منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / اهداف از یاد رفته
پیشنهادی برای بهبودی روند آموزشی

اهداف از یاد رفته

?اهداف از یاد رفته

?پایه های ۷-۱۰ حوزه، سطح دو و سه حوزه هستند. هدف از این دوره، آشنایی طلاب با استنباط احکام و به کارگیری قواعد فقهی-اصولی است که تا کنون آموخته اند. انتظار می رود، طلاب با اتمام این مقطع -که چهار تا شش سال به طول می انجامد-، ضمن محکم کردن پایه های اجتهاد، تسلط نسبی بر این ملکه پیدا کنند.
?شورای مدیریت حوزه، برای دستیازی به این هدف، آموزش کتاب های «رسائل» و «کفایه» در علم اصول و کتاب «مکاسب محرمه» در علم فقه را برای این مقطع قرار داده است. مکاسب، درس های خارج شیخ انصاری (ره) در معاملات است. علت انتخاب مکاسب به عنوان کتاب آموزشی، به ویژگی های این کتاب برمی گردد، مثل دقت های مصنف، سبک اجتهادی ایشان و اهمیت موضوع (معاملات). روش رایج در تدریس مکاسب چنین است: ابتدا، استاد مطالب کتاب را تبیین و بعد آنها را بر متن تطبیق می کند. در حین توضیح و تطبیق، اگر دانش پژوهی اشکال و نقدی داشته باشد، استاد پاسخ می دهد (البته اگر وقت اجازه دهد). بیشتر وقت کلاس بر سر ترجمه، حل عبارت و تطبیق مطالب می گذرد، مثل مشخص کردن معنای «ایضاً»ها، برگرداندن ضمائر به مرجعش، اشاره به وجوه «فتأمل»ها و جداکردن مبتدا و خبر و حال و تمییز. گاهی هم به حواشی کتاب اشاره می شود. در واقع، طلاب در این مقطعِ چهار تا شش ساله، ثمره ی تحقیقات و اجتهادات شیخ را به صورت آموزشی درس می گیرند. اگر در تبیین نگارنده از وضع موجود شک دارید، سری به امتحانات پایان سال بزنید. آیا جز ترجمه ی صحیح عبارت، از دانش پژوه چیز دیگری طلب می کنند؟
?اما برای دست یابی به هدف ذکر شده (آشنایی با فقه استدلالی و به کارگیری قواعد)، می توان روش دیگری را پیش گرفت. روش آموزش و پژوهش، در کنار همدیگر.
? دانش پژوه به جای اینکه چند سال فقط ناظر اجتهاد شیخ باشد، پس از آموزش چند مساله، روش اجتهاد را در جمع بندی ادله به کار می گیرد. خودش سراغ ادله می رود و نظم منطقی بین آنها ایجاد کند. سپس با به کارگیری قواعد فقهی و اصولی، اصل و فرع را مشخص کرده و بالاخره جمع قابل دفاع ارائه می کند. در نهایت، نتیجه خود را به کتابهایی چون مکاسب عرضه می کند تا نقاط قوت و ضعفش را بشناسد.
?تفاوت روش اول و دوم، مانند تفاوت ماهی گیری دیدن، با ماهی گیری کردن است. اگر کسی سالها در کنار استاد ماهی گیر بنشیند و کار او را نظاره کند، سود چندانی نمی کند. اما اگر قلاب بردارد و ماهی بگیرد، اندک اندک ماهی گیر می شود و چه بسا حرفه ای تر از استادِ خود!
?چه بسیارند طلابی که پس از اتمام مکاسب، توان تبیین روش اجتهاد شیخ را ندارند یا نمی توانند آن را در مسأله ای به کار گیرند. یا حتی نتوانند ادله ی همان مسأله ی خوانده شده در مکاسب را در کتب روایی پیدا کنند. آیا با این نشانه ها، نباید در روش تدریس رایج شک کنیم؟ همه ی مشکل به ضعف همت و اراده ی طلاب برمی گردد؟ کسانی که بدون کمترین چشم داشتی و با بزرگترین سرمایه خود، یعنی همان جوانی در حوزه به سر می برند و دنبال پیشرفت اسلام هستند.
?نویسنده : هادی چیت ساز

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)