منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / سریال تمام نشدنی رؤیت هلال
اختلاف نظر علما در مسأله رؤیت هلال

سریال تمام نشدنی رؤیت هلال

سریال تمام نشدنی رؤیت هلال

?امسال نیز مانند سال های گذشته با فرا رسیدن حلول ماه مبارک رمضان شاهد اختلاف فتوا در مساله رؤیت هلال هستیم.
? بزرگواری امروز را اول ماه اعلام کرده است در حالی که بزرگواری دیگر فردا را ابتدای ماه قمری به حساب می شمارد.
?در یک خانواده مردی روزه می گیرد اما فرزندش از فردا باید روزه بگیرد. این اختلاف به شبهای قدر و همچنین عید فطر نیز کشیده خواهد شد!.
?بی شک اختلاف و تششت در حوزه، اثرات نامطلوبی در ذهن جامعه خواهد گذاشت و دلسردی جامعه را در پی خواهد داشت.
▪️حضرت آیه الله مکارم شیرازی:
«به یقین حضرت ولی عصر راضی نیست که پیروان او در یک چنین امر مهمی گرفتار تشتت و تفرقه حتی در یک شهر و یک خانه شوند قدرت و قوت آنها به ضعف گراید .
هنگامی که اهل بیت برای حفظ شوکت مسلمین اجازه می دهند پیروان آنها در نماز جماعت اهل تسنن شرکت جویند چگونه راضی می شوند مساله رؤیت هلال موجب آن همه تشتّت گردد؟! آن هم در جهان امروز که اخبار به سرعت ازنقطه ای به نقاط دیگر منتقل می گردد؟»
?این مشکل در سایر موضوعات شرعی نیز وجود دارد برای دو نفری که در یک خانه زندگی می کنند خوردن یک چیز برای یکی حلال است اما برای دیگری حرام. مردی که طبق نظر مرجعش اذن پدر دختر لزومی ندارد، به خواستگاری دوشیزه ای می رود که طبق نظر مرجعش اذن پدر لازم است و بدون آن، عقد محقق نمی شود. اتفاقاً بدون اذن عقدی خوانده می شود؛ از دید مرد ازدواج صحیح است اما از دید زن ازدواج حرام و هر نوع مباشرت مجازاتی را در پی خواهد داشت!
?در سراسر دنیا تنها یک نهاد برای مردم تصمیم می گیرد چنین نیست که مجلس حرفی بزند و ارتش تصمیمی دیگر بگیرد و دولت برنامه ای دیگری طراحی کند. همه با هم با حفظ وحدت یک قانون را برای کشور خود تصویب می کنند. حوزه علمیه نیز باید به سمتی برود تا با تشکیل انجمنی از فضلای حوزوی به مسائل و موضوعات فقهی پاسخ دهد.
?روی آوردن به کارهای تشکیلاتی در تمامی رشته های دنیا مرسوم است، فقه و اصول نیز ازاین قاعده نمی تواند مستثنی باشد. ایجاد شورای فتوا و تشکیل لجنه ای از فضلای حوزوی، علاوه بر نظام بخشیدن به وضعیت موجود می تواند به اتقان فتاوا و پایین آوردن ضریب خطا، کمک شایانی کند.
◾️شهید آیه الله مطهری:
«اگر شورای علمی در فقاهت پیدا شود و اصل تبادل نظر به طور کامل جامه ی عمل بپوشد، گذشته از ترقی و تکاملی که در فقه پیدا می شود بسیاری از اختلاف فتواها از بین می رود.
چاره ای نیست، اگر مدعی هستیم که فقه ما نیز یکی از علوم واقعی دنیاست باید از اسلوب هایی که در سایر علوم پیروی می شود پیروی کنیم، اگر پیروی نکنیم معنایش این است که از ردیف علوم خارج است»
?ارسالی از عضو محترم کانال فقاهت؛ با نام کاربری : یازهرا

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)