منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / یکسال دیگر بر هزار و چند صد سال قبلی…
یادداشت اختصاصی «استاد اکبرنژاد» به مناسبت «آغاز سال تحصیلی»

یکسال دیگر بر هزار و چند صد سال قبلی…

یکسال دیگر بر هزار و چند صد سال قبلی…

 

?سال گذشته برای شروع سال تحصیلی یادداشتی منتشر کردم تحت عنوان «حوزه ای را شروع می کنیم که»، این یادداشت چون منتقدانه بود، برخی را رنجانید. برای همین امسال تصمیم گرفته ام، قدری از چاشنی تملق در یادداشت خود بیفزایم، شاید دلی به دست آورم!
?امسال حوزه ای را شروع می کنیم که نه با گفتار که با عملکرد خویش اسلام را صادر می کند که گفته اند: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم»؛ از این باب است که:
۱حوزه ما اسوه مدیریت سازمانی است و توانسته با اتکای بر فقه جواهری، الگوی اسلامی مدیریت سازمانی را تولید کرده و پیشاپیش خود را بر اساس آن بازسازی نمایند. برای همین است که اداره حوزه از نهاد مرجعیت گرفته تا نظام آموزشی، پژوهشی، تربیتی، تبلیغی در قالب یک نظام روشن، محکم و به هم پیوسته شکل گرفته است. مگر نمی بینید طلبه ها در تعامل با ساختارهایی چون جامعه مدرسین، شورای عالی و مرکز مدیریت تا چه اندازه اظهار رضایت می کنند و از روانی کارها، احترام به ارباب رجوع و قطع و وصل به موقع شهریه ها و نظم محیّر العقول حاکم بر تبلیغات خرسندند و شبانه روز در خلوت و جلوت به دعا و ثنای ایشان مشغولند؟!
۲حوزه ما اسوه تمامی نظام های آموزشی دنیاست! تعجب نکنید؛ مگر نمی بینید که تمام کتاب های حوزه همچون قرآن فرازمانی و مکانی هستند و دست زمان و مکان به آن ها نمی رسد.
• صمدیه با بیش از ۴۰۰ سال قدمت
• البهجه المرضیه با بیش از ۵۰۰ سال قدمت
• مغنی با بیش از ۶۵۰ سال قدمت
• الروضه البهیه با بیش از ۴۵۰ سال قدمت
• مکاسب با بیش از ۱۵۰ سال قدمت
• رسائل با بیش از ۱۵۰ سال قدمت
• کفایه با بیش از ۱۱۰ سال قدمت
• البته کتاب معالم الاصول با قدمت ۴۰۰ ساله و همین طور قوانین الأصول با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال تا چندی پیش در حوزه تدریس می شد که متأسفانه با کج اندیشی برخی دگراندیشان از مدار آموزش خارج شدند و شکافی در آن ایجاد شد که به این زودی ها جبران نخواهد گردید.
البته افتخارات نظام آموزشی حوزه به اینجا ختم نمی شود. بنگرید به ساختار مجتهد پرور حوزه! کجای دنیا عقلشان می رسد که تمام دانشجویان را در یک کلاس بنشانند و بدون التفات به تفاوت ها و ذائقه ها یک محتوا را بر آنان بیاموزند و بعد از چند سال (حدود ۲۰ سال) همگی را فقیه و مجتهد جامع الشرایط کنند و آنگاه آنان را وارد رشته های دیگر تحصیلی نمایند یا برای تبلیغ به أقصی نقاط عالم بفرستد.
شما خبر ندارید، طلبه ها برای خواندن رسائل و مکاسب دست از پا نمی شناسند و برای تصاحب صف اول کلاس کفایه شمشیر بر هم می کشند!
شما چه خبر دارید که آنان در پای درس خارج های هزار نفره با سرعت نور مراتب معرفت را می پیمایند و پس از اندی (۱۰-۲۰ سال) به عالی ترین مراتب تحقیق و پژوهش نائل می آیند و از فردای آن می توانند بزرگ ترین معضلات جامعه اسلامی اعم از مسائل فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و غیره و غیره را همچون آب خوردن پاسخ گویند!
۳.حوزه ما اسوه تمام تمدن های عالم است. باور نمی کنید! سخت نیست کافی است سری به قم بزنید. از همان پلیس راه مشخص است که این شهر با همه شهرهای جهان متفاوت است. از خیابان های عریض و بی چاله اش که وقتی باران می بارد اصلا آن را احساس نمی کنید. من که تاکنون هیچ آب گرفتگی ندیده ام. اینکه می گویند اگر در قم پنج دقیقه باران ببارد، اختلال نظام می شود، دروغ است، باور نکنید. به همین پردیسان نو ساز که قدمت آن به بیست سال نمی رسد، سر بزنید تا نمونه کامل شهرسازی اسلامی را ببنید. خانه های قوطی کبریتی منظم هزار واحدی، بدون مسجد، بدون مراکز فرهنگی مناسب و متناسب، باورتان نمی شود مهندسی این شهر به قدری اسلامی و منطبق با فقه جواهری است که طلبه ها در حیاط برخی از این آپارتمان ها موکت می اندازند و نماز جماعت برپا می کنند!
?از فرهنگ قم بگویم: حوزه علمیه عظیم الشان قم، چون تصمیم داشت مصداق داعی بغیر لسان و اسلام مجسم باشد، برای همین تصمیم گرفت شهر قم را به شهر نمونه اسلامی بدل سازد، برای همین نیز در این شهر آمار فقر و فساد پنهان در آن بسیار پایین است. آمار طلاق در این شهر ناچیز است. فقط می دانم که جزو سرلیست هاست. ما در این شهر چیزی به اسم بیکاری نداریم. مردم با هم خوبند. ادارات شهر ما ارباب رجوع را هدیه خدا می دانند. مساجدش پر از جوانان تحصیل کرده با نشاط و علاقمند به دین.
?بله این بود حکایت حوزه ای که تا عصر معصوم امتداد دارد و در این صد سال اخیر نیز رونق گرفته است و بناست امسال نیز یک سال به آن هزار و چند صد سال بیفزاییم…
◾️محمد تقی اکبرنژاد

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)