منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / کلید جنبش نرم افزاری علمی و دینی
اصول تحول حوزه در نگاه رهبری معظم(دام ظله)-4

کلید جنبش نرم افزاری علمی و دینی

خدای رحمان با بهترین بیان می گوید به عیان “‏وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها”[۱] هر چیزی دری دارد و آداب ورودی.

نيست خيرى در اين طريقه كه كس

وارد خانه ‏ها شود از پس

ليك خوب است اين كه با آداب

داخل خانه‏ ها شويد از باب‏

بدون مقدمه

به نظر شما اولین گام در تولید علوم انسانی اسلامی چیست؟ اگر بخواهیم نرم افزار علم دینی را تولید کنیم، درِ ورودی کدام است؟ آیا باید طلبهء بیشتری بگیریم؟ یا رشته های تخصصی را بیشتر کنیم؟ یا تعداد دانش پژوهان را  در این رشته ها بیشتر کنیم؟

اگر این سوال را از حضرت آقا بپرسیم، ایشان اینطور جواب می دهند:

آن روز كه سهم «آزادى»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه يكجا و در كنار يكديگر اداء شود، آغاز روند خلاقيت علمى و تفكر بالنده دينى در اين جامعه است و كليد جنبش «توليد نرم افزار علمى و دينى» در كليه علوم و معارف دانشگاهى و حوزوى زده شده است. بى‌شك آزاديخواهى و مطالبه فرصتى براى انديشيدن و براى بيان انديشه توأم با رعايت «ادب استفاده از آزادى»، يك مطالبه اسلامى است و «آزادى تفكر، قلم و بيان»، نه يك شعار تبليغاتى بلكه از اهداف اصلى انقلاب اسلامى است.[۲]

طبق این فرمایش تا زمانی که ما به این سطح از فرهنگ و اندیشه نرسیم که حرف های نو و تازه بتوانند خودشان را مطرح کنند تا پذیرفته یا نقد شوند، ما نمی توانیم علوم انسانی اسلامی تولید کنیم. ما باید طاقت شنیدن حرفهای یکدیگر را داشته باشیم. باید از حرفهای جدید و نظریه های نو و لو اینکه به مزاق ما خوش نیاید، استقبال کنیم و با سعه صدر به بررسی آنها بپردازیم. مگر علوم انسانی در غرب چگونه رشد کرد؟ اگر قرار بود هرکس حرفی می زند از سوی عده ای بایکد شود، الآن این همه نظریه و پیشرفت وجود نداشت. تمام صاحب نظران غربی از دل همین استقبال و فضای باز به وجود آمده اند.

بر اساس فرمایش رهبری معظم، تا وقتی که کرسی های آزاد اندیشی در حوزه های علمیه جایگاه واقعی خودش را پیدا نکند، از تولید علم و پیشرفت، خبری نخواهد بود.

آن کسانی که می گویند در حوزه هرکس نظری دارد بیاید ما استقبال می کنیم، یا معتقدند فضای نقد و نظر در حوزه ها بسیار باز است، کافی است یکبار به آیین نامه دانشگاه و فرایند آن درباره کرسی های آزاد اندیشی نگاه کنند. در فضای دانشگاه اگر کسی نظری داشته باشد، در طول یک هفته می تواند مجوز بگیرد. کافی است نظر خود را ارائه دهد و کسی را به عنوان ناقد پیدا کند یا دانشگاه برایش کسی را بگذارد. از این عزیزان سوال می کنیم: در حوزه چقدر طول می کشد تا یک نظریه بتوان به کرسی برسد؟ اگر نظریه ای مطرح شود، کافی است چند نفر از اساتید آن را اجمالا رد کنند تا از نشر ایدهء محقق جلو گیری شود.

[۱] بقره، ۱۸۹.

[۲] پاسخ به نامه جمعى از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علميه در مورد كرسی‌های نظریه‌پردازی، ۱۶/ ۱۱/ ۱۳۸۱.

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

1 دیدگاه در “کلید جنبش نرم افزاری علمی و دینی

  1. تحول خواه گفت:

    تا به حال به موضوعاتی که در این کرسی های حوزه هر از گاهی مطرح می شه توجه کردیم؟؟
    چرا کمتر کسی استقبال می کنه؟
    چرا برای طلبه ها و حتی اساتید بود یا نبود این کرسی ها اهمیت ندارد؟
    شما موضوع جالب، چالش بر انگیز و کاربردی دیدید؟

    ۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)