که می خواهد انجام بگیرد، با اعتراض یک جریان و یا یک دفتر و مجموعه ای کار تعطیل می شود، اگر خداوند به این حوزه هزار سال هم عمر بدهد، آیا ممکن است ما بتوانیم تحول را در حوزه تجربه کنیم؟

به ایشان عرض کردم، که بنده از شما سوالی دارم، در شرائطی که در حوزه علمیه هر حرف علمی که می خواهد زده شود و هر حرکت مدیریتی یا تغییری که می خواهد انجام بگیرد، با اعتراض یک جریان و یا یک دفتر و مجموعه ای کار تعطیل می شود، اگر خداوند به این حوزه هزار سال هم عمر بدهد، آیا ممکن است ما بتوانیم تحول را در حوزه تجربه کنیم؟

من صریحا به ایشان عرض کردم که ما باید مبنای خودمان را روشن کنیم، که آیا در حوزه ولایت پذیر هستیم یا نه؟ کسی که ولایت پذیر است باید ثابت کند که پیگیر منویات رهبر انقلاب است، و نه اشخاص دیگر! حضرت آقا صریحا در حوزه علمیه فریاد تحول سردادند. ایشان بهتر از هرکسی می دانستند که این تحول مخالفینی دارد، ولی این مطلب باعث نشد که ایشان کوتاه بیایند. هر سال در درس خارجشان این نکته را متذکر می شدند،. در سال ۸۹ هم که به قم آمدند، این را گفتند. در سال ۸۶ در جمع اساتید تصریح کردند که اگر حوزه این طور ادامه دهد یا منزوی می شود یا می میرد.

در پایان ایشان گفتند: پیامی برای این عزیزان و به همه ی کسانی که به نحوی در این قضیه دخالت داشتند، دارم! آن دوره گذشته است که با دستو ر وفرمایش و امثال اینها بشود یک جریان علمی را سرکوب کرد! امروزه فکر گمرک ندارد! شما اگر از یک مدخل بخواهید جلوی آن را بگیرد از ۱۰ مدخل دیگر ورود پیدا خواهد کرد و فرزندان روح الله در حوزه اجازه نخواهند داد، که جریان تحجر با جمود خود، کمر انقلاب را بشکند،

ما باید مبنای خودمان را روشن کنیم، که آیا در حوزه ولایت پذیر هستیم یا نه؟ کسی که ولایت پذیر است بایدثابت کند که پیگیر منویات رهبر انقلاب است. حضرت آقا صریحا در حوزه علمیه فریاد تحول سردادند، ایشان بهتر از هرکسی می دانستند که این تحول مخالفینی دارد، ولی این مطلب باعث نشد که ایشان کوتاه بیایند
چون باور ما براین است که اگر حوزه متحول نشود شکست انقلاب قطعی است. پس فرزندان روح الله باید این را بدانند که مهمترین وظیفه ی آنها در این دوره چیزی جز تحول خواهی در حوزه نیست، ما در برابرصدها هزار خون پاکی که به خاطر انقلاب روی زمین ریخته شده است مسئول هستیم، شهدایی که برای این انقلاب خون دادند، برای امام حسین علیه السلام و اعتلای کلمه ی توحید خون دادند و نه نان شب! چنین انقلابی نمی تواند بدون یک تحول بنیادین در حوزه دوام بیاورد، مگر ما نمی بینیم که انقلاب ما مانند یک کوه یخ در جلوی چشمان ما در حال آب شدن است؟! إن شاء الله خدای متعال به همه ی ما و بزرگان توفیق بدهد و دلهای ما را به راهی که درست است هدایت فرماید.

البته بعد از سخنان ایشان جلسه لغو نشد، و جمعیت به سمت مسجد رفعت، واقع در خیابان صفاییه راه افتادند، و جلسه روز سوم همایش با شکوه و نشاط بیشتر، در آن مکان برگزار گردید که می توانید گزارش جلسه را از این پیوند مشاهده کنید.

2

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)