منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / آقایان جامعه مدرسین! شما را به خدا، به داد حوزه برسید!!
به مناسبت انتخابات هیئت رئیسه جامعه مدرسین

آقایان جامعه مدرسین! شما را به خدا، به داد حوزه برسید!!

آقایان جامعه مدرسین! شما را به خدا، به داد حوزه برسید!!

?بی شک جامعه مدرسین پس از نهاد مرجعیت، عالی ترین نهاد حوزوی و اثرگذارترین آن است و از بدو تأسیس تاکنون خدمات شاخصی را در عرصه دین و سیاست در کارنامه خود دارد. بحمد الله ترکیب جدید هیأت رئیسه این نهاد، نوید حرکت های انقلابی تری را می دهد. به یُمن شروع به کار ترکیب جدید، لازم بود نکاتی را از زبان عموم طلاب و اساتید جوان خدمت اعضای محترم به عرض رسانم؛
?انقلاب اسلامی به عنوان نماد اسلامی سیاسی در برابر دو قطب شرق کمونیست و غرب لیبرال، پا به عرصه زندگی انسان قرن بیستم گذاشت. با این ادعا که خدای متعال شخصاً متولی ارائه برنامه برای انسان در همه ابعاد اوست و اولیای او مأمور به اجرای آن هستند و در فقدان ایشان نیز فقهای جامع الشرایط می توانند این رسالت خطیر را به انجام رسانند. تا اینجای داستان شیرین است اما چیزی که کام هر متشرع آگاهی را تلخ می کند این است که انقلاب اسلامی یک شمشیر دو لبه است که اگر غفلت کنیم دست خود دین را قطع خواهد کرد. زیرا همان طور که شکست اتحاد جماهیر شوروی بشریت را به این نتیجه رساند که کمونیست به آخر خط رسیده است و گریزی از لیبرالیسم غربی نیست، بی شک ناکارآمدی جمهوری اسلامی و خدای نکرده زمین خوردن آن نیز مهر تأییدی خواهد بود بر مدعیان ناتوانی دین از اداره جامعه! اینجاست که به تعبیر امام راحل عزیز اسلام تا قرن ها نمی تواند سر برآورد.
?حال باید از خود بپرسیم کدام نهاد در این مرز و بوم بیشترین مسئولیت را در قبال انقلاب اسلامی دارد؟ سپاه و بسیج، صدا و سیما، دولت، مجلس یا قوه قضائیه!؟ یا حوزه علمیه به عنوان متولی دین! همان نهادی که با عَلَم دین انقلاب کرد و فضای سیاسی را به دست گرفت و این انتظار را در همگان پدید آورد که بناست دین حکومت کند!
?پس از انقلاب دو مشکل عمده پیش روی ما بوده است.
۱️⃣ ارائه طرح دولت اسلامی بر پایه کتاب و سنت به گونه ای که در میدان عمل راهگشا باشد.
۲️⃣تربیت نیروی متعهد به دولت اسلامی.
بی شک اگر این اتفاق نیفتد، جمهوری اسلامی ایران در نزد خدای متعال عزیزتر از دولت پیامبر خاتم محمد مصطفی(ص) و امیر مومنان علی(ع) نیست.
?با این مقدمه باید از خود بپرسیم که آیا حوزه ما در چهار دهه گذشته، در مسیر یاد شده حرکت کرده یا بر داشته های پیشین خود اصرار ورزیده است؟!
?برادران بزرگوار و اساتید گرام، به خدای واحد قهّار قسم، حال و روز حوزه قم بسیار وخیم تر از آن است که در بیان آید!
?امروز طیف وسیعی از طلاب عزیز که با عشق خدمت به امام عصر(عج) وارد حوزه شدند، گرفتار افسردگی علمی شده اند! سردرگمی طلاب جوان، امید به آینده روشن را از آنان ستانده است. اغلب از خود می پرسند: «بالاخره سرنوشت ما در این حوزه به کجا ختم خواهد شد؟» شلاق فقر تن طالبان علم را سرخ کرده و از حیای دینداری مانند مردم داد و فغان نمی کنند وگرنه باید هر صبح و شام در فیضیه و دارالشفاء شاهد تجمع های اعتراض آمیز می بودیم!به کدامین جرم طلبه ها باید سیاهی لشکر درس های خارج و کفایه و مکاسب باشند، در حالی که اغلب با آنها ارتباط نمی گیرند و در دل هوس معارف دیگری را دارند و آینده خویش را در میادین دیگری جستجو می کنند.
عاجزانه و صادقانه تمنا می کنم از کنار این پرسش ها به راحتی نگذرید..
?با کدام منطق همه طلبه ها باید در یک نظام آموزشی با یک خوراک علمی به صف شوند و تا کی دم برنیاورند؟ آیا جامعه ما فقط فقه و اصول آن هم با محتوای چند صدساله را لازم دارند و بس؟! آیا طلبه های ما محصول مکانیکی یک کارخانه هستند و از حیث استعداد و علایق و گرایش ها یکسانند و خنثی؟! چرا با علم به اینکه تبلیغ کار اصلی حوزه های علمیه است، طلبه های تبلیغی نماد طلبه کم سواد هستند و مجبور به تحصیل در نظامی که تنها برای اجتهاد به معنای خاص آن طراحی شده است؟ آری اگر ماهی گمان برد که بالا رفتن از درخت هنر اوست، یک عمر با خفت زندگی خواهد کرد!
?گیرم در مشروعیت فلسفه میان مراجع اختلاف است، چرا کلام که مورد اتفاق ایشان است و قرآن که حبل المتین خدای متعال است، هنوز هم که هنوز است کمتر از احکام فرعی فقهی به حساب می آید و در عرض آن و در کنار آن به رسمیت شناخته نمی شود؟
?پس؛ شما را به خدا به داد حوزه برسید…
?خدای بزرگ را به شهادت می طلبم که غرضی جز بیان خون دل طلاب و اساتید جوان نداشتم و از اینکه خاطرتان را مکدر سازم، برحذر بودم.
?سلام و درود خدا بر خادمان صادق دین.
◼️محمد تقی اکبرنژاد

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)