منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / از تخت های خسته و لرزان بپرسید!
یادداشت اخصاصی استاد اکبرنژاد

از تخت های خسته و لرزان بپرسید!

?از تخت های خسته و لرزان بپرسید!

?تخت های چوبی در روزهاي شهریه گاوصندوق اسرار حوزه هستند. يك سينه سخن دارند و رازهاي بسيار در دل!
?این تخت های خسته و دل شكسته، همچون پيران جهان ديده، ناله ها در دل نهفته اند، و اگر روزي زبان باز كنند و اندكي زان همه بسيار را بگويند، چه سرها كه در گريبان حسرت و تأمل فرو خواهند رفت!
?با ما مي گويند: اگر چشم دل باز كنيد و پنبۀ غفلت از گوش جان برداريد؛ خستگي و فرسودگي ما به پرسش های ديرين و پيچيده شما پاسخ مي دهند.
?آري؛ از این تخت های چوبی و آفتاب خورده بپرس تا بگویند كه چرا و چگونه فقه دین به فقه احکام فروكاست و به حاشيه رفت؟
?چگونه استعدادهاي درخشان و انگيزه هاي فراوان به محاق رفتند و اكنون از عهدۀ حل ساده ترين مسائل جامعه برنمي آيند؟ اين چوب هاي خاموش به زبان اشاره با تو خواهند گفت كه چگونه متن به حاشيه رفت و حاشيه به متن آمد.
?از این تخت های لرزان بپرس تا بگویند چرا و با کدامین منطق، همه طلبه ها، از ضعیف و قوی و نابغه، باید در همه کلاس ها حاضر شوند؟
?چرا کسی که سال ها زحمت كشيده است و از خواب و خور گذشته، و کوهي از استعداد و انگيزه و اميد است، باید در تمامی دوره ها از مقدمات گرفته تا سطح، دوشادوش و در کنار طلبه ای بنشیند که صمدیه را هم درست نخوانده است! از او بپرس تا بگوید که چرا غربال گری در حوزه غریبه است؟!
?از این تخت های چوبی و خسته بپرس تا بگویند چرا و با کدامین منطق، دروس عالي حوزه باید در شلوغ ترین کلاس ها برگزار شود؟ و حال آنکه هر چه معارف و علوم، تخصصی تر مي شود، بايد در جمع هاي كوچكتري ارائه گردد.
?از این تخت های چوبی و خسته بپرس تا بگویند چرا و با کدامین منطق، در پایان هر بحث، از ثمره آن بحث مي کنیم و نه در آغاز آن! آيا وقتي در پايان بحثي آشكار مي گردد كه فايده اي بر آن مترتب نيست، چاره اي جز فايده تراشي هاي ذهني و دور از واقعيت هاي ملموس، باقي مي ماند؟ اين تخت ها با تو خواهند گفت در زمانه اي كه نيازهاي فوري و فوتي در جامعه و در ميان دينداران بيداد مي كنند، «ثمرۀ علمي» همان «سرگرمي علمي» است و بس!
?از این تخت های چوبی و خسته بپرس تا بگویند چرا و با کدامین منطق در عصر تکنولوژی که شتابان پیش مي تازد و صورت و سیرت زندگی را دگرگون مي كند و مجال اندیشه و توقف را از همگان مي گيرد، باز هم باید وامدار کتاب های چند صد سال پیش باشیم و دست از سیوطی، مغنی، شرح لمعه، مکاسب و رسائل و کفایه برنداريم؟
?آری، تخت های چوبی با تو خواهند گفت كه اي برادر، راهت را دور نکن. وقتي در عصر بانكداري رايانه اي، هنوز شهریه ها را دستي و در صف مي دهند، چه جاي اميدواري به آينده؟ تخت ها فرياد مي زنند كه آيا وقت آن نرسيده است كه دست از سر من برداريد و حقوق ماهانه را از باجه هايي بگيريد كه روزانه ميلياردها تومان و دلار و يورو را در كمتر از يك دقيقه، جابه جا مي كنند؟ فرياد مي زنند و سپس خاموش مي شوند و زير لب مي گويند:
?نه! آنان كه دست از كتاب ها و روش هاي هزار سال پيش خود برنداشته اند، ما را نيز رها نخواهند كرد!
?محمد تقی اکبرنژاد

 

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

2 دیدگاه در “از تخت های خسته و لرزان بپرسید!

  1. طلبه گفت:

    با سلام. خوب است که برنامه جدیدی داشته باشید برای اجتهاد. ولی مبارزه با سنت گرایی از کلام شما فهمیده میشود. اینگونه نظرتان حتی مطرح نخواهد شد تا قضاوت شود. لطفا کمی تواضع را چاشنی کنید. موفق باشید.

    ۰۲
  2. قاسمی گفت:

    از دیدگاه این آقای طلبه در عجبم یا بهتر است بگویم شک زده ام! انتقاد به نحوه پرداخت حقوق به سبک عصر حجر مبارزه با سنت گرایی است؟! شما بعد از اتمام درستان چگونه میخواهید به درد مردم برسید؟ اصلا درد را می بینید؟

    ۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)