منو

پربيننده ترين مطالب
    • No Post To Show
    • No Post To Show
    • No Post To Show
خانه / اطلاع رسانی / اخبار / گزارش نشست علمی “بررسی فقهی رفتارهای افراطی در عزاداری اهل بیت(ع)”

گزارش نشست علمی “بررسی فقهی رفتارهای افراطی در عزاداری اهل بیت(ع)”

نشست علمی “بررسی فقهی رفتارهای افراطی در عزاداری اهل بیت(ع)” روز دوشنبه مورخ ۲۰مهرماه۹۴، در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، برگزار گردید. گفتنی است این همایش از سوی مؤسسه تحقیقاتی فقاهت و تمدن سازی اسلامی و به دعوت پژوهشکده ی حج و زیارت برنامه ریزی شده بود.
نظریه پرداز این جلسه، حجت الاسلام محمدتقی اکبرنژاد (مدیر مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی) و دبیر علمی، حجت الاسلام حمید کمالی اردکانی بودند.
با توجه به اینکه از طرفی عزاداری، فعلِ مکلّفین محسوب می شود و آثار دنیوی و اخروی بیشماری بر آن مترتب است؛ و از سوی دیگر گذشت زمان، سنت ها و فرهنگ های مختلف باعث بروز مصادیق و شیوه های مختلف – و البته بعضا افراطی- برای عزاداری شدند؛ بر همین اساس و در آستانه ی ماه محرم و در راستای تقویت و ترویج حکم مقام معظم رهبری(حفظه الله) مبنی بر حرمت رفتارهای افراطی مانند قمه زنی، این نشست برگزار گردید.
نظریه پرداز جلسه با سنخ شناسی موضوع عزاداری و اقامه ی استدلالهای مختلف عقلی و نقلی به تشریح و تبیین کامل مسأله پرداخت و طی آن روشن شد که اصل عزاداری، امری فطری است که شرع مقدس نه تنها با آن مقابله نکرده است؛ بلکه به تقویت آن نیز پرداخته است. آنچه لازم است، بحث از “حدّ عزاداری” می باشد و اینکه آیا عزاداری بر اباعبدالله الحسین (ع) از عمومات حرمت جزع شدید استثنا شده است یا خیر؟
حجت الاسلام اکبرنژاد در ادمه ی همایش با ذکر ادله ی متقن عقلی و نقلی، اثبات کردند که حدّ جزع شدید برای عزاداری امام حسین(ع) نیز استثنا نشده است و به طور کامل به بیان مصادیق جزع و بکاء مطلوب در عزاداری اهل بیت علیهم السلام پرداختند.
مشروح گزارش همایش به همراه مستندات آن در همین سایت منتشر خواهد شد.

 

درباره نویسنده

مدیر سایت
وبلاگ

نظرات

1 دیدگاه در “گزارش نشست علمی “بررسی فقهی رفتارهای افراطی در عزاداری اهل بیت(ع)”

  1. حسن گفت:

    برو بی سواد

    ۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

asd


Username
Create an Account!
Password
Forgot Password? (close)

adf


Username
Email
Password
Confirm Password
Want to Login? (close)

asdf


Username or Email
(close)