منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / گفتمانی / ویژه تحول / آمارهای حوزه از ورودی ها تا خروجی ها!!
لزوم ارائه آمارهای دقیقتر از سوی مسئولین حوزه

آمارهای حوزه از ورودی ها تا خروجی ها!!

رسم هرساله ی مراسم افتتاحیه حوزه ی علمیه ی قم این است که مدیریت حوزه های کشور، آمار ورودی های جدید حوزه را اعلام می کند که این رقم امسال به هفده هزار نفر در سراسر کشور رسید. اما انتظار می رود مدیریت محترم تنها به آمار ورودی ها بسنده نکند و آمار دقیقی هم از خروجی حوزه ها و وضعیت آنها به اطلاع همگان برساند.

البته منظور نگارنده فقط این نیست که به بررسی تعداد شرکت کنندگان درس های سطح عالی و خارج بنشینیم، بلکه نظر به ابعاد دیگر جامعه ی طلبگی و کیفیت روند رشد و نُکس حوزه ها دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.
شاید مسئولین حوزه، دقیقا بدانند چند هزار نفر در درس های خارج مشغول تحصیل هستند. اما ای کاش آمار می دادند که سال قبل، چند نفر از این تعداد به اجتهاد رسیدند و قدرت استنباط دارند و چند نفر دیگر در میانه های راه هستند؟
ای کاش می گفتند که حوزه در سال گذشته چند نفر را برای تولید علوم انسانی اسلامی تربیت کرده و امسال چه برنامه هایی دارد؟ چند درصد طلاب جزء سرآمدهای علوم انسانی هستند و حرفی برای گفتن دارند؟
انتظار همه ی مردم از مدیران حوزه، این است که در تریبون خود از اقداماتی که برای ارتقای دین و فرهنگ در جامعه داشتند، سخن گویند نه اینکه به تذکر نکات تکراری بسنده کنند. چرا آماری از اقدامات فرهنگی مدیران حوزه به چشم نمی آید؟
به راستی سالیانه چه تعداد طلبه به دانشگاه یا مراکز آموزش عالی می پیوندند و به بیان روشنتر، با حوزه خداحافظی می کنند؟ و مهمتر اینکه چند نفر از طلاب دنبال کار و کاسبی می روند؟!
میزان انگیزه و روحیه بین طلاب سطح عالی و خارج چه میزان است؟ آیا اکثر طلاب از روحیه های خوبی برخوردارند یا اینکه دچار افسردگی هستند! چرا که بعد از سپری شدن ده، پانزده سال از جوانی و عمرشان، چون به برنامه های علمی حوزه اعتماد کردند، عائد شان تقریبا هیچ است.
حوزه که خود را مهد علم و دانش می داند، در سال گذشته چند کرسی آزاد اندیشی برگزار کرده و نتیجه ی آنها چه شده؟ و بالاتر از آن، آیا تعداد کرسی ها و نظریات جدید با تعداد طلاب اهل علم، همخوانی دارد؟ یعنی به ازای هر چند نفر طلبه، یک نظریه ی جدید پا به فضای علمی می گذارد؟
رشد و نکس تقوا و اخلاق در میان طلاب و خانواده های ایشان چه میزان است؟ و برای ارتقای آن، مدیریت حوزه چه قدمهایی برداشته است؟
و بالاخره ای کاش از سِرِّ پنهان طلاب پرده بر می داشتید که چند هزار نفر از طلاب، از وضع نظام آموزشی حوزه ها ناراضی هستند و هرچه فریاد می زنند، پاسخی نمی شوند جز اینکه می گویند برخی اساتید –که تعداد کمی دارند- با این طرح موافق هستند.
مدیران و مسئولین حوزه، بخواهند یا نخواهند در برابر این سؤالات مسئول هستند و باید به عموم طلاب و جامعه، پاسخ مناسب دهند. شاید اکنون کمتر کسی این آمارها را از شما مطالبه کند، اما در آینده ای نه چندان دور، دغدغه ی عموم طلاب خواهد بود.

نویسنده: هادی چیت ساز

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

1 دیدگاه در “آمارهای حوزه از ورودی ها تا خروجی ها!!

  1. سید محمد گفت:

    سلام در حال حاضر جنگی مخفی بین طلاب و مدیران و برنامه ریزان حوزه در حال انجام است و بالاخره طلاب پیروز خواهند شد ولی با خسارت عمر از دست رفته و راه را برای بقیه باز می کنند، إن شاء الله البته این نبرد مخفی خسارت های اخلاقی و روحی بسیاری به طلاب وارد می کند.

    ۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)