منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / آینده ای که تو را خواهد بلعید!!
چالش پشت چالش!!

آینده ای که تو را خواهد بلعید!!

مردم دشمن نادانسته هایند؛ بویژه اگر آن چیز در آینده باشد. آینده یعنی روزگاری که نه به بار است و نه به دار. چیزی شبیه به سراب، خیلی دور و خیلی نزدیک. تحفه ی آن، امید به تغییر و رشد است و میراث شوم آن، ترس از پسرفت و عقب افتادگی. انتخاب با آدمی است و برای کسانی که به گذشته چسبیده اند آینده دروازه ی جهنم است. همه چیز، تو را به جلو می خواند؛ زمان، عمر و رویدادها.

با وجود این هستند کسانی چون متحجران که پشت به آینده، رو به گذشته، در تقلای نجات از سرنوشت محتوم این عالم دست و پا می زنند. آینده دلیل بقای عالم است و گذر زمان فرصت نو به نو شدن را نوید می دهد. پس درد متحجران چیست؟ ترس از آینده، از عدم واقع نگری پا می گیرد و دودمان مثبت اندیشی را بر باد می دهد.

وقتی انتظارات بجا رو به فزونی گذارد و عزم و اراده جدی برای درک مخاطب نباشد؛ طوفانی از منفی گرایی به پا می خیزد و استرس، متحجران را احاطه خواهد کرد و با احساس شکست بجای آنکه به زاویه ی نگاه خود شک کنند، رو به فرافکنی می آورند و مخاطب را مسئول وضعیت پیش آمده معرفی می کنند.

ترس از آینده به همین جا هم ختم نمی شود، عمده بلا آنست که به یمن دستپاچگی متحجران، دیگران به جای آن ها تصمیم می گیرند: ویدئو کلوپ ها و کافی نت ها بجای مسجد و منبر، شب پارتی ها و سرگرمی های بی فایده جای هیئت و نماز جمعه، تور شمال و آنتالیا و ارمنستان بجای گلزار شهدا و زیارت حرم معصومین، جُنگ ها و ۹۰ ها و دور همی ها بجای برنامه های معارف و … .

متحجران به بادکنکی می مانند که نخ آن بدست تحولات زمان است و تا زمانی که دنیا دیده نشوند در هوا معلقند. اگر به متحجران بود، چوب لای چرخ زمان می گذاشتند و رو به عقب می چرخاندند تا بر باد رفتن سرمایه هایشان را نبینند، پا بر گذشته یک قدم روبه جلوها را نبینند. متحجران امروز را گرو می گیرند و به فردا قرض می دهند، به امید آنکه فردا بازپس گیرند و باز فردا می بینند کلاهشان پس معرکه است و روز از نو روزی از نو.

متحجرها دشمن تحولند، دشمن تقویم سال نو. دشمن هر آنکس که دیروز را گذشته می داند و فردا را آینده. متحجرها چالش خوب و بد نمی شناسند؛ از نظر آن ها دشمنان، خیانتکارند و البته دوستان هم، بی صلاحیت.

پس چالش مطلقا ممنوع! چالش که باشد دست هاشان بالاست، سپر انداخته و با اتهام زنی می جنگند. اما آینده روزگار چالش هاست! چه باید کرد؟ باید بساطشان را بهم ریخت.

اگر هر روز متحجران را به چالش دعوت کنید، سرسام می گیرند، تعادلشان را از دست می دهند احساس توهین می کنند؛ فریاد می کشند: «تو به چه اجازه ای این حق را به خودت دادی، تو می دانی با چه کسی طرف هستی؟» آن موقع است که روی دیگرشان را می بینید!!

برای متحجران اتفاق بیافرینید، از فردا بگویید، از نسل هایی که متفاوتند، از هجوم رویدادها. از اینکه در چه گیر و داری هستند و خود خبر ندارند. از اتهامشان: جمود، تصلب، محافظه کاری. شعار جوانان را به گوششان برسانید «آینده فدای گذشته! هرگز هرگز». آهسته نگویید، نزدیک تر بروید و طوری فریاد بزنید که چرتشان پاره شود و بعد تقصیر را به گردن تکنولوژی بیاندازید، به گردن لیبرال ها، به گردن دشمنی که آینده ما را تسخیر کرده است. سنگ مزاری به آن ها هدیه کنید و بر آن بنویسید: «عالم گمنام» و به آن ها بگویید خیلی وقت است مرده اند! از بس بی اطلاعند، از بس گذشته پرستند.

به متحجران نباید امان داد، چالش پشت چالش. یک لحظه رهایشان نکنید، بی خبریشان را به رخشان بکشانید. از آنچه نمی دانند بترسانیدشان، بگویید فاتحه شان خوانده شده. از سیل سؤالات بی جواب بگویید و کنار بایستید تا غرقشان کند. سکولارهای بی وجدان را جلو بیاندازید تا دمار از روزگار متحجران در آورند! از شما که پرسیدند حاشا کنید، و بدانید مرگ بهتر از بی خبری است.

بگذارید دسترنج ضعف هایشان را ببینند و زراعت آفت زده ی خود را بچینند؛ بگذارید یکبار سخت نفس بکشند تا درد خفقان را بفهمند، بفکر چاره جویی بیفتند و به آزاد اندیشی پایبند شوند. سریال آینده را برایشان نمایش دهید و انتهای آن را باز بگذارید تا در گرداب اضطراب بیفتند. نگذارید آرام و قرار داشته باشند. روزشمار تحول برایشان بگیرید، یک به یک خاکریزهایی که از دست داده اند را به یادشان آورید. از مقاومتی که در راستای جمود و تصلب کردند و شکستی که خوردند، از منم منم های پوشالی و محکوم کردن های توخالیشان بگویید تا عقب نشینی های یواشکیشان برملا شود. چالش پشت چالش!! لحظه ای رهایشان نکنید. شما تحول خواهید، برهان قاطعید و با تمام وجود باور دارید: اگر کسی به آینده ی طلاب فکر کند باید به امروز او بیاندیشد نه بالعکس.

نویسنده: محمد نهاوندی فر

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

3 دیدگاه در “آینده ای که تو را خواهد بلعید!!

  1. امین گفت:

    من هم دوست دارم با حماسه خوانی تو امید وار شوم، اما قصه متحجران این زمان، قصه ی خواب خرسی نیست که اگر بیدار شد بجنگد، قصه ی کبکیست که خود می داند چه خطری در کمینش است و باز سر به برف فرو می برد.

    ۰۰
  2. تحول خواه گفت:

    متحجران را به حال خود رها کنید زمانه آنها را خواهد برد
    نیرو و همتمان را خرج جوانان کنیم که قبلشان هنوز حدث است جمود بر ذهنشان حاکم نشده است
    جوانان را دریابیم و نگزاریم متحجران با تقدس خود ساخته شان آنها تلسم کنند ...

    ۰۰
  3. فریاد گفت:

    تحجر از سکوت من و تو زنده است.
    سکوت ممنوع!!

    ۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)