منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / دسته‌بندی نشده / آتشی بر فرصتها

آتشی بر فرصتها

آتشی بر فرصتها

?طبق آمار رسمی، امسال نزدیک به دوازده هزار طلبه راهی تبلیغ ماه رمضان هستند. در این باره چند نکته شایان ذکر است:
۱. شکی نیست در اینکه فقط ایران و نه کشورهای دیگر، نیاز بیشتری به مبلغ دارد. اما آیا به خودی خود، دوازده هزار مبلغ تعداد کمی است؟ می توانیم ادعا کنیم که از ظرفیت های همین تعداد که اکثراً جوان هستند، بیشترین بهره را می بریم؟
۲. آیا تبلیغ ماه های رمضان، محرم و سایر ایام تبلیغی، آنچان که بایسته است و انتظار می رود، بر روند دین و فرهنگ جامعه و افراد تأثیرگذارند؟ به راستی، اندیشه، اعتقاد و سبک زندگی مردم، چه تفاوتی قبل و بعد تبلیغ روحانیت می بیند؟ کدام موضوعات باید در تبلیغ طرح شوند؟ برای اصلاح کدام عقیده، به صورت سازماندهی و نظام مند برنامه داریم؟ اولویت با کدام مسأله است؟ مشکلات اقتصادی و خدمات اجتماعی، چه جایگاهی در تبلیغ دارند؟ آیا نیازهای مناطق مختلف کشور را بررسی کرده ایم تا متناسب با آن به تبلیغ مشغول شویم، یا اینکه فقط عهده دار اعزام هستیم؟
۳. قبل از این، چقدر بر بالابردن مهارت های مبلغان اندیشیدیم؟ آیا توقع داریم طلاب خود به خود این مهارت ها را کسب کنند و به یکی دو همایش اکتفا کنیم؟
۴. درباره ی کاستی ها و نقصان های تبلیغ بسیار بیش از این چند خط باید سخن گفت. به اعتقاد این قلم، مشکل ما در تبلیغ، نه کمبود منابع و اعتبار است، نه عدم انگیزه مبلغ. مشکل ما، نگاه های حداقلی به ظرفیت های چنین خیزش بزرگی است. مشکل ما، نداشتن دغدغه برای بهره وری بیشتر است. مشکل ما، مدیریت ناکارآمد بر سر چنین ظرفیتی است که پس از سالها تجربه، هنوز وظیفه ی خود را در ثبت نام، دریافت گزارش و واریز حق الزحمۀ خلاصه می کند. مدیریتی که انتظار دارد از پشت میز خود و با گزارشات صوری، جریان فرهنگی را مدیریت کند. گویا برای برخی تبلیغ به معنای حضور طلبه ی معمم است نه بیشتر.
?برای اثبات مطلب بالا فقط کافیست به این بیندیشید که آیا حاضریم یک ماه کشور را با تمام امکانات و ظرفیت ها به مبلغان دیگر فرقه ها و مذاهب مثل بهائیت و مسیحیت واگذاریم که هرچه می خواهند سخنرانی کنند؛ کلاس تشکیل دهند؛ عکس و فیلم منتشر کنند؛ آنتن رادیو و تلویزیون بگیرند؛ مساجد، حسینیه ها، سالن های اجتماعات، پارک ها و مراکز تفریحی را در اختیار بگیرند. به نظر شما نتیجه ی کار آنها با کار ما یکسان خواهد بود؟ آیا اکنون مدیریت تبلیغ، آتشی بر فرصتها نیست؟

? هادی چیت ساز

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)