منو

پربيننده ترين مطالب
دل نوشته هاي طلبگي
ثبت دل نوشته شمابایگانی
خانه / اطلاع رسانی / اخبار / گزارش تفصیلی از همایش «طرحی برای آینده»
اصفهان، امام زاده سید اسماعیل،96/06/07

گزارش تفصیلی از همایش «طرحی برای آینده»

همایش طرحی برای آینده حوزه که قرار بود در تاریخ۰۷/۰۶/۹۶ در سینمای فرهنگیان برگزار شود، با فشارهای مرکز مدیریت حوزه اصفهان تعطیل شد. پس از تجمع طلاب و فضلای اصفهانی در جلوی درب سینما، استاد اکبرنژاد در جمع طلاب چنین گفتند:

سال گذشته با دعوت مرکز مدیریت اصفهان، یک همایش پیرامون حوزه انقلابی و حوزه سکولار و دو جلسه مناظره با موضوع زوائد علم اصول برگزار شد. و ما در آن جلسات حضور یافتیم. اما نتیجه مناظرات برخلاف اهداف مسئولان صورت گرفت. حوزه اصفهان به جای آنکه این جلسات را ادامه دهد، موجی از تخریب را شروع کرد و بنده را از حضور در حوزه اصفهان منع کرد.

در ابتدای سال تحصیلی امسال قرار بر این بود که جلسه ای با عنوان «طرحی برای آینده» برگزار گردد، تا نگاه و ایده هایمان را نسبت به آینده حوزه بیان کنیم. اما متأسفانه سالن همایش تحت فشار مرکز مدیریت اصفهان یک طرفه فسخ گردید. ایشان خطاب به مدیران اصفهان هشدار دادند، این اتفاقات لکه های ننگی است که بر روی عبای آن خواهد نشست و جلوی آرمان آزاد اندیشی و تحول را خواهد گرفت.

ایشان  در ادامه به برخی از مدیران تحول خواه اصفهان اشاره کردند و گفتند، چرا باید امثال جناب آقای فرزین که نزدیک به ۱۴۰ صفحه مطلب درباره تحول حوزه نوشته است مودبانه اخراج شوند.

ایشان در انتهای این بخش از سخنانشان به طلاب اصفهانی توصیه کردند، اصلاح همیشه فداکاری می خواهد. اگر طلاب به منافع خود فکر کنند نمی توانند فداکاری کنند. ایشان از طلاب تقاضا کردند، مساله تحول را تبدیل به گفتمان کنند و بیانات رهبر انقلاب را از مدیران حوزه اصفهان مطالبه نمایند و انتقادات و اشکالات خود را  با مدیران حوزه در میان بگذارند.

در انتها نیز طلاب را دعوت نمودند تا در امام زاده سید اسماعیل حضور یابند.

ایشان ادامه سخنرانی خود را در امام زاده سید اسماعیل آغاز کردند و مطلع سخنان خود را با روایت شریفی از امام معصوم شروع نمودند. أَرْجَى النَّاسِ صَلَاحاً مَنْ إِذَا وَقَفَ عَلَى مَسَاوِيهِ سَارَعَ إِلَى التَّحَوُّلِ عَنْهَا «بیشترین امید به کسی است که وقتی متوجه ضعف های خودش می شود توجیه نمی کند، مقاومت به خرج نمی دهد، بلکه برای تحول و اصلاح خویش سرعت می گیرد.»

این روایت را با یک نگاه تمدنی، تطبیق می دهیم به سازمانی و نهادی مانند حوزه. زمانی می توان به اصلاح حوزه امیدوار بود که نه تنها توجیه گر ضعف های خودش نیست و استقامت به خرج نمی دهد، بلکه آغوشش را برای انتقاد باز می کند.

ایشان ادامه سخنان خود را با این سوال ادامه دادند که، آیا حوزه ما نسبت به ضعف ها و انتقاداتی که به او مطرح می گردد خوشحال می شود و از منتقدین تقدیر می کند؟ یا برخورد دیگری اتفاق می افتد؟

ایشان در پاسخ به این سوال گفتند: آنچه در ارتکاز ما طلبه ها وجود دارد این است که، حوزه ی ما حوزه تصلب است. هیچ علاقه ای ندارد که کسی ضعفهایش را به او بگوید. و شما می بینید که هر چه زمان می گذرد حوزه از صلاح و سداد فاصله می گیرد.

ایشان در ادامه به بیان راه حلی برای طرف شدن مشکلات حوزه پرداختند و با ذکر مثالی گفتند: همانطور که هر انسانی باید محاسبه و مشارطه و مراقبه داشته باشد، حوزه هم باید همین گونه عمل کند.

امام صادق می فرمایند: ملعون است کسی که مراقبه نداشته باشد. با یک نگاه تمدنی می توان گفت، ملعون است نهادی که نسبت به عملکرد خود مراقبه نداشته باشد. ملعون است سازمانی که سرمایه های هنگفتی در اختیارش قرار دارد اما محاسبه نمی کند.

محاسبه نفس یعنی این که، فرصت ها را لحاظ کنیم، و با توجه به امکاناتی که داشته ایم عملکرد خود را بسنجیم. و اگر احیاناً خوب عمل نکرده ایم استغفار کنیم و پس از آن مشارطه می کنیم و در میدان عمل مراقبه داشته باشیم تا از پیمان هایی که بسته ایم تخطی ننمائیم.

بنده از مسئولان حوزه سوال می کنم، زمانی که یک نفر به خاطر سرمایه هایش مسئول است یک سازمان بزرگ مانند حوزه مسئول نیست؟ آیا نباید محاسبه داشته باشد؟

ما سوال می کنیم، حوزه کی نسبت به فرصت هایی که داشته است محاسبه داشته؟ اگر بیان و استماع این سوالات جرم است ما را محاکمه کنند. کدام پیامبر فرصت های ما را داشت؟ در تاریخ فقه شیعه چه زمانی این اندازه فرصت در اختیار حوزه ی شیعه بوده است؟ چه زمانی این همه طلبه در اختیار حوزه قرار داشته است؟ در روز قیامت خداوند از عبا و قبای ما پرهیزی ندارد و ما را به خاطر این فرصت ها محاکمه خواهد کرد. با توجه به ارتباطی که با طلاب دارم می گویم اکثر طلاب دچار افسردگی علمی شده اند، آینده ی روشنی ندارند.آیا این ها مسئولیت نیست؟ آیا در روز قیامت شهدا از ما سوال نخواهند کرد؟ حوزه ی ما چه اندازه نسبت به حوزه قاجار پیشرفت کرده است؟

ایشان در ادامه با صدای بلند گفتند: من اکبرنژاد می گویم حوزه ی ما همان حوزه قجری است و اگر نسبت به زمان خودش بسنجیم، از حوزه قجری هم بدتر است. حوزه قجری مشکلی نداشت و از زمان خودش جلوتر بوده است. اما حوزه الان در هیچ زمینه ای تغییر نکرده است.

ایشان در ادامه نیز به برخی از فرصت های حوزه اشاره کردند و افزودند، فرزندان این کشور از کودکی تا زمانی که وارد پادگان سربازی می شوند در اختیار ما قرار دارند و ما می توانیم برای او برنامه ریزی داشته باشیم ما چه اندازه از این فرصت بهره بردیم؟ ما چه اندازه توانستیم در صدا و سیما موفق باشیم؟

ایشان در بخش دیگر از سخنان خود به مسئله ملاحظه کاری و ترس در حوزه اشاره کردند و فرمودند، شورای عالی حوزه مصوبات بسیار خوبی دارد، اما در میدان عمل به خاطر ملاحظه کاری ها نمی تواند اجرا کند. ایشان در ادامه خطاب به اساتید حوزه فرمودند، چرا زمانی که رهبری از تحول سخن گفتند فرمایشات رهبری را تکرار نکردید؟ چرا بیانات رهبری را سر کلاس های خود شرح و تحلیل نکردید؟ مایز استاد انقلابی و غیر انقلابی چیست؟ ایشان در ادامه با استناد به آیات قرآن به حوزویان هشدار دادند، امتی که بترسد سزاوار ذلت در دنیاست! «لَهم خِزیٌ فی الحیاة الدنیا»

ایشان در ادامه به زمینه های لازم برای تحقق تحول و برخی از اماراتی که نشانگر استعداد تحول در حوزه است پرداختند.

  1. خستگی از وضعیت موجود

خستگی از وضعیت موجود بزرگترین سرمایه تحول است. بیانگر آن است که بدنه حوزه، اعم از طلاب و اساتید از وضعیت ناراضی هستند. خستگی به معنای این است که بدنه حوزه با وجدان خود درک کرده است که وضعیت فعلی ناکارآمد است. ایشان در ادامه نسبت به عدم کار آمدی نظام آموزشی این چنین توضیح دادند که، در قم ده ها کفایه گو وجود دارد اما به این معنا نیست که قرآن شناس و اسلام شناس هم باشند. چرا پس از ۴۰ سال برای آشنایی با اسلام آثار شهید مطهری را معرفی می کنیم؟ این نشان دهنده ضعف نظام آموزشی حوزه است. حوزه هنوز هم وامدار شهید مطهری است. ایشان در ادامه به یکی از نقاط ضعف حوزه علمیه پرداختند و افزودند، با کدام منطق و برهان عقلی و سیره اهل بیت، یک نظام آموزشی بر تمام سلائق با وجود تنوع نیازها تحمیل می شود؟ ایشان در ادامه به وضعیت معیشت طلاب هم پرداخته و گفتند، شهریه موجود نمی تواند نیازهای روزمره طلبه را برطرف کند. این مسائل، همان خستگی هایی هست که طلاب در طول سالیان متمادی آن ها را با وجدان خود درک کرده اند.

  1. رسیدن به دامنه ی درد

ایشان در ادامه به یکی دیگر از مقدمات تحول پرداختند و گفتند، باید دردهای وضعیت موجود حوزه و انقلاب را باید احساس کنیم. تهران دچار انحطاط فرهنگی شده است. این که تعدادی از طلاب به خاطر نهی از منکر تکه پاره شدند معنا ندارد؟! این که تشییع جنازه فلان خواننده به اندازه یک مرجع با شکوه برگزار می شود این معنا ندارد؟! ما باید به جایی برسیم که تحملمان تمام بشود.

ایشان در ادامه به پاسخ به این سخن که «بسیاری از بزرگان از همین نظام آموزشی بیرون آمده اند» چنین پاسخ دادند، ملاک عالم شدن را باید اول تعریف کنیم. ملاک عالم شدن این نیست که رساله بدهیم! ملاک، همانی است که اهل بیت به ما آموخته اند. امام معصوم می فرمایند «إذا مات العالم ثُلِمَ فی الاسلام ثلمةٌ لایَسُدُّها شئً» امام در این روایت عالم را تعریف می کنند. عالم کسی است که وقتی از دنیا رفت در دینداری مردم شکاف بزرگی پدید آید. شکافی که شهادت شهید مطهری ایجاد کرد هنوز پر نشده است. شکافی که وفات حاج آقا بزرگ در شهر کنگاور ایجاد کرد هنوز پر نشده است.

  1. بستر مناسب اجتماعی

ایشان در ادامه به سومین اماره تحقق یک تحول پرداختند و گفتند، انقلاب یک بستر اجتماعی بود که برای حوزه علمیه به وجود آمد. جامع شناسان می گویند تحولات علمی متاثر از تحولات اجتماعی است. در واقع، جامعه به یک سمتی می رود که نیازهای جدیدی پیدا می کند، در نتیجه نگاه ها و پرسش ها عوض می شود. وقتی پرسش ها عوض شد دانشمندان می بایست برای پاسخ به آن ها فکر کنند. در این رفت و آمدها به این نتیجه می رسند که داشته های علمیشان پاسخگوی سوالات جدید نیست و نیازمند یک تحول است.

ایشان در قسمت آخر سخنان خود به اهداف اصلی تحول پرداختند و گفتند تحول چشم اندازهایی دارد. حوزه ی آرمانی، حوزه ای است که یک سازمان قوی و نظام مند دارد و به صورت خودآگاه و پیش قدم، خود را متولی و مسئول انقلاب اسلامی می داند. اما این تحولات و رسیدن به آرمان  یک شبه ممکن نیست. اما در عین حال اهداف کوتاه مدتی وجود دارد که باید ابتدا به آن ها برسیم تا در نهایت به حوزه ی آرمانی هم دست یابیم.

  1. شکستن روح تصلب در حوزه:

ریشه ی همه ی گرفتاری های حوزه، تصلب و تحجر است این که گفته شود ثلاثة لیس لها نهایة/ رسائل و مکاسب و کفایة؛ این باید شکسته شود.

  1. شکستن حکومت فقه و اصول:

متناسب با نیازهای جامعه رشته های متنوع تشکیل شود. حکومت فقه و اصول بر تمامی طلاب باید شکسته شود. لزومی ندارد یک رشته علمی بر همه استعداد ها و سلائق حاکم باشد.

  1. آزادی در انتخاب کتب:

همان طور که انتخاب استاد آزاد است، انتخاب کتاب هم باید آزاد باشد. لجنه ای در حوزه تشکیل شود و کتاب هایی که صلاحیت دارند در حوزه تدریس شوند را تایید کنند. در نتیجه چند کتاب درسی باید وجود داشته باشد تا طلبه بتواند در انتخاب کتاب درسی آزاد باشد.

چرا حلقات شهید صدر باید خاک بخورد؟! چرا دوره ی اصولی که آیت الله سبحانی با زحمات فراوان آماده کردند مورد استقبال قرار نگیرد؟!

  1. تشکیل کرسی های آزاد اندیشی:

منطق علم این است که اجازه داده شود نظریات جدید در حوزه مطرح شوند. حوزه باید تشویق کند که نظریات جدید مطرح شود. متاسفانه آزاد اندیشی در حوزه ی ما یک جرم نانوشته است. برای حوزه ی اصفهان خجالت آور است که خودشان دعوت به مناظره می کنند وقتی به اهداف خود نمی رسند تخریب ها شروع می شود.

  1. اصلاح وضعیت معیشت طلاب:

جزء اولین مطالبات تحول خواهی ما اصلاح وضعیت معیشت طلاب است. اگر نداریم همه نداشته باشند. اگر داریم همه باید داشته باشند.

برای بهبودی وضعیت معیشت طلاب یک پیشنهاد دارم، بزرگان حوزه با همان مقدار شهریه زندگی کنند که طلاب زندگی می کنند.

درباره نویسنده

محسن مطلبی
وبلاگ

نظرات

2 thoughts on “گزارش تفصیلی از همایش «طرحی برای آینده»

  1. علی خلیلی می‌گه:

    وضعیت ما اکنون شباهت بسیاری به دوره پس از شیخ طوسی دارد که معروف شده به دوره مقلده. علمای کنونی اکثرا از آن دوره انتقاد می کنند و آن را نشانه رکود می دانند و مرحوم ابن ادریس را که تابوی آن را شکست می ستایند ولی الان وضعیت ما بسیار بدتر از آن موقع است چون در ان دوره جوامع سنتی بوده و سرعت تحول جوامع کند بود ولی ما پس از دوره شیخ اعظم انصاری اعلی الله مقامه دچار رکود و تقلید شدیم در حالی که جوامع خواهی نخواهی به سرعت در تغییر و تحول شدید است از دوره مشروطیت که برخی بزرگان فریب ان را خوردند حوزه باید دنبال شناخت زمان و دوره خود و وضعیت جهانی می رفت بساری از بزرگان امروزی ساعتها می توانند درباره «العالم بزمانه» و ضرورت و برکات شناخت زمان صحبت کنند ولی دریغ یک دقیقه تامل برای شناخت زمان. خدا رحمت کند مرحوم علامه طباطبایی و شهید مطهری را که پس از ۴۰ سال هنوز حوزه عریض و طویل ما نتوانسته اسلام شناس و مبلغ اسلامی چون انان را بیاورد. خدا رحمتشان کند که به تنهایی اثر دهها موسسه و پژوهشکده عریض و طویل و پرخرج و مدعی فعلی ما را داشته و هنوز هم بیش از همه آنها اثر دارند همه موفقیتشان به این بود که عالم بزمانه بودند. و ما حتی نتوانستیم علوم ارزشمند و معارف کتب ان عزیزان بخصوص تفسیر المیزان را جامعه و حتی طلاب خودمان منتقل کنیم فقط و فقط همایشها و مراسم های تجلیل کثیر الموونه و قلیل المعونه تشکیل می دهیم و درباره عظمت و راز موفقیتشان فقط سخن سزایی می کنیم. الان در همین ام القرای جهان اسلام قم ، در پاساژ قدس بغل حرم و بیخ گوش بزرگان کتابهای منحط روانشناسی و جامعه شناسی غربی و عرفانهای بسیار خطرناک غربی پرفروش ترین کتابها هستند چه برسد به میدان انقلاب تهران . حتی خود حکومت اسلامی ما سالانه میلیاردها میلیاردها تومان سرمایه اقشار فقیر و بدبخت جامعه را از دهانشان گرفته و صرف اموزش علوم اقتصاد ربوی و روانشناسی و سایر علوم اغواگر غربی در دانشگاهها می کنیم و افتخار می کنیم چقدر دانشگاه و دانشجو داریم و جوانان عزیز ما با مطالعه ان کتابها و یادگیری آن علوم دسته دسته گمراه و سست ایمان می شوند و ما با صرف هزینه های کلان و با کد یمین و عرق جبین خودمان بهترین نیروهای مان را در اختیار غرب قرار می دهیم. در حالی که بزررگان ما هنوز ساعتها سخنرانی می کنند که اسلام دین همه جانبه است بهترین اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی و علوم تربیتی را دارد فقط عده ای باید آنها را استخراج کنند ولی کی و کی باید آنها را استخراج کند خدا می داند. شاید خود حضرت بقیه الله ارواحنا لتراب مقدمه الفداء باید بیایند و این مسائل را تبیین کنند والله همه ما تک تک ما درباره این جوانانی که در اثر عدم استخراج علوم انسانی اسلامی و قرانی بسیار غنی و قوی گمراه می شوند مسوول هستیم و در روز قیامت باید پاسخ گوی این سستی و توانی و بی برنامگی و بی مسولیتی باشیم. امام رضا علیه آلاف فرمودند فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا اگر ما عمق و ژرفای معارف عمیق و دقیق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را استخراج و درست تبلیغ می کردیم طبق فرمایش حضرت بسیاری از مردم جهان مسلمان و شیعه شده بودند پس باید پاسخ گوی آنان نیز باشیم شاید بتوان مدعی شد ما تنها به ده درصد از معارفی از اهل بیت (ع) که امکان دسترسی داریم دست یافته ایم و تنها ده درصد یافته های خود را به مردم خودمان منتقل کرده ایم سایر مردم جهان که بماند. همه ما داعیه دار و مدعی اطاعت از مقام عظمای ولایت امام خامنه ای هستیم و شعار بسیار می دهیم ولی ایشان حداقل از سال ۱۳۷۴ که قم تشریف آوردند فریاد تحول و تهور حوزه را دادند ولی در طول این ۲۲ سال به کوچکترین بخش آن سخنان عمل نکردیم. قصد این حقیر صغیر سراپاتقصیر، خدای نکرده توهین به کسی به خصوص بزرگان نبود بلکه وظیفه خود دیدم که دردهایم را بیان کنم. و ما علینا الا البلاغ المبین

    ۲۰
  2. علی خلیلی می‌گه:

    صد سال هست همه از ضرورت تحول حوزه سخن میگویند ولی اب از اب تکان نمی خوره .چرا؟کی قراره این تحول انجام بشه؟

    ۱۰

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)