منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / استحقاق فقیه برای اظهارنظر در مورد مسایل کلان اقتصادی
مصاحبه اختصاصی استاد اکبرنژاد پیرامون تخصصی شدن رشته های حوزوی و اظهار نظر در مسائل اقتصادی

استحقاق فقیه برای اظهارنظر در مورد مسایل کلان اقتصادی

 استحقاق فقیه برای اظهارنظر در مورد مسایل کلان اقتصادی

?حجة الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد، رئیس موسسه فقاهت و تمدن سازی در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این پرسش که با توجه به تخصصی شدن علوم آیا یک کارشناس دینی حق دارد در مورد رشته های دیگر به خصوص اقتصاد نظر بدهد گفت: اصل این مطلب که افراد باید در حوزه تخصص خود اظهارنظر کنند درست و مسئله ای وجدانی است و در قرآن نیز بیان شده که از اهل ذکر سؤال کنید.
?اکبرنژاد با بیان اینکه قرآن و روایات در بحث اقتصاد ورود پیدا کرده اند اظهار کرد: اینکه فقیهی ربا را با استناد به آیات و روایات تعریف کند و حتی فتوا بدهد که برخی از فعالیت های بانکداری ربا محسوب می شود و یا برخی خلق پول ها در سیستم بانکی بدتر از ربا هست قدر متیقن و در اختیار فقیه است.
?وی تاکید کرد: البته فقیه باید حتما موضوع شناسی لازم را قبل از ورود به بحث داشته باشد و قطعا هم فقیهی که نظر می دهد این موضوع شناسی را انجام داده است البته فقیهی که با مسایل اقتصادی آشنایی دارد و آن را می شناسد به طریق اولی در این زمینه صاحبنظر است و می تواند نظر بدهد.
?اکبرنژاد بیان کرد: کار فقها استخراج مکتب و نظام اقتصادی و ارایه پیش فرض های اقتصادی برای اقتصاددانان است یعنی یک اقتصاددان با پیش فرض اینکه فعالیت سیستم بانکی کشور نباید ربوی باشد و یا اصل کسب درآمد، هدف نیست بلکه درآمد برای کم شدن فاصله طبقاتی و ایجاد عدالت، هدف است باید به کار اقتصادی بپردازد و ارایه این پیش فرض ها کار فقیه است.
?وی با بیان اینکه اگرچه تخصص گرایی درست است گفت: ولی چون دین، جامعیت دارد و کامل است می تواند در تمامی مسایل دخالت کند و نظر بدهد از این رو تخصص گرایی منطقی قابل پذیرش است. بنابراین اگر فقیه با جزئیات مسایل اقتصادی آشنا باشد می تواند در جزئیات نیز نظر بدهد ولی اگر با جزئیات آشنا نیست می تواند در مسایل راهبردی و ساختاری و کلان علوم از جمله در اقتصاد نظر بدهد.

ضرورت های جامعیت در پاسخ گویی فقهی به مسائل

?این استاد حوزه در پاسخ به این سؤال که چه مسایلی سبب می شود تا این برداشت ها و سخنان از زبان کارشناسان اقتصادی و … آن مطرح شود و آیا در حوزه خلایی وجود ندارد که زمینه ساز این سخنان است ادامه داد: ما تا وقتی داریم کلی گویی می کنیم فرهیختگان و حتی عامه مردم حرف ما را نخواهند پذیرفت زیرا اینکه تنها بگوییم فقه جامعیت دارد و پاسخگوست ولی عینیت واقعی آن در زندگی مردم مشاهده نشود نخواهند پذیرفت؛ به اصطلاح با حلوا حلوا کردن، فقه شیرین نخواهد شد و باید بتوانیم این جامعیت و پاسخگویی فقه را در مسایل مختلف زندگی مردم نشان بدهیم.
?اکبرنژاد با تاکید بر اینکه باید از شعار بپرهیزیم اظهار کرد: گاهی آنقدر حرف های بدون پشتوانه می زنیم که مانند چاپ اسکناس بدون پشتوانه است و عینیت خارجی خود را از دست می دهد بنابراین ارایه راهکار مهمترین مسئله است.
?وی ادامه داد: الان در حوزه علمیه، همان کتب اقتصادی تدریس می شود که در دوره قاجار وجود داشته است در صورتی که حوزه علمیه تا چه زمانی باید در مورد اقتصاد دهه های قبل بحث کند.
?این استاد و محقق فقه و اصول حوزه تصریح کرد: الان ده ها استاد داریم که مکاسب در حوزه را تدریس می کنند ولی یک برنامه راهگشای اقتصادی از دل این همه تدریس بیرون نیامده است لذا حوزه نیز به سهم خود مقصر است و گاهی باب این نیش و کنایه ها به واسطه عملکرد حوزویان است.

چالش تخصص گرایی و مسائل ذووجوه

?وی در جمع بندی سخنانش با بیان اینکه اگر یک فقیه و کارشناس دین دچار مشکل قلبی شد به پزشک متخصص قلب مراجعه خواهد کرد لذا تخصص گرایی منطقی مورد پذیرش است، تصریح کرد: البته برخی موضوعات ذووجوه و دارای ابعاد مختلف هستند و می طلبد که متخصصان از ابعاد مختلف به آن ورود پیدا کنند مثلا برای ساخت یک ماهواره، ۷۰ نوع تخصص و مهندسی لازم است و یکی روی آلیاژ آن فعالیت دارد، دیگری بر روی قاب و سومی بر روی فرستنده و … و ممکن است نظر فردی که روی آلیاژ کار می کند مورد پذیرش در بخش های دیگر نباشد.
?رئیس موسسه فقاهت و تمدن سازی بیان کرد: اقتصاد و سیاست و … نیز دارای ابعاد مختلفی هستند لذا یک وقت در مورد اینکه چه تاکتیک و برنامه ریزی اقتصادی برای خروج از رکود و بیکاری مورد بحث است که در اینجا فقیهی که در بطن حوادث و مسایل اقتصادی نیست شاید نتواند نظر دهد و ممکن است ورود به جزئیات مشکلاتی نیز ایجاد کند ولی این دلیل بر آن نیست که گفته شود فقیه نباید در زمینه اقتصادی به طور کلی نظر بدهد.
?وی ادامه داد: اگر فقیهی که با علم اقتصاد و جزئیات آن آشنا نیست در این مسایل نظر بدهد آسیب وارد می شود و حرمت فقیه نیز زیر سؤال خواهد رفت اما در مباحث کلان و راهبردی و جایی که ساختار کلی مورد بحث است قطعا در حوزه تصرف فقهاست و می توانند در آن نظر بدهند که نمونه های تاریخی آن نیز وجود دارد.

?خبرگزاری ایکنا

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)